27.10.2011

Nezahlťme se statistikou

Podle ministerstva financí měla účetní reforma státu pro obce mít (jeden) pozitivní efekt v podobě snížení dalších výkazných povinností vůči státu. Nyní se však zdá, že situace bude spíše opačná. Statistický výkaz se vrací a Český statistický úřad požaduje jeho odevzdání již v polovině příštího roku.

Podle ministerstva financí měla účetní reforma státu pro obce mít (jeden) pozitivní efekt v podobě snížení dalších výkazních povinností vůči státu. Nyní se však zdá, že situace bude spíše opačná. Statistický výkaz se vrací a Český statistický úřad požaduje jeho odevzdání již v polovině příštího roku.

Pomocný statistický výkaz byl jako záměr Ministerstva financí (a Českého statistického úřadu) předložen resortům v podstatě v nezměněné podobě již v polovině roku 2010. V návaznosti na negativní reakci dotčených subjektů došlo k pozastavení jeho projednávání s tím, že Ministerstvo financí dojedná s Českým statistickým úřadem jeho zjednodušení a užší provázanost na účetnictví (účtovou osnovu, účetní metody) vybraných účetních jednotek. Již tehdy se objevovala jednotná výhrada, že existuje nesoulad mezi zákonem o účetnictví a požadovanou strukturou výkazu.

Po více než roce předložilo ministerstvo financí v podstatě shodný výkaz. Nyní nese název Pomocný analytický přehled a zkráceně se nazývá PAP. Na základě požadavku Svazu by výkaz neměly vyplňovat obce do 1000 obyvatel, příspěvkové organizace zřizované samosprávou, jejichž objem aktiv je nižší než 10 mil. Kč a dále dobrovolné svazky obcí. Do připomínkového řízení byla požadovaná struktura výkazu ve formě návrhu vyhlášky předložena v říjnu s termínem účinnosti leden 2012. Svaz stejně jako kraje a všechna ministerstva vyjádřil zásadní připomínku v podobě nereálnosti tohoto požadavku. Navíc podle přílohy č.1 usnesení vlády České republiky č. 921 ze dne 22.prosince 2010 měly být předpisy k zajištění údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí vydány nejpozději k 30. červnu 2011 s účinností k 1.1.2012 a následně měla být zahájena příprava jednotlivých účetních jednotek. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo financí nesplnilo vládou uložený termín, měla by být účinnost navrhované právní úpravy stanovena na 1. ledna 2013…má-li vůbec nějaký takový výkaz existovat.

Nadnárodní národní účty
Důvodová zpráva k předloženému přehledu nabízí postupně gradující hrozby plynoucí z neschválení jeho podrobné struktury. Ačkoliv nelze zpochybňovat význam kvalitních dat, také proto, že s důsledky záměrné manipulace se celá Evropská unie bude ještě složitě vyrovnávat, rozsah požadovaného členění je nadbytečný. Citujme: „Za neplnění požadavků Komise (Eurostatu) souvisejících s nedostatečnou implementací a aplikací standardu ESA 95 může Eurostat České republice udělit výhradu, která by se sebou nesla značné reputační náklady. Tyto by se pravděpodobně přímo promítaly do navýšení rizikové prémie obsažené v úrokových mírách, což by znamenalo nárůst požadovaných kuponů ze státních dluhopisů a zvýšení nákladů dluhové služby. Pokud by Česká republika po rozhodnutí o existenci nadměrného schodku na doporučení Rady Evropské unie nepřijala žádná účinná opatření, mohlo by dojít k rozhodnutí o pozastavení jejího čerpání prostředků z Fondu soudržnosti. Kromě reputačních nákladů souvisejících s udělením výhrady ke kvalitě vykazovaných dat vládní finanční statistiky by dále mohlo dojít ke zhoršení stávajícího stupně investičního ratingu země, což by v konečném důsledku mohlo znamenat zpomalení celkové růstové dynamiky jejího hospodářství.“ A proto budou muset obce nad 1000 obyvatel překlasifikovat svůj drobný dlouhodobý hmotný majetek?

Utopeni v detailu
Přehled má zejména zavést povinné analytické členění vybraných syntetických účtů, evidenci partnerů u některých transakcí (zejména podle jejich identifikačního čísla) a nové druhy pohybů, které se mají u transakcí používat. Hlavní změnou oproti předchozímu návrhu z poloviny loňského roku se může jevit skutečnost, že účetně-statistický přehled není povinně zapracován do směrné účtové osnovy, ale novela vyhlášky č. 410/2009 Sb. by ponechala způsob promítnutí nového výkazu na volbě účetní jednotky a možnostech dodavatele jejího ekonomického informačního systému. Vzhledem k charakteru úpravy je ovšem zřejmé, že k rozšíření směrné účtové osnovy vlastně dochází, a to u vybraných syntetických účtů přidáním analytiky.

Analyticky mají být rozlišeny položky majetku na „nové“ a „použité“. Vzhledem ke způsobu obsahového vymezení analytických účtů by přitom například nově pořízená budova měla být vedena jako nová nejenom v roce pořízení, ale i další roky. Výkaz požaduje informace o stavu drobného majetku do 20 tis. Kč, zatímco pro potřeby účetnictví je hranice 40 tis. Kč. Po roce příprav na odepisování, kdy došlo v mnoha případech k přetřídění veškerého majetku, by tak měly vybrané účetní jednotky provádět ještě další členění.

Vazba na odpisování majetku vůbec zůstává nejasná. Na prezentaci k návrhu zástupce Českého statistického úřadu uvedl, že pro potřeby národních účtů odpisy vypočtené obcemi nejsou třeba. Metodika totiž vyžaduje odpisy ze současné hodnoty, kterou však účetnictví neposkytuje, tudíž jde o uměle prováděné úpravy.

Příprava na konsolidaci
Zavedení Pomocného analytického přehledu nelze oddělit od dalších povinností, které se ze strany Ministerstva financí pro účetní jednotky připravují a které zásadním způsobem ovlivní činnost účetních jednotek a nastavení jejich ekonomických informačních systémů. Jedná se o takové skutečnosti, jako je metoda konsolidace, ke které dosud nejsou žádné konkrétní informace, protože návrh příslušné vyhlášky ani konsolidačního manuálu nebyl předložen. Český statistický úřad již zde požaduje identifikaci každé faktury prostřednictvím IČ partnera. Jestliže lze takový detail odůvodnit v rámci veřejného sektoru, a to zejména právě pro potřeby konsolidace, pak problematické může být ve vztahu k podnikatelským subjektům, příp. fyzickým osobám.

Pomocný analytický přehled by dle vyjádřením ministerstva „mohl“ být předstupněm ke konsolidačnímu výkazu. Možná je však tedy i varianta, že se objeví ještě další rozsáhlý výkaz.

Jak vyplývá z důvodové zprávy k aktuálnímu návrhu, neúměrně narůstající objem výkaznictví vyžaduje na úrovni samosprávy další pracovní úvazky. Analytický přehled však slouží výhradně pro potřeby sestavování výkazů v metodice ESA 95 a výstupy jsou prakticky nevyužitelné pro řízení obcí. Charakterem jde tedy o přenesený výkon státní správy, na který by samospráva měla získávat příspěvek, což také Svaz v rámci svých připomínek požadoval. O vypořádání připomínek a dalším postupu budeme informovat, téma účetnictví se objeví také na programu XIV. celostátní finanční konference (10. – 11. listopadu).