18.01.2013

Nejčastější otázky a odpovědi k účtům u ČNB

Na základě velkého množství Vašich dotazů k nově zavedené povinnosti zřídit pro obce účet u České národní banky  Svaz připravil přehled základních otázek a odpovědí, které Vám pomohou se v této problematice zorientovat.

Na základě velkého množství Vašich dotazů k nově zavedené povinnosti zřídit pro obce účet u České národní banky (ČNB) Svaz připravil přehled základních otázek a odpovědí, které Vám pomohou se v této problematice zorientovat. Tuto povinnost přinesla novela zákona 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, účinná od 1. 1. 2013 (viz zákon č. 501/2012 Sb.), jejímž cílem je především zahrnutí rozpočtového systému pod integrovaný systém státní pokladny.


Kdo je povinen zřídit si účet u ČNB ?

Obce i dobrovolné svazky obcí (DSO) - pokud jsou příjemci dotací či návratných finančních výpomocí. Vzhledem ke skutečnosti, že všechny obce jsou příjemci minimálně základního příspěvku na výkon státní správy, pak tedy tato povinnost platí pro všechny obce v ČR. V případě DSO je zapotřebí založit účet jen v případě, že je svazku poskytována dotace či návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu.
  

Pro jaké příjmy bude účet u ČNB určen?

Účet u ČNB je bude určen pro příjem dotací (např. příspěvku na výkon státní správy, dotací na volby apod.) a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu, státních fondů, Národního fondu (výjimkou jsou výdaje státního rozpočtu na programové financování dle §16 odst. 2, kde zůstane zachován stávající systém financování - jde především o účelové financování reprodukce majetku, který není ve vlastnictví státu a dále podíl státního rozpočtu nezbytný pro čerpání prostředků fondů EU). Účty obcí u ČNB jdou dále určeny k příjmu výnosů daní nebo podílu na nich, které jsou obcím převáděny správcem daně podle zákona 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní (RUD).


Je možné zřízení účtu u ČNB odmítnout?

Není. Ale v případě příjmů z výnosu sdílených daní nebo podílů na nich dle RUD zákon umožňuje obci odmítnout (vyloučit) zasílání těchto příjmů na zřízený účet do ČNB, zatímco v případě dotací a návratných finančních výpomocí ( viz výše) tuto možnost vyloučení zákon neumožňuje. Vyloučit zasílání příjmů se sdílených daní dle RUD na účet do ČNB je potřeba uskutečnit písemným oznámením správci daně (dle nové struktury Finanční správy ČR příslušnému krajskému FÚ) a Ministerstvu financí. Vzor písemné žádosti, kterou obec může odmítnout převod příjmů dle zákona o RUD na účet do ČNB je k dispozici na internetových stránkách Svazu. Pokud obec dle výše uvedeného postupu požádá o vyloučení zasílání příjmů z RUD na účet do ČNB, potom převody těchto příjmů budou realizovány dosavadním způsobem – tzn. nadále na beze změn na stávající bankovní účet obce. Kontakty na jednotlivé finanční úřady (krajské) naleznete zde.

Jaká je lhůta pro zřízení účtu u ČNB?

Zákon stanoví lhůtu nejpozději do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti této novely ( tj. do 31. 3. 2013). Jinak řečeno, na dosavadní účty vedené u stávajících bank budou peněžní prostředky obcím převáděny nejdéle do konce března 2013.

Kde je možné zřídit účet?

ČNB otevírá a vede účty pro pro obce ve všech svých sedmi pobočkách v Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové, Ústí nad Labem, Plzni a Českých Budějovicích. Obce, jakožto noví klienti, se mohou obracet na pobočky ČNB podle kraje/okresu svého sídla. Upozorňujeme, že otevírací doba poboček je většinou 7,30 hod. - 14,00 hod. (event. do 15,00 - 15,30 hod. v Plzni, Brně, Č.Budějovicích).


Jaké služby může ČNB u účtů pro obce nabídnout?

K obsluze běžného účtu u ČNB je možné si nechat zřídit i internetové bankovnictví ABO-K. Obcím je ČNB oprávněna poskytovat pouze služby spočívající v provedení převodu peněžních prostředků z účtu, k němuž dává platební příkaz plátce (tzn. obec), a to i prostřednictvím elektronického bankovnictví - čili zjednodušeně řečeno - finanční prostředky může obec z účtu pouze převést jinam a nebo je na účtu ponechat. Převody peněžních prostředků z účtu může banka obci provést na základě jednorázového nebo trvalého platebního příkazu. Hotovostní operace (tedy vklad a výběr hotovosti) nejsou u účtů obcí v ČNB poskytovány. Dále ČNB neposkytuje k účtům vedeným pro klienty – právnické osoby platební karty. Účet je bezúročný.


Kolik bude stát zřízení a vedení účtu u ČNB?

Aktuální Ceník peněžních a obchodních služeb ČNB je zveřejněn na internetových stránkách banky
Přehled základních položek sazebníku, které obce nejvíce zajímají, je uveden v následující tabulce:

 

Operace

Cena v Kč

Zřízení účtu pro obce

Zdarma

Zřízení internetového bankovnictví ABO-K

Zdarma

Vedení běžného účtu – měsíčně

10,--

Výpis poskytnutý prostřednictvím ABO-K nebo zaslaný e-mailem

zdarma

Vyhotovení a tisk papírového výpisu z běžného účtu

9,--

Vyšlá platba

- na základě papírového platebního příkazu (doručeného osobně nebo poštou)

12,--

- na základě příkazu z aplikace ABO-K (internetové bankovnictví), trvalého příkazu – pro příkazce

1,80

Došlá platba

1,60

Jaké podklady nezbytné pro zřízení účtu musí obec v ČNB předložit?

Před uzavřením smlouvy o běžném účtu je zapotřebí předložit usnesení z ustavující schůze o volbě starosty, doklad o přidělení identifikačního čísla (výpis z registru ekonomických subjektů) a dále písemnou žádost o zřízení účtu - tiskopis bohužel neexistuje (písemně pod hlavičkou obce, Věc: Žádost o zřízení běžného účtu, následuje např. tento text: „Žádáme Vás tímto o zřízení běžného účtu v souladu s novelou zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.“, razítko + podpis statutárního zástupce obce;

Když jdu zřídit účet do ČNB - jaké jsou praktické rady a doporučení?

Před návštěvou banky, kdy už půjdete uzavřít smlouvu o účtu u příslušné pobočky, je třeba pobočku kontaktovat (nejlépe telefonicky či e-mailem) a dohodnout s příslušnou likvidátorkou – tzn. kontaktní osobou - termín návštěvy nebo způsob předání/zaslání příslušných dokumentů. Kontakní údaje pro otevírání účtů jsou uvedeny zde. Dle informací z ČNB je možné po dohodě s likvidátorkou zaslat nezbytné podklady nejprve e- mailem (naskenované). Na základě těchto podkladů bude připravena smlouva. Dále Vám příslušná pracovnice zašle případně další nezbytné formuláře. Jakmile půjdete podepsat smlouvu, předložíte pouze originály všech požadovaných dokumentů, banka si ověří totožnost statutárního zástupce i ostatních osob, které můžou nakládat s účtem (tzv. identifikace klienta) a bez zbytečného zdržování smlouvu uzavřete. Pracovnice ČNB poté nechá smlouvu podepsat ze strany vedení banky a jedno paré podepsané smlouvy společně s Oznámením o zřízení účtu zašle obci poštou.Jako nedílné součásti smlouvy Vám budou zaslány Ceník peněžních a obchodních služeb ČNB (Část I.), Podmínky ČNB pro vedení účtů právnickým osobám, Podmínky ČNB pro používání služby ABO-K internetové bankovnictví.

Statutární orgán obce - tedy starosta - musí mít u sebe platný občanský průkaz (OP). Je zapotřebí, aby osobně pobočku navštívily všechny osoby, které budou oprávněny disponovat s účtem, a tudíž budou uvedeny v podpisových vzorech k účtu (taktéž s platným OP).

Co když chci zřídit účet u ČNB korespondenčně?

Smlouvu o zřízení účtu je možné uzavřít korespondenčně (poštou) - tzn. bez osobní návštěvy osoby jednající jménem obce (statutárního zástupce obce). V tom případě pak musí být všechny výše uvedené dokumenty zaslané ČNB úředně ověřené, zatímco při návštěvě pobočky budou ověřeny na místě pracovníkem banky; dále musí být navíc předložen doklad o provedené identifikaci osoby jednající jménem klienta (tzn. starosty jednajícího jménem obce) v souladu se zákonem č. 253/2008 Sb.. Tuto identifikaci může provést notář nebo v přenesené působnosti krajský úřad nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností. Metodické pokyny a vzory tiskopisů (včetně uvedeného seznamu příloh) pro provedení identifikace klienta dle zákona 253/2008 Sb. jsou k dispozici na internetových stránkách ministerstva financí (zde).

Co následuje po zřízení účtu u ČNB?

Neprodleně po zřízení účtu u ČNB (uzavření smlouvy o běžném účtu) je nezbytné dopisem statutárního zástupce obce oznámit číslo tohoto účtu včetně termínu jeho otevření příslušnému kraji, aby mohl zprostředkovat převody dotací ze státního rozpočtu dle § 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb. (např. se jedná o příspěvek na výkon státní správy, dotace na volby apod.), a dále také poskytovateli v případě dotace (návratné finanční výpomoci), která není obci uvolňována prostřednictvím rozpočtů krajů (jde zejména o dotace ze státních fondů, z Národního fondu apod.). Vzor dopisu s oznámením o zřízení účtu  u ČNB je k dispozici na internetových stránkách MF (zde).

·Po zřízení účtu je potřeba zaslat na nový účet nějaké peněžní prostředky k úhradě bankovních poplatků.

Rada nakonec:

Hodně štěstí a trpělivosti!

Všechny potřebné informace také naleznete na internetových stránkách Svazu v článcích Zřizování účtů u ČNB a Postup při zřizování účtů u ČNB