19.10.2011

Nenechme se odradit nejistotou v regulaci a zpoplatňování hazardu

Ministerstvo vnitra reagovalo na zásadní změny, které momentálně probíhají v legislativě v oblasti regulace a zpoplatnění hazardu. Dle názoru odboru dozoru a kontroly ministerstva je současná situace velmi nepřehledná, proto zatím nebudou vydávány žádné oficiální metodické materiály k problematice regulace hazardu formou obecně závazných vyhlášek.

Ministerstvo vnitra reagovalo na zásadní změny, které momentálně probíhají v legislativě v oblasti regulace a zpoplatnění hazardu. Dle názoru odboru dozoru a kontroly ministerstva je současná situace velmi nepřehledná, proto zatím nebudou vydávány žádné oficiální metodické materiály k problematice regulace a zpoplatnění hazardu formou obecně závazných vyhlášek.

Zákon č. 300/2011 Sb., kterým se mění zákon o loteriích a další související zákony, jako např. zákon o místních poplatcích, jinak také tzv. Farského novela (ke stažení níže), poměrně zásadně mění pravomoc obcí regulovat či úplně zakázat obecně závaznou vyhláškou provozování loterií a jiných podobných her na svém území. Mění ale také oblast zpoplatňování hazardu.

Zmíněná novela zákona o loteriích nabývá účinnosti od 1. ledna 2012, ovšem s výjimkou některých ustanovení, které již nabyly účinnosti k datu vyhlášení této novely ve Sbírce zákonů, tedy již od 14. října 2011. V současnosti je tedy již účinné nové znění ustanovení § 50 odst. 4, které upravuje možnost obce regulovat hazard na svém území obecně závaznými vyhláškami. Dle nového znění tak obec může prostřednictvím OZV regulovat širší spektrum loterií, a zároveň je obcím nově dána možnost úplně zakázat provozování dotčených loterií a podobných her na celém území obce. Účinnosti již nabyla také související změna zákona o místních poplatcích, dle které může obec zpoplatňovat také koncové interaktivní videoloterní terminály a herní místa lokálního významu.

Vliv Ústavního soudu na regulaci hazardu

Do oblasti regulace hazardu v nedávné době zasáhl podstatným způsobem také Ústavní soud. Prvním přelomovým rozsudkem byl nález Ústavního soudu ve věci obecně závazné vyhlášky města Chrastava. V tomto nálezu potvrdil, že obce jsou oprávněny na svém území regulovat nejen výherní hrací přístroje, ale také interaktivní videoloterní terminály. Dalším významným rozsudkem z poslední doby pak byl také nález ve věci obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně, kdy Ústavní soud jednak potvrdil možnost obcí regulovat i interaktivní videoloterní terminály, ale také uznal možnost obcí regulovat hazard na základě zmocnění daného zákonem o obcích k řešení místních záležitostí veřejného pořádku.

Obdobně Ústavní soud postupoval také ve věci OZV města Kladna. Město ve své vyhlášce vymezilo, ve kterých konkrétních objektech je provozování loterií povoleno a ve kterých místech si provozování loterií nepřeje, neboť jsou v blízkosti škol či narušují veřejný pořádek. Dle názoru Ústavního soudu je už pak na ministerstvu financí, aby zajistilo respekt k této obecní regulaci prostřednictvím nástrojů, které mu uděluje správní řád a zákon o loteriích. Pokud ministerstvo financí v návaznosti na existující OZV nezahájí přezkumná řízení, pak dle názoru ÚS porušuje ústavně zaručené právo obcí na územní samosprávu.

Zpoplatňování hazardu ve víru změn

S oddělenou účinností v rámci zákona o loteriích je však spojeno několik problémů, které se projevují až v praxi. Možnost obce regulovat některé druhy loterií daná novým zněním ustanovení § 50 odst. 4 zákona o loteriích je vázána na nové definice těchto loterií v ustanovení § 2 písm. i) a l) zákona, která však nabývají účinnosti až 1. ledna 2012.

V oblasti zpoplatňování hazardu pak dle názoru ministerstva vnitra došlo k tomu, že na rozdíl od předchozí úpravy bude vznik poplatku vázán na jejich uvedení do provozu, tj. že tato zařízení budou zpoplatňována nikoliv ode dne vydání povolení k provozu, ale až od okamžiku jejich zapojení a uvedení do provozu. Informace vydaná odborem dozoru a kontroly MV ČR k situaci v oblasti regulace hazardu je dostupná zde.

Doplňme, že Poslanecká sněmovna projednává momentálně vládní návrh tzv. daňové reformy (sněmovní tisk č. 473), v rámci které by mělo dojít k zavedení tzv. daně z odvodu a současně ke zrušení místního poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj, a to s plánovanou účinností od 1. 1. 2012. Tento materiál má momentálně na programu Rozpočtový výbor sněmovny a sešlo se k němu mnoho pozměňovacích návrhů. Výbor bude tento materiál projednávat na své schůzi v posledním říjnovém týdnu. Svaz celou situaci sleduje, zůstává v kontaktu se zákonodárci a dle stanoviska výboru bude aktuálně informovat své členy.

Navzdory této situaci, která je mimochodem důsledkem dlouhodobé nečinnosti a nechuti Ministerstva financí novelizovat legislativu v oblasti loterií, doporučujeme obcím nadále připravovat obecně závazné vyhlášky regulující hazard, a především jeho zpoplatnění. Ministerstvo vnitra uvádí, že v současné době jsou tři možné varianty dalšího postupu:

-         pokud bude vládní návrh zákona, tzv. daňová reforma, schválen v aktuálním znění, obce již od 1. ledna 2012 nebudou mít možnost zpoplatnit provoz žádných výherních hracích přístrojů,

-         v případě, že tento zákon přijat nebude, pak Ministerstvo vnitra s Ministerstvem financí připraví aktuální metodický materiál,

-         pokud obce i přes výše nastíněné nejasnosti přistoupí v tomto mezidobí k vydání obecně závazné vyhlášky zpoplatňující hazard, pak bude Ministerstvo vnitra v rámci dozoru postupovat individuálně v každém případě.

Jasno ve zpoplatňování či zdaňování hazardu bude zřejmě až koncem roku a pak by již zastupitelstva obcí neměla dostatek času vyhlášky schvalovat. Bude tedy lepší, pokud budou obce připraveny na všechny z výše uvedených možností. Věřme, že ministerstvo financí se ze současné složité situace poučilo, a zodpovědně připraví novou legislativu v oblasti loterií, kterou má dle dostupných informací představit ještě do konce tohoto roku.