15.05.2012

Nová sazba místního poplatku zvýší zájem o odpadové hospodářství

Prezident republiky dnes podepsal novelu zákona o místních poplatcích, kterou se upravuje okruh poplatníků a maximální sazba poplatku za komunální odpad. Rozhodnutí zastupitelstev však nemusí nutně vést k navýšení poplatku, jak v minulých týdnech dramaticky zdůrazňovala většina médií.

Prezident republiky dnes podepsal novelu zákona o místních poplatcích, kterou se upravuje okruh poplatníků a maximální sazba poplatku za komunální odpad. Rozhodnutí zastupitelstev však nemusí nutně vést k navýšení poplatku, jak v minulých týdnech dramaticky zdůrazňovala většina médií.

Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů představuje jednu z možností, jak zajistit prostředky na finanční úhradu nemalých nákladů souvisejících s odpadovým hospodářstvím obcí a měst. Po mnohaletém úsilí Svazu, který upozorňoval na neodpovídající horní hranici sazby, schválila na začátku května Poslanecká sněmovna definitivně možnost navýšení části poplatku za netříděný odpad. O návrhu hlasovala již podruhé, původní návrh Senát vrátil s pozměňovacími návrhy. Dle názoru senátorů by v zákoně daňového charakteru měla být sazba stanovena nominálně, nikoliv pouze s odkazem na fakturovanou částku skutečných rozpočtených nákladů obce na odpady za uplynulý rok.

Od roku 2013 může částka za netříděný odpad dosáhnout až 750 Kč na obyvatele s trvalým bydlištěm na území obce. U tříděné složky měla být zachována hranice 250 Kč, maximální roční sazba je tedy 1000 Kč. Vždy se však může jednat maximálně o podíl, který vyplývá z fakturované hodnoty. Vzhledem k tomu, že se rozšiřuje také okruh poplatníků, může v některých obcích dojít i k poklesu placené částky. Příslušné vyhlášky obcí lze s účinností k 1. 1. 2013 připravovat od podzimu 2012, jejich obsahem je kromě stanovení výše poplatku za odpad na občana a rok vždy informace, kolik jsou skutečné náklady za zpracování odpadů v obci na jednoho občana a rok. Většina obcí část těchto nákladů totiž v současnosti (a i v budoucnu rovněž) pokrývá ze svých rozpočtů na úkor jiných záležitostí, např. investice a údržba infrastruktury (veřejné osvětlení, kanalizace, vodovod, silnice).

Zastupitelstva obcí by však neměla v souvislosti s navýšením limitu přistupovat k předpokládaným požadavkům svozových firem na navýšení úhrady. Zastupitelé by se právě s ohledem na politickou citlivost zvyšování povinných plateb měli zajímat, kam a za kolik se odpady z obce vyvážejí, zda jde o nejefektivnější způsob jejich likvidace.  Navýšení horní hranice poplatku je pro obec možnost, o jejímž využití rozhoduje zastupitelstvo. Navíc je třeba si uvědomit, že odpady nepředstavují pouze náklady, ale také výnosy za vytříděné odpady. Institut pro udržitelný rozvoj měst a obcí (IURMO), odborná obecně prospěšná společnost zřízená Svazem, připravuje srovnávací analýzu nákladů v odpadovém hospodářství ČR, která by měla obcím sloužit jako podklad při vyjednávání se svozovými společnostmi.