01.09.2015

Kontroly by měly být jednodušší, systém řízení kvalitnější a byrokracie nižší.

To a mnoho dalších změn k lepšímu, slibuje ministerstvo financí v dalším návrhu nového zákona o řízení a kontrole veřejných financí.

Řádná správa veřejných financí má být zajištěna na 3E principech (účelnost, hospodárnost, efektivita), důraz má být kladen na snížení byrokracie a odstranění duplicity (multiplicity) kontrol

To a mnoho dalších změn k lepšímu, slibuje ministerstvo financí v dalším návrhu nového zákona o řízení a kontrole veřejných financí.

Řádná správa veřejných financí má být zajištěna na 3E principech (účelnost, hospodárnost, efektivita), důraz má být kladen na snížení byrokracie a odstranění duplicity (multiplicity) kontrol. Řízení a kontrola mají probíhat podle zásady „jednotného auditu“ (single audit) a následovat moderní trendy a osvědčené evropské zkušenosti. Zdůrazněna je i zásada přiměřenosti, tzn., aby nebyly kontrolovány věci, jejichž kontrola by vyvolala vysoké náklady vzhledem k významnosti operace. Návrh zákona také jasně definuje odpovědnost konkrétních orgánů a osob za zavedení a udržování kontrolních mechanismů. Řídící ekonomická kontrola a interní audit mají být od sebe důsledně odděleny. Povinnost zřídit službu interního auditu budou mít obce nad 15 000 obyvatel, popř. další organizace, které splní zákonem stanovené podmínky (např. objem rozpočtu, objem veřejných podpor atp.). Cílem interního auditu není potrestání za pochybení, ale prevence. Veřejnoprávní kontrola, která až doposud v praxi nahrazovala výkon interního auditu u podřízených organizací (příspěvkové organizace, organizační složky), bude ze strany zřizovatele interním auditem nahrazena. Zcela novým prvkem v českém právním řádu bude tzv. výbor pro audit, který bude na celý systém dohlížet.

Revoluce přijde v kontrole dotací, které již nebude provádět finančák, ale poskytovatel dotace. V případě zjištění porušení rozpočtové kázně, již nebude poskytovatel předávat zjištění na finanční úřad, který by jinak provedl opětovnou (duplicitní) kontrolu, ale povede s příjemcem řízení o odvodu za porušení rozpočtové kázně přímo poskytovatel dotace. Pro toto řízení se již nebude používat daňový řád, ale řád správní.

Povinným požadavkem ze strany Evropské unie je zavedení mechanismu řízení rizik. Za zajištění řízení rizik je odpovědná schvalující osoba. Konkretizace a způsob je obsažen v prováděcím předpisu, jehož návrh je součástí předkládaného návrhu zákona.

Tak to jsou v „kostce“ hlavní cíle a principy v návrhu zákona obsažené.

Svaz odeslal na ministerstvo celkem 100 připomínek, které se sešly z členských obcí. Obcím obecně vadí zejména změna zavedeného systému a pojmosloví (nové názvy funkcí), zvýšení byrokratické zátěže u některých úkonů (náklady na nový software, zpracování nových vnitřních předpisů – směrnic – velký problém většinou na malých obcích, u výdajů nad 2 mil. Kč nebo přesahující jeden rok realizace se zavádí hodnocení sociálních dopadů a dopadů na životní prostředí a podnikatele, hodnocení souladu s předpisy EU a mezinárodními smlouvami atd.), změna procesu při porušení rozpočtové kázně (i přesto, že by FÚ byly z kontrol vyjmuty), nesrozumitelnost některých formulací umožňujících různé výklady, těžká aplikovatelnost v praxi, nedostatečná doba pro zavedení systému od nabytí účinnosti zákona a chybějící vazba na kontrolní řád.

I když je připomínek hodně, tak po jednání u kulatého stolu na ministerstvu financí, kde byly některé záležitosti vysvětleny, lze konstatovat, že návrh zákona je mnohem lepší, než návrh z počátku letošního roku, který vláda neschválila a dala ministerstvu k přepracování. V případě, že bude zákon na základě připomínek upraven, může být pro obce vhodnější, než současná 320 (zákon o finanční kontrole). Návrh zákona je totiž mnohem volnější než zákon o finanční kontrole, dává obcím pravomoci, aby si vytvořily systém kontroly a řízení, který jim vyhovuje, snižuje duplicitu kontrol (finanční úřady by již nekontrolovaly dotace na obcích, vše by dělal poskytovatel dotací), posiluje zásadu přiměřenosti, konkrétní odpovědnosti a klade důraz na preventivní opatření před uskutečněním výdaje. Ministerstvo také předpokládá, že vypracuje vzory vnitřních směrnic. Určitě bude ze strany ministerstva třeba širšího vysvětlení, například formou doprovodných seminářů, na kterých budou hlavní principy zákona vysvětleny.