30.03.2010

Finanční úřady se pustily do kontrol výdajů na konání voleb

Upozorňujeme členské obce, že finanční úřady se zaměřují na detailní zkoumání nákladů na zajištění voleb, konaných i před několika lety. Zmínka o počítání tužek či balíků papíru není ironickou poznámkou, ale skutečností.

Upozorňujeme členské obce, že finanční úřady se zaměřují na detailní zkoumání nákladů na zajištění voleb, konaných i před několika lety. Zmínka o počítání tužek či balíků papíru není ironickou poznámkou, ale skutečností. 

V poslední době finanční úřady zaměřily své kontroly na výdaje spojené s organizací voleb. Jde o na první pohled o neefektivní kontroly, neboť porušení rozpočtové kázně na úrovni 2 tis. Kč jistě neodráží náklady s kontrolou spojené. Cíl finančních úřadů, resp. státu, zde však spatřujeme spíše v prevenci nadužívání dotací vyplácených v souvislosti s nadcházejícími volbami. S ohledem na skutečnost, že v letošním roce došlo k významnému zvýšení příspěvku na výkon přenesené působnosti státní správy a že státní rozpočet trpí výrazným nedostatkem zdrojů, lze očekávat rostoucí aktivitu v oblasti kontroly účelových dotací (investičních i provozních) směřovaných do obcí.
 
Konkrétní zkušenosti ukazují, že kontrola zkoumala také počet nakoupených balíků kancelářského papíru při volbách v roce 2006. Záleží samozřejmě na důkazech a argumentačních schopnostech, ovšem síla finančních úřadů je zde přeci jen o něco větší. Navíc se kromě povinnosti vrátit část dotace doměřuje také penále ve stejné výši. Jestliže tedy obec ušetřila své prostředky před čtyřmi lety, neboť kancelářské potřeby pořídila z dotace, avšak využila je pro hlavně pro chod úřadu, nyní musí peníze vracet a ještě hradit penále. Žádost o prominutí penále se s ohledem na povinnost úhrady správního poplatku 1 000 Kč spíše nevyplatí.
 
Nelze jistě zpochybňovat důležitost kontroly nakládání s finančními prostředky poskytovanými ze státního rozpočtu. Problematická je zde však role kraje, který peníze obcím rozděluje ze státní dotace na úhradu nákladů vynaložených na zajišťování a provádění voleb dle jednotlivých zákonů o volbách a zároveň se jeho prostřednictvím provádí také vypořádání nadbytků či nedoplatků dotací (dle směrnice Ministerstva vnitra). Z § 15 vyhlášky č. 52/2008 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy nebo Národním fondem, vyplývá pouze povinnost kraje sumarizovat data od jednotlivých obcí. Krajský úřad se tedy na kontrole oprávněnosti nákladů vynaložených obcí na volby vlastně vůbec nepodílí (ze zákona nenese žádnou odpovědnost, je pouze přeúčtovací jednotkou). Z pohledu obcí tak „odsouhlasení“ poskytnutí dotace krajským úřadem může být považováno za ukončení celého řízení. Dle § 44a zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, lze odvod za porušení rozpočtové kázně a penále vyměřit do deseti let od 1. ledna roku následujícího po roce, v němž došlo k porušení. Ovšem dle § 31 zákona 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, se účetní doklady mohou archivovat pouze pět let.
 
Pro zvýšení jistoty obcí by pravděpodobně byla vhodnější úprava v současném způsobu rozdělování dotace. Buď posílením role a odpovědnosti krajů, které by zajišťovaly rovněž kontrolu (nutná změna zákonů), nebo naopak jejich vyjmutím a vytvořením přímé vazby obec – stát, což by korespondovalo se vznikem státní pokladny a postupy v rámci reformy účetnictví, příp. začleněním finančních úřadů.

Kancelář Svazu v této souvislosti vyzývá členské obce k zahájení diskuze nad způsobem financování voleb, podněty prosím zasílejte na adresu kypetova@smocr.cz .