18.02.2010

NKÚ a kontrola obcí: co je vlastně zákonnost?

Svaz měst a obcí České republiky velmi pozorně sleduje průběh 2. čtení návrhu změny Ústavy ČR, která by měla rozšířit kontrolní kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k samosprávě. Návrh změny ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (tisk č. 960), projednává Rozpočtový, Ústavně právní výbor a Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Ve všech výborech dostali zástupci Svazu prostor k vystoupení a tlumočili stanovisko Předsednictva. Svaz měst a obcí České republiky se samozřejmě nikterak nechce bránit tomu, aby docházelo k nezbytným kontrolám hospodaření obcí, nicméně navržené formulace se jeví jako zavádějící a vyvolávají obavy z možnosti narušení principu zaručeného práva obcí na samosprávu.
 

 

Svaz měst a obcí České republiky velmi pozorně sleduje průběh 2. čtení návrhu změny Ústavy ČR, která by měla rozšířit kontrolní kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k samosprávě.

Návrh změny ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (tisk č. 960), projednává Rozpočtový, Ústavně právní výbor a Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Ve všech výborech dostali zástupci Svazu prostor k vystoupení a tlumočili stanovisko Předsednictva. Svaz měst a obcí České republiky se samozřejmě nikterak nechce bránit tomu, aby docházelo k nezbytným kontrolám hospodaření obcí, nicméně navržené formulace se jeví jako zavádějící a vyvolávají obavy z možnosti narušení principu zaručeného práva obcí na samosprávu.
 
Na rozdíl od současného znění je navrhováno oprávnění NKÚ ke kontrole zákonnosti hospodaření s majetkem samosprávných celků. V současné podobě návrh přímo ohrožuje samosprávnost obcí a měst. Již dnes totiž NKÚ posuzuje nejen zákonnost, tedy zejména procesní náležitosti schválení příjmů a výdajů, či jiných majetkoprávních úkonů, ale také účelnost a hospodárnost vynakládání prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu (§ 4 zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů). V případě samostatné působnosti obcí a měst by takový způsob kontroly mohl být velmi snadno zneužit. Navíc sami předkladatelé v důvodové zprávě mj. uvádějí, že existuje riziko duplicitních kontrol.
 
Diskuze v Rozpočtovém výboru se soustředila na praktické dopady novely Ústavy. Bylo možné pozorovat spíše pochybnosti o samotném smyslu a potřebě změny druhu. Poslanci upozorňovali na charakter místních výdajů a problematické posuzování jejich efektivnosti. Objevilo se také varování, aby samospráva nebyla „překontrolována“ a aby obecním úřadům vůbec zůstal prostor pro výkon jejich kompetencí. K samotné myšlence rozšíření záběru činností NKÚ pak členové výboru, který má na starosti státní rozpočet, upozorňovali na nutný nárůst výdajů v této kapitole. Vyjádřili rovněž pochybnosti nad vypovídací hodnotou kontrolních zpráv, které budou k dispozici se značným zpožděním. Zástupce navrhovatele zdůrazňoval, že návrh chápe jako sjednocení způsobu kontroly nakládání s prostředky, které byly od daňových poplatníků nedobrovolně získány. V jeho pojetí není rozdíl mezi jednou korunou, kterou vydá státní rozpočet, a jednou korunou, která pochází z rozpočtu obecního. Rozpočtový výbor dokončil projednávání návrhu dne 9. března, kdy jej nedoporučil Poslanecké sněmovně ke schválení.
 
V Ústavně právním výboru měl tento sněmovní tisk pozitivnější ohlas. Argumenty zástupce Svazu vyvolaly i zde obsáhlou debatu. Zástupce prezentoval obavy z výkladu pojmu zákonnost hospodaření s majetkem a požadoval zúžení tohoto pojmu. Tyto obavy sdílejí také někteří poslanci, kteří podpořili svazové stanovisko. Vzhledem k rozporuplnosti legislativního textu i ustanoveních bylo nakonec jednání o tomto bodu přerušeno a návrh bude nejprve posouzen experty na ústavní právo.
 
Dle názoru ústavních právníků by konkrétní podobu zákonnosti měla stanovit právě novela zákona o NKÚ. Její současnou absenci nepovažovali poslanci za podstatný nedostatek a doporučili schválení změny Ústavy s pozměňovacím návrhem. Jeho text přijal také Kontrolní výbor, i když zde se ještě uvažovala varianta vyjmutí kontroly nakládání s majetkem.