21.04.2005

Připomínky Svazu měst a obcí ČR k návrhu novely vyhlášky č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích

Konkrétně:

Dálnice D 5 - úsek Rudná (EXIT 5) – Praha (Třebonice – R 1) – vyřadit ze seznamu úseků dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění.

Odůvodnění: Důvodem tohoto návrhu je převedení dopravy z poměrně hustě osídlené oblasti kolem Berouna na kapacitní Rozvadovskou spojku. Stávající příjezd po ulici Na Radosti je již delší dobu na hranici kapacity. Tato připomínka je zásadní.

Dálnice D 11 – úsek Pražským okruhem - křižovatka Jirny (EXIT 8) - vyřadit ze seznamu úseků dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění.

Odůvodnění: Důvodem tohoto návrhu je převedení dopravy z poměrně hustě osídlené oblasti kolem Úval, Újezda nad Lesy a Čelákovic na kapacitní D 11. Stávající příjezdy jak po ulici Českobrodské přes Běchovice, tak po Náchodské přes Horní Počernice vedou v těsné blízkosti obytné zástavby. Tato připomínka je zásadní.

Pražský okruh v celé délce - vyřadit ze seznamu úseků dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění.

Odůvodnění: Dle sdělení odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy se jedná o silnici 1. třídy č. 1, nikoli o rychlostní silnici. Bez ohledu na tuto skutečnost by zpoplatnění těchto úseků znamenalo zavedení tranzitní dopravy do hustě osídlených částí města. To by ve svém důsledku bylo, mimo jiné, v rozporu zejména s § 30 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů (část dotýkající se ochrany před hlukem a vibracemi). Hlavní město Praha nemá dostatečné prostředky na zajištění protihlukových opatření v rozsahu, který by z této situace vyplynul a při současné dopravní situaci z hlediska tranzitu, kdy je většina cest směrována přes Prahu, je zpoplatnění zcela nepřijatelné. Požadujeme, aby podle postupu výstavby nebyly zařazovány do seznamu úseků dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění, zprovozněné části Pražského okruhu a úseky dálnic a rychlostních silnic uvnitř tohoto okruhu. Síť dálnic a rychlostních silnic by měla sloužit v blízkosti velkých městských aglomerací i pro převedení části příměstské dopravy na kapacitní komunikace dálničního typu a odlehčit tak lidem žijícím v těsné blízkosti ostatních komunikací, které nejsou vybaveny zejména protihlukovými opatřeními. Tato připomínka je zásadní.

R35 úsek MÚK Holice – MÚK Slavonín - vyřadit ze seznamu úseků dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění.

Odůvodnění: Jeden z největších problémů města Olomouc je vedení tří silnic I. třídy převádějící tahy rychlostních komunikací, tahy vybrané silniční sítě i tahy dálkové evropské dopravy územím města. Stávající čtyřpruhový průtah I/35 vedený obytným územím města nedaleko historického centra je kapacitně nedostačující především v místech úrovňových světelnou signalizací řízených křižovatek. Tranzitní doprava zatěžuje životní prostředí hlukem, vibracemi a emisemi v místech s největší koncentrací obyvatel, což je v rozporu zejména s § 30 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů (část dotýkající se ochrany před hlukem a vibracemi). Řešením je převedení těchto tahů do výhodnějších poloh mimo obytné části města dle územního plánu města Olomouc. Jedná se o jižní obchvat R35, západní tangentu R35 a východní tangentu R35. Udržení stávajícího stavu, tzn. nadále nezpoplatněný úsek rychlostní silnice R35 minimálně v rozsahu MÚK Holice – MÚK Slavonín, je důležité pro zajištění maximálního odvedení zbytné dopravy z území města na nezpoplatněnou rychlostní silnici R35.

Tato připomínka je zásadní.

 

Dagmar Plachá, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR