22.02.2017
Veřejná správa: Vláda se musí podílet na stabilizaci složité situace se zvýšením mezd řidičů autobusů a najít systémové řešení
Zvýšení mezd řidičů rezonuje celou veřejnou správou. Dnes o něm jednala předsednictva Asociace krajů ČR a Svazu měst a obcí ČR. Shodla se, že pošlou společný dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi a dalším předsedům koaličních stran s výzvou, aby situaci neprodleně řešili. Nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů autobusů vedlo k vyhlášení stávky či stávkové pohotovosti dopravních odborů v některých krajích. Navíc se dá čekat, že budou nespokojeni i řidiči městských autobusů, kterým se mzdy zvýšit nemají přesto, že i jejich práce je náročná.
Zvýšení mezd řidičů rezonuje celou veřejnou správou. Dnes o něm jednala předsednictva Asociace krajů ČR a Svazu měst a obcí ČR. Shodla se, že pošlou společný dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi a dalším předsedům koaličních stran s výzvou, aby situaci neprodleně řešili. Nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů autobusů vedlo k vyhlášení stávky či stávkové pohotovosti dopravních odborů v některých krajích. Navíc se dá čekat, že budou nespokojeni i řidiči městských autobusů, kterým se mzdy zvýšit nemají přesto, že i jejich práce je náročná.
„Odmítáme pasivní přístup vlády v otázce zvýšení mezd řidičů. Požadujeme, aby se kabinet podílel na řešení této situace. Po stránce finanční, legislativní i kontrolní,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl.
„Požadujeme také systémové řešení, aby se podobná situace neopakovala. Stát si nemůže brát kraje ani města a obce jako rukojmí, přidat jim úkoly a neřešit nástroje, jak danou věc realizovat,“ říká předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.
Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci. Mzdy se mají zvýšit řidičům. Proto se nejdřív musí vyřešit dříve uzavřené smlouvy, které nelze vypovědět kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek. Tak, aby kraje postupovaly podle zákona. Smlouvy zanalyzovalo Ministerstvo pro místní rozvoj a navrhlo dodatky. Co se financí týče, kompromisním řešením je přidat krajům peníze na opravy silnic II. a III. tříd tak, aby výpadek krajských rozpočtů - po poukázání dalších peněz dopravcům - nebyl tak velký. Asociace krajů ČR to v pondělí navrhla vládě, ta však projednávání materiálu, který danou věc řeší, přerušila a měla by ho probrat na dalším jednání. Zde je naprosto zásadní, aby dopravci pečlivě vyčíslili náklady, které se zvýšením mezd řidičů souvisí, nelze poslat bianco šek. Rovněž je třeba pečlivě kontrolovat, zda peníze půjdou skutečně řidičům. To jde za Státním úřadem inspekce práce, který spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Aby se situace v budoucnosti neopakovala, bylo by vhodné - jak se rovněž shodla Asociace krajů ČR se Svazem města a obcí ČR - je třeba zásadně změnit legislativu. Tak, aby garantovala, že pokud samosprávám přibudou povinnosti, dostanou na to potřebné peníze a k dispozici budou mít i další nástroje. Samosprávy také apelují na vládu, aby úkoly s finančním dopadem zadávala včas a s ohledem na rozpočtový rok. Pokud se změny dělají neplánovaně v průběhu roku, negativně se to dotýká investic krajů, měst i obcí. Stát by měl vůči samosprávám uplatňovat nikoliv vrchnostenský, ale partnerský přístup.
Obě organizace chtějí spolupracovat i po stránce legislativní, po dnešním jednání se ještě více propojí expertní komise. Pro Asociaci krajů ČR je také důležité, aby se stala oficiálním připomínkovým místem stejně jako Svaz měst a obcí ČR. Jednalo se také o veřejném opatrovnictví, na které se po letech konečně podařilo od roku 2017 zajistit finance. Složitá je situace v paliativní péči, která není řešená, i zde se nabízí společný postup. Rovněž v otázce prevence vylidňování venkova, kdy se lidé kvůli chybějícím službám stěhují do velkých měst. Společně budou organizace také řešit evropské dotace. Požadují dostatečně dlouhou dobu trvání vyhlášených výzev tak, aby se stihly zpracovat a přihlásit projekty. A snížila se administrativní náročnost celého dotačního procesu.