03.04.2012

Nové položky v rozpočtové skladbě k odvodům z loterií

S účinností od 1. dubna 2012 obsahuje rozpočtová skladba dvě nové položky, které slouží k zaznamenání příjmů z loterií. Od ledna příštího roku se rozšiřuje počet třídění, podle nichž se příjmy a výdaje klasifikují.

S účinností od 1. dubna 2012 obsahuje rozpočtová skladba dvě nové položky, které slouží k zaznamenání příjmů z loterií. Od ledna příštího roku se rozšiřuje počet třídění, podle nichž se příjmy a výdaje klasifikují.

Vyhláška Ministerstva financí ČR č. 96/2012 Sb. novelizuje rozpočtovou skladu a byla ve Sbírce zveřejněna 28. března 2012, tedy tři dny před účinností. Celý text je uveden pod článkem. Přestože se hlavní změny dotýkají organizačních složek státu, přináší novela vyhlášky nové povinnosti také pro obce. Především je třeba počítat s dvěma novými položkami:

- 1351 Odvod z loterií a podobných her kromě z výherních hracích přístrojů, na které se budou zachycovat prostředky z výnosů z loterií mimo herních zařízení (30 % výnosů v členění dle RUD). Na tuto položku patří i dobíhající odvod části výtěžku z provozování loterií a jiných podobných her na veřejně prospěšné účely, který byl zákonem č. 458/2011 Sb. zrušen.“.

- 1355 Odvod z výherních hracích přístrojů – prostředky ve výši dílčího odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení (§ 41i odst. 1 tohoto zákona).

V rámci připomínkového řízení Svaz především upozorňoval na chybějící vyčíslení finančních dopadů, které souvisí s rozšířením třídění. Usiloval také o zrušení zbytečného třídění nástroj/zdroj. Praxe totiž ukazuje, že současné označování (výdajů) nástrojem/zdrojem má omezenou vykazovací schopnost a je limitováno závazným termínem pro odevzdání výkazu FIN 2-12 M za příslušný kalendářní rok. Proto lze výdaje na některé projekty označovat nikoliv dle reality, ale pouze „v dobré víře“ - každá obec tak při jejich označování postupuje jinak. Je zřejmé, že takto označované výdaje pouze „považované“ za kryté dotacemi nekorespondují, a ani v budoucnu nebudou korespondovat, se skutečně přijatými příjmy z rozpočtu EU, EHS, aj.

Potřeba vykázání výdajů u příjemců podpor ve vztahu k projektům spolufinancovaných EU není tímto návrhem ohrožena, neboť již dnes existují obdobné evidence. Důsledné dodržování vyhlášky MF ČR č. 286/2007 Sb., o centrální evidenci dotací, poskytne přesné informace bez časové prodlevy. Při řádné správě systému centrální evidence dotací by příjemci příspěvků z programu mohli v požadovaných termínech pouze vyplnit celkové částky čerpaných uznatelných výdajů k datu ve stanoveném webovém rozhraní. Poskytovatelé dotací by si % podílu EU a národních zdrojů již mohli „vypočítat“ a vykázat až od jejich úrovně. Jednalo by se o přesná čísla, s možností jejich upřesňovaní, potřeba vykázání by byla zajištěna a náklady na toto zjišťování by byly minimální.

Jak to tak v poslední době na MF ČR bývá, připomínky, které se dotýkají státní pokladny, se osobně nevypořádávají. Uveďme jen část z poněkud zvláštně pojatého shrnutí vypořádání provedeného zaměstnanci MF ČR:

„Jak uvedeno, nejzávažnější a zároveň nejčastější připomínkou je kritika vlastní podstaty celé navržené novely, kterou je ztrojnásobení počtu třídění a počtu míst v číselnících (jak upozorňuje Nejvyšší kontrolní úřad, rozsah předkontace každého příjmu a výdaje se zvýší ze 14 míst na 46) a která vede k vysokým nákladům jak jednorázovým na promítnutí této změny do programů automatizovaného zpracování informací, tak trvalým v budoucnu na obsluhu takto zdokonaleného systému. Má-li se však zavést rozpočtový systém Integrovaného informačního systému státní pokladny (IISSP) a vůbec celý IISSP, nic jiného nezbývá.“