03.09.2010
Daňové příjmy nemají sloužit k úhradě nákladů na státní správu
Svaz měst a obcí obdržel predikci daňových příjmů na rok 2011, která je základem pro přípravu státního rozpočtu. Předpokládaný mírný meziroční nárůst daňových příjmů však není důvodem pro současné snížení příspěvku na výkon přenesené státní správy.
Svaz měst a obcí obdržel predikci daňových příjmů na rok 2011, která je základem pro přípravu státního rozpočtu. Předpokládaný mírný meziroční nárůst daňových příjmů však není důvodem pro současné snížení příspěvku na výkon přenesené státní správy.
Ministerstvo financí zaslalo Svazu odhad daňových příjmů, který zohledňuje i dopady opatření připravovaných vládou. Jde tedy o legislativní úpravu, k jejímuž schválení by mělo dojít v druhé polovině letošního roku. Z tohoto pohledu jde o velmi vstřícný krok ze strany ministerstva, neboť případné odhady dle aktuální legislativy by poskytovaly nepřesné informace. Meziroční srovnání uvádí následující tabulka, která vychází z celostátního inkasa a podílů ze zákona o rozpočtovém určení daní.
Srovnání daňových příjmů obcí (mld. Kč)
Daňový příjem | Skutečnost 2009 | Rozpočet 2010 | Očekávaná skutečnost 2010 | Výhled 2011 | Index 10/09 (v %) | Index 11/10 (v %) | |
DPH | 54,2 | 58,0 | 58,0 | 59,6 | 107,0 | 102,8 | |
DPPO celkem | 32,7 | 36,6 | 34,5 | 31,6 | 105,5 | 91,6 | |
v tom: | DPPO | 26,9 | 30,8 | 28,7 | 25,8 | 106,7 | 89,9 |
DPPO plac. obcemi a kraji | 5,8 | 5,8 | 5,8 | 5,8 | 100,0 | 100,0 | |
DPFO celkem | 29,1 | 34,6 | 32,4 | 36,4 | 111,3 | 112,3 | |
v tom: | DPFO-zvl.sazba | 2,1 | 2,1 | 2,2 | 4,1 | 104,8 | 186,4 |
DPFO-z přiznání celkem | 4,1 | 8,4 | 4,4 | 4,6 | 107,3 | 104,5 | |
DPFO-z přiznání sdíl. část | 1,2 | 2,5 | 1,3 | 1,4 | 106,0 | 107,7 | |
DPFO-z přiznání 30 % | 2,9 | 5,9 | 3,1 | 3,2 | 107,9 | 103,2 | |
DPFO-závislá celkem | 24,8 | 24,1 | 25,8 | 27,7 | 104,0 | 107,4 | |
DPFO-závislá sdíl. část | 23,2 | 22,5 | 24,1 | 25,9 | 103,9 | 107,5 | |
DPFO-závislá 1,5 % motiv. | 1,6 | 1,6 | 1,7 | 1,8 | 105,7 | 105,9 | |
Daň z nemovitostí | 6,3 | 9,6 | 9,6 | 9,7 | 152,4 | 101,0 | |
Místní a správní poplatky | 8,2 | 7,8 | 7,4 | 7,4 | 90,2 | 100,0 | |
Poplatky za znečišťování život. prostř. | 6,1 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 101,6 | 100,0 | |
Celkem daňové příjmy | 136,6 | 152,8 | 148,1 | 150,9 | 108,4 | 101,9 |
Zdroj: Dle podkladu MF ČR zpracovala Kancelář Svazu
Z tabulky vyplývá několik podstatných skutečností. Za pozitivní lze označit skutečnost, že obce by v letošním roce neměly čelit propadu daňových příjmů, a to zejména díky meziročnímu růstu daně z přidané hodnoty. Méně pozitivní je pak fakt, že oproti rozpočtu na rok 2010 by ve skutečnosti měly být celkové daňové příjmy nižší o více než 4 mld. Kč.
Pro rok 2011 očekává ministerstvo meziroční růst o necelá 2 %, tedy téměř 3 mld. Kč. Právě předpokládaným přírůstkem zdrojů z daňových příjmů odůvodňuje ministerstvo prostor pro snížení příspěvku na přenesený výkon státní správy. Připomeňme, že do roku 2009 představoval dle analýz Ministerstva vnitra i vysokoškolských škol zmíněný příspěvek pro malé obce pouze zhruba 20 % výdajů. Obce tak z prostředků určených na samostatnou působnost financovaly služby, které vykonávají namísto státu. Situace se na základě dlouholetého úsilí Svazu zlepšila v letošním roce a v průměry by obce I. a II. typu měly získávat 95 % výdajů.
Myšlenka nahrazení příspěvku na výkon přenesené státní správy nejistými daňovými příjmy navíc s ohledem na rozdíl mezi rozpočtem a skutečností letošního roku nemá ani reálnou oporu v číselných hodnotách.