03.01.2011

Měsíční odměny starostů a zastupitelů se sníží, místo plánovaných deseti pouze o 5 %

Vláda České republiky dne 7. prosince 2010 projednala a schválila návrh novely nařízení č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů. Svaz uplatňoval zásadní připomínky k této novele, stejně jako většina krajů, a požadoval zachování stávající právní úpravy. Z původního záměru snížit tyto odměny o 10% tak bylo na základě tlaku ze strany obcí a krajů ustoupeno a vláda schválila materiál navrhující snížení odměn členů zatupitelstev pouze o 5%.

 

 Vláda České republiky dne 7. prosince 2010 projednala  a schválila návrh novely nařízení č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů. Svaz v rámci připomínkového řízení uplatňoval zásadní připomínky k této novele, stejně jako většina krajů, a požadoval zachování stávající právní úpravy při stanovení výše odměn. Z původního záměru snížit tyto odměny o 10% tak bylo nakonec ustoupeno a vláda schválila materiál navrhující snížení odměn za výkon funkce o 5%. Dle argumentace ministerstva vnitra však bylo zadání na snížení odměn jasně dané programovým prohlášením vlády.

Je nutné si uvědomit, že funkce starosty není zaměstnáním s pevně stanovenou pracovní dobou, naopak jde o výkon funkce, který není časově omezen. Mnozí starostové jsou tak prakticky ve funkci 24 hodin denně. Návrh novely vládního nařízení také zapomíná na skutečnost, že uvolněný člen zastupitelstva ani starosta nemá nárok na žádnou další odměnu v případě výjimečného úsilí či dobře odvedené práce pro obec např. v období záplav a dalších mimořádných situací.

Dle názoru Svazu obec nejlépe může rozhodnout, jakou odměnu a komu v rámci stanovených mezí vyplatit. Odměny členů zastupitelstev hradí obec zcela ze svého rozpočtu, členové zastupitelstev tak mohou sami s ohledem na stav rozpočtu rozhodnout o nižším objemu finančních prostředků, které se na odměny členů zastupitelstva obce vyčlení. Zároveň také členové zastupitelstva nejlépe mohou ohodnotit kvalitní práci svého starosty.  

Obecní rozpočty sice jsou určitým způsobem navázány na rozpočet státní, nicméně úspory tohoto druhu v obecních rozpočtech ten státní od jeho problémů v žádném případě nezachrání. Je také třeba zdůraznit, že obce i v současné době převážně hospodaří s vyrovnanými rozpočty a nepodílejí se tedy nijak výrazně na veřejném, resp. státním dluhu.

Zároveň ve stejný den vláda schválila novelu nařízení č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů. V této oblasti došlo ke změně způsobu odměňování. Zaměstnavatel nově bude moci zaměstnanci určit plat v rámci rozpětí od nejnižšího až po nejvyšší platový stupeň příslušné platové třídy. Bude se tedy moci ve všech platových třídách pohybovat po jednotlivých platových stupních. Zaměstnavatel také bude mít možnost se zaměstnancem zařazeným do třinácté a vyšší platové třídy sjednat smluvní plat.

Z tohoto systému budou nově vyloučeni pedagogičtí pracovníci, na které se nově budou vztahovat vlastní platově tabulky. Tyto budou odlišné pro pedagogické pracovníky s odbornou kvalifikací a bez odborné kvalifikace. V těchto tabulkách také došlo k omezení platových stupňů v rámci platových tříd, pro odměňování pedagogických pracovníků jich bude pouze pět místo standardních dvanácti. 

Zde naleznete Metodické doporučení Ministerstva vnitra ČR ke změnám v odměňování členů zastupitelstev po 1. 1. 2011.

 

Mgr. Iva Vejmelková

Legislativně - právní odd. Kanceláře Svazu