02.06.2011
Daňové inkaso za květen: pozor na předčasnou euforii
Pokladní plnění daňových příjmů působí ve srovnání s předchozími měsíci pozitivněji. Zdá se však, že nárůst inkasa DPH souvisí především s legislativními změnami, které se v příslušném zákoně objevily v dubnu. Lze odhadovat, že zhruba 6 mld. Kč získaly veřejné rozpočty jako celek navíc oproti dlouhodobému stavu v měsíci květnu
Pokladní plnění daňových příjmů působí ve srovnání s předchozími měsíci pozitivněji. Zdá se však, že nárůst inkasa DPH souvisí především s legislativními změnami, které se v příslušném zákoně objevily v dubnu. Lze odhadovat, že zhruba 6 mld. Kč získaly veřejné rozpočty jako celek navíc oproti dlouhodobému stavu v měsíci květnu. Pro obce jde o zprávu momentálně příznivou, nárůst je však v tomto případě neopakovatelný.
Ministerstvo financí zveřejnilo pravidelnou zprávu o plnění veřejných rozpočtů, jejíž součástí je rovněž přehled celostátního inkasa. Z jeho vývoj lze odhadovat budoucí převody sdílených daní do obecních rozpočtů. Za prvních pět měsíců lze pozorovat meziroční nárůst u výnosu z daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, což bude zřejmě dopad zavedení tzv. povodňové stokoruny (snížení slevy na poplatníka), v lepším případě náznak rostoucích mezd (patrně mimo veřejný sektor). U daně z příjmů právnických osob se zatím hlavní vlna daňových příznání a úhrady nebo přeplatků očekává teprve v červnu.
Zajímavý nárůst zaznamenalo inkasa daně z přidané hodnoty, které se ještě v dubnu pohybovalo pod hodnotami loňského roku. Srovnání s dalšími léty ukzauje, že celková částka na bankovním účtu DPH se mezi dubnem a květnem zvyšuje zhruba o 10 %, což byl odpovídalo částce necelých 106 mld. Kč. Téměř 6 mld. Kč je možno považovat za důsledek změny uplatňování nároku na odpočet daně na vstupu. Jestli daňové přiznání za březen se sestavovalo ještě podle původní úpravy, od dubna nelze uznávat doklady, které plátce obdržel po skončení měsíce. V daňových přiznáních za duben, která se podávají v květnu, chybí na straně daně na vstupu patrně všechny služby, které se vyúčtovávají ke konci měsíce, neboť plátce fakturu obdržel např. 3. května. Postup na první (i druhý) pohled nelogický, ale platný s odkazem na požadavek EU...
Tabulka č. 1: Srovnání celostátního daňového inkasa v období leden - květen (mld. Kč)
Daň | Rok 2010 | Rok 2011 | Index (2011/2010) |
Daň z přidané hodnoty | 106,20 | 111,68 | 105,2 |
Daň z příjmů právnických osob | 31,51 | 29,24 | 92,8 |
Daň z příjmů fyzických osob | 43,64 | 43,94 | 100,7 |
- zvláštní sazba | 3,75 | 4,09 | 109,0 |
- z přiznání | -2,01 | -4,62 | xxx |
- ze závislé činnosti | 41,89 | 44,45 | 106,1 |
Daň z nemovitostí | 4,98 | 4,90 | 98,3 |
Zdroj: www.mfcr.cz
Výše uvedené zdůvodnění náhlého rychlejšího růstu daňových příjmů nemusí být samozřejmě jediné, Svaz však může vycházet pouze z dostupných informací. Vliv změny zákonných parametrů je však třeba zohlednit při posuzování zdrojů, s nímž mohou obce ve svých rozpočtech počítat. Následující tabulka uvádí daňové příjmy výhradně obcí a měst. Zajímavé je jistě srovnání rozpočtu 2010, skutečnosti 2010 a rozpočtu na rok 2011. Nelze než věřit, že se odhady MF naplní, a připravovat se na skutečnost, že se naplnit spíše nemusí.
Tabulka č. 2: Meziroční srovnání daňových příjmů obcí a měst (mld. Kč)
| Skutečnost 2009 | Rozpočet 2010 | Skutečnost 2010 | Rozpočet 2011 |
Daňové příjmy celkem | 136,56 | 154,30 | 142,89 | 150,90 |
z toho |
|
|
|
|
Daň z přidané hodnoty | 54,15 | 58,70 | 57,55 | 59,60 |
Daň z příjmů právnických osob | 32,66 | 37,00 | 32,26 | 31,60 |
Daň z příjmů fyzických osob | 30,99 | 35,00 | 32,67 | 36,40 |
Daň z nemovitostí | 6,33 | 9,60 | 8,66 | 9,70 |
Poplatky a daně z vybraných činností | 12,43 | 14,00 | 11,74 | 13,60 |
Zdroj: návrh státního závěrečného účtu za rok 2010, návrh rozpočtu na rok 2011, www.psp.cz
*) DPPO hrazená obcemi činí zhruba 6000 mil. Kč