08.09.2005

Připomínky SMO ČR k návrhu zákona, kterým se mění z. č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury a o změně z. č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o FNM ČR, ve znění pozdějších předpisů

Konkrétně

 

K bodu 2. § 2 odst. 1 písm. a), b):

Návrh ustanovení § 2 odst. 1 písm. a), b) zužuje účel Fondu a vymezuje ho pouze pro silnice I. třídy, co je v nesouladu mezi uvozující větou a dále uvedenými body a) – n). Jedná se například o poskytování příspěvku podle písm. j) ke zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupnění osobám s omezenou schopností pohybu a orientace nebo podle písm. k) na výstavbu a údržbu cyklistických stezek. Nejedná se tedy jen o silnice I. třídy.

Omezení možnosti užití Fondu pouze na silnice I. třídy bude znamenat zhoršení možností financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic II. a III. třídy, které tvoří významnou část silniční sítě na území měst. Kraje, jako vlastníci těchto komunikací, nebudou mít prostředky na dofinancování. Na území velkých měst tvoří silnice I. a II. třídy téměř 3/4  z celkové délky silnic.

V § 4  odst. 1 písm. b) se stanoví příjmy Fondu převody výnosů silniční daně a v § 4 odst. 1 písm. c) převody podílu z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv. Stejně tak návrh novely ustanovení § 4 odst. 1 dle bodu 4. uvádí ve výčtu příjmů Fondu výše uvedené převody výnosů silniční daně (bod 4. § 4 odst. 1 písm. b)) a převody podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů (bod 4. § 4 odst. 1 písm.c)). Silniční motorová vozidla z jejichž provozu vyplývá platba silniční daně a spotřební daně jezdí také po silnicích II. a III. třídy a místních komunikacích. Zúžení rozsahu použití příjmů Fondu pouze pro silnice I. třídy by diskriminovalo obce i kraje.

Nesouhlasíme s návrhem zúžení účelu Fondu ve prospěch pouze silnic I. třídy a dálnic. Trváme na dosavadním rozsahu použití příjmů Fondu pro silnice a dálnice dle dosud platného ustanovení § 2 odst. 1 písm. a), b).

Tato připomínka je zásadní.

 

K bodu 2. § 2 odst. 2:

Ve výčtu subjektů podle § 2 odst. 2 jsou s odkazem na § 9  odst 1 větu první zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, uvedeny organizační složky státu atd. a s odkazem na § 9 odst. 1 větu druhou téhož zákona rovněž kraje. Doporučujeme, aby výčet subjektů, na které mohou být převedeny peněžní prostředky byl doplněn i o obce, a to s odkazem na § 9 odst. 1 větu druhou zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, obdobně jako u krajů. I obce, jako vlastníci místních komunikací, realizují záměry v oblasti výstavby a údržby cyklistických stezek (§ 2 odst.1 písm. k)) nebo v oblasti naplňování programů zaměřených na zpřístupnění dopravy osobám s omezenou schopností orientace (bezbariérové trasy k zastávkám hromadné dopravy od úřadů a dalších institucí).

Tato připomínka je zásadní.

 

K bodu 3. § 3 odst. 3:

Návrh ustanovení § 3 odst. 3 se týká vymezení konečných příjemců finančních prostředků. Příjemcem podle části tohoto odstavce může být pouze osoba, která naplňuje vládou schválený program zaměřený ke zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace (§ 2 odst. 1 písm. j). Fond uzavírá smlouvy pouze s těmito příjemci finančních prostředků. Dle našeho názoru se tímto vymezením zužuje možnost užití peněžních prostředků Fondu v porovnání s § 2 odst. 2 podle něhož mohou být prostředky převedeny i na osobu, která provádí výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu podle § 2 odst. 1. K návrhu nového § 3 odst. 3   není v Důvodové zprávě k návrhu novely zákona odůvodnění, přitom k bodu 13. novely je odůvodnění, byť se jedná o formální úpravu textu.

Tato připomínka je zásadní.

 

Dagmar Plachá, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR

tel. 234 709 135, e-mail: placha@smocr.cz