15.06.2006

Zavedení mýtné povinnosti od 1. ledna 2007 a jeho dopad na provoz na obecních komunikacích

Oblast dopravy lze momentálně spolu s oblastí sociální označit pravděpodobně za nejdynamičtější (bohužel často na úkor obcí). Poté, co byly obce s rozšířenou působností od 1. července pověřeny vedením agendy bodového systému a prováděním elektronických testů pro získání řidičského oprávnění, rýsuje se od 1. ledna 2007 další negativní dopad, tentokráte na obce bez rozdílu velikosti.

Oblast dopravy lze momentálně spolu s oblastí sociální označit pravděpodobně za nejdynamičtější (bohužel často na úkor obcí). Poté, co byly obce s rozšířenou působností od 1. července pověřeny vedením agendy bodového systému a prováděním elektronických testů pro získání řidičského oprávnění, rýsuje se od 1. ledna 2007 další negativní dopad, tentokráte na obce bez rozdílu velikosti.
V tuto dobu totiž vstoupí v účinnost novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, která zavádí systém elektronického mýtného. Mýtná povinnost se bude vztahovat na motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jejichž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun a jízdní soupravy, jejichž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun (tato vozidla lze souhrnně označit jako kamiony). Mýtné bude zavedeno na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích I. třídy. Peníze získané z mýtného budou příjmem státního rozpočtu. Na první pohled jde o situaci, která se obcí nijak netýká. Ministerstvo dopravy v dubnu vypracovalo pro jednání vlády materiál s názvem „Návrh sazeb mýtného pro jednotlivé kategorie vozidel podléhající mýtné povinnosti“, který ovšem kromě mýtného také vyhodnocuje možnosti objízdného potenciálu pro zpoplatněné komunikace.
Výsledek je poměrně znepokojující. Téměř pětina délky zpoplatněných dálnic a rychlostních komunikacích má ekonomicky opodstatněný důvod k objíždění. To by mohlo znamenat zvýšený výskyt kamionů na nezpoplatněných silnicích I. třídy ve snaze vyhnout se placení mýtného. Silnice I. třídy samozřejmě procházejí obcemi, které by mohly zaznamenat výrazné zvýšení provozu. Řešení situace se nabízí dvojí.
Definitivní seznam mýtných úseků spolu se sazbami na nich bude stanoven nařízením vlády, které má být hotové a vládě předložené do 20. září. Svaz jako povinné připomínkové místo samozřejmě obdrží návrh vyhlášky k připomínkám a naší snahou bude chránit zájmy a životní prostředí v obcích. Níže je uveřejněn materiál, který stanoví pro jednání vlády prozatímní seznam mýtných úseků. Pokud po jeho prostudování zjistíte, že v návrhu chybí mýtný úsek ve Vaší obci, dejte mi vědět na mail Pobis@smocr.cz. Je jasné, že vzhledem ke zvolenému elektronickému systému mýtného nebude příliš ochoty ze strany ministerstva dopravy seznam mýtných úseků rozšiřovat (nákup a instalace měřících systémů je poměrně nákladná). Nicméně z naší strany určitě bude snaha donutit ministerstvo, aby obcím vyhovělo.
Pokud snaha Svazu nebude úspěšná, existuje ještě možnost omezovat průjezd kamionů pomocí dopravních značek (především dopravní značka „zákaz vjezdu vozidel, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje vyznačenou mez“). O umísťování dopravních značek na silnicích I. třídy rozhoduje místně příslušný krajský úřad po předchozím písemném vyjádření příslušného orgánu policie. Na silnicích II. třídy rozhoduje obecní úřad obce s rozšířenou působností (opět po předchozím vyjádření příslušného orgánu policie). Problémem však je, že na dopravní značky musí být v rozpočtu žadatele finanční prostředky. Umístění dopravní značky však není samospasitelné. Je nutné provádět kontrolu dodržování omezení (spojenou s vedením následné přestupkové agendy) a v některých případech nemalé částky tvoří obnovování dopravního značení, které bylo ukradeno či poškozeno.
Materiál: Návrh sazeb mýtného (word document)