05.06.2020
Děti chtějí pestrost, i v pohybu
Děti se rodí s přirozenou touhou k pohybu, jejich vývoj je však nutné správně směřovat a přizpůsobit jednotlivé aktivity jejich věku a schopnostem. Projekt Se Sokolem do života, do něhož se lze online registrovat již od 8. června, přináší nejen do mateřských škol pohybovou gramotnost pro nejmenší děti a ctí přitom jednoduché pravidlo: nejdůležitější je všestrannost.
Znáte to, děti umí zaplnit jakýkoliv prostor jen svou přítomností. Neposedí, pořád vyžadují nějakou aktivitu a pozornost. Dokud toto jejich přirozené zaujetí pohybem trvá, je vhodné jej správně nasměrovat. Nejlépe hravou formu, která se jim bude líbit. „Pro nejmenší děti je nejvhodnější všestranná pohybová aktivita, která je motivuje, zabaví a přivede ke správnému pohybu. Pohybový projev dítěte mu umožňuje uspokojovat vnitřní potřeby, poznávat i ověřovat vlastní možnosti. V pohybu dítě realizuje své schopnosti, nalézá jednu z možností komunikace, zdroj uspokojení a vnitřního pocitu radosti,“ dodává k tématu Věra Smejkalová, Vedoucí Ústředního cvičitelského sboru RDPD OV ČOS a spoluautorka projektu Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky.
V sokolovnách, různých volnočasových organizacích a především v mateřských školách po celé České republice se už čtvrtým rokem uskutečnil projekt pohybové gramotnosti pro nejmenší děti od 3 do 6 let. Podle ohlasů pedagogů, šlo o další skvělý ročník. „Děti byly nadšené z postaviček, které je jednotlivými cviky provázely a zadávaly jim úkoly. Nebyla to tedy paní učitelka, kdo je úkoloval. Navíc vzhledem k tomu, že program je koncipován tak, aby nedocházelo k nezdravému soutěžení - nikdo nevyhrával a nikdo neprohrával – si děti navzájem nadšeně tleskaly. A konečně sešity a samolepky za splnění. Za mě úžasné,“ napsala nám Martina Buderová z MŠ Čakovice. V projektu je zapojených již téměř 1300 mateřinek napříč republikou.
Cvičení i doplňkové úkoly jsou rozděleny do pěti oblastí tak, aby projekt dětem nabídl celou škálu aktivit, které přirozeně rozvíjí jejich schopnosti a vývoj v daných věkových kategoriích. Klíčem je v tomto případě všestrannost. „Obsah a metody by měly být přizpůsobeny věkovým zvláštnostem předškolních dětí tak, aby je nepoškodily. Dětský organismus by neměl být přetěžován jednostrannými či asymetrickými pohyby a měla by být volena správná pohybová zátěž. Použití úzce zaměřené jednostranné specializace není v tomto věku nejvhodnější,“ říká ještě Věra Smejkalová.
Vytvoření přirozené náklonnosti k pohybu je u dětí dnes důležitější než kdykoliv předtím. I kvůli technologickému vývoji současný svět nabízí mnoho pasivních forem trávení času a různé studie potvrzují, že sportování u dětí s věkem klesá. Například z Národní zprávy o pohybové aktivitě českých dětí a mládeže z roku 2018 vypracované Univerzitou Palackého v Olomouci plyne, že doporučení pro pohybovou aktivitu plní méně než pětina školáků. Dokonce 5 % dětí je plně osvobozeno z hodin tělesný výchovy a dalších 13 % částečně. Každý pátý dospívající pak má problém s nadváhou nebo obezitou. První správné návyky proto musí již hodně malé děti získat přímo doma anebo v mateřské školce. „U nejmenších je samozřejmě nejdůležitější rodina, která dítě vede k pohybovým aktivitám a snaží se mu vštípit chuť do nich. Také je velmi důležité vnímat smysl společného cvičení. Mateřská škola je pak místem všestranného vedení dětí samozřejmě nejenom k pohybu, ale má jako součást výchovy své podstatné místo v jejich rozvoji. Mateřinky, které jsou zapojeny v sokolském projektu Se Sokolem do života, dávají pohybu „zelenou“ a jsou garanty zdravého pohybu,“ upřesňuje Věra Smejkalová. S tím souhlasí také Silvie Adámková a MŠ Tvořihráz: „Program obohatil pohybové činnosti zábavnou formou, děti se více hýbou, projekt přitáhne i rodiče, zvláště nyní, když podle sešitů cvičí s dětmi doma.“
Více informací naleznete na www.sesokolemdozivota.cz
Svaz měst a obcí ČR akci již několik let zaštiťuje.
zdroj: Česká obec sokolská