21.06.2005

Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k materiálu „Dopravní politika ČR na léta 2005 – 2013“

K části I. Úvod a části III. Struktura priorit a cílů Dopravní politiky

V úvodu  materiálu je sice uvedeno, že doprava je jedním z klíčových odvětví ekonomiky České republiky se značným významem pro mezinárodní vztahy, nicméně, nebo právě proto, že je doprava jedním z klíčových odvětví ekonomiky, zde postrádáme i určitou interaktivní úlohu dopravy nejen vůči ekonomice, ale i vůči strategii rozvoje České republiky, dle závažnosti zjištění pak Evropy.

Svaz dává ke zvážení, zda je doprava “jenom” jedním z klíčových odvětví ekonomiky. Doprava je důležitým faktorem strategie rozvoje území, státu, společnosti, a to v materiálu postrádáme, jakož i v této souvislosti odkazy na koncepci a strategii rozvoje státu, v níž má doprava svou úlohu a od níž se odvíjejí její úkoly.

Jsme toho názoru, že součástí Globálního cíle Dopravní politiky by vedle zaměření na ekonomické, sociální a ekologické dopady kvalitní dopravy do těchto oblastí, by mělo být promítnutí ekonomických, sociálních a ekologických dopadů do dopravy.

K části IV. Specifické cíle dopravní politiky podle priorit

Nedomníváme se obecně, že zpoplatňování určitých druhů dopravy progresivních (v tomto případě silniční) oproti neprogresivním ( v tomto případě železniční) je racionálním přístupem k řešení vzniklých problémů (v tomto případě dělby přepravní práce). Je to v podstatě srážení kvality na nižší úroveň prostřednictvím ekonomických opatření, která nakonec ve svém důsledku dopadnou na konečného spotřebitele, nikoliv na daného dopravce.

Totéž lze uvést i k návrhu opatření pro dopravu v městských centrech.

K části IV. Priorita 2. Specifický cíl 2.2.1. Hlavní projekty rozvoje železniční sítě

Doporučujeme doplnit druhou odrážku:

  • dokončit modernizaci tranzitních koridorů (III. a IV. koridor); modernizovat rozhodující železniční uzly, zejména na již realizovaném I. koridoru, propojení I., III., a IV. tranzitního železničního koridoru v pražském železničním uzlu

K části IV. Priorita 2. Specifický cíl 2.2.2. Hlavní projekty rozvoje silniční a dálniční sítě

Doporučujeme přidat další odrážku:

  • na území měst podporovat výstavbu tras v odpovídajících kapacitách pro nejproblematičtější úseky vnitroměstské dopravy

K části IV. Priorita 5. Podpora rozvoje dopravy v regionech

Doporučujeme, mimo jiné, urychlené zavedení legislativního rámce integrovaných dopravních systémů ve veřejné osobní dopravě. Životaschopnost těchto systémů se však neobejde bez akceptování v Prioritě 3. Zajištění financování v sektoru dopravy.

 

Dagmar Plachá, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR