19.12.2012

Novinky v obecních financích v roce 2013

Připravili jsme pro vás přehled nejdůležitějších změn, které se promítnou do obecních financí v roce 2013. Zároveň jsme aktualizovali kalkulačku RUD dle nově platné vyhlášky stanovující procentní podíly jednotlivých obcí na celostátním výnosu sdílených daní.

  1. Schvalování účetní závěrky za rok 2012

    Dle novely zákona o účetnictví č. 239/2012 Sb., která nabyla účinnosti 1. 9. 2012, dochází k významné změně pro územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí (DSO) a jejich příspěvkové organizace (PO), kterou je zavedení povinnosti schvalování účetních závěrek.  V souvislosti s touto novelou tak dochází i ke změnám v zákoně o obcích a zákoně o krajích. Podle těchto změn schvaluje účetní závěrku obce nově zastupitelstvo obce a účetní závěrky příspěvkových organizací zřizovaných obcemi schvaluje rada obce. V obcích, které nemají zvolenou radu, je vyhrazeno schvalování účetní závěrky zřizovaných příspěvkových organizací zastupitelstvu obce. Účetní závěrku DSO schvaluje nejméně tříčlenný orgán, jenž musí být předem určen stanovami svazku obcí. Podle zákona o krajích schvaluje účetní závěrku kraje zastupitelstvo kraje, účetní závěrky krajem zřízených PO schvaluje rada kraje. Schvalování účetní závěrky obcemi, DSO a kraji se poprvé provede za účetní období roku 2012. Podrobnější pravidla pro schvalování účetních závěrek (požadavky na organizaci) bude upravovat samostatná vyhláška MF o schvalování účetních závěrek vybraných účetních jednotek, která dle informace ministerstva vyjde v průběhu prvního čtvrtletí 2013. O jejím zveřejnění budete na stránkách Svazu informováni.
     
  2. Příspěvek na výkon státní správy v roce 2013

    Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy dle zákona o obcích. V celkovém objemu příspěvku pro rok 2013 byla zohledněna změna počtu obyvatel u jednotlivých správních obvodů kategorií obcí dle bilance obyvatel ČR k 1. 1. 2012 vydané ČSÚ.

 

 

 

2013

2012

Příspěvek na výkon státní správy celkem

8 214 309 tis. Kč

8 208 939 tis. Kč

- z toho: pro obce

7 400 899 tis. Kč

7 386 068 tis. Kč

              pro hl. m. Prahu

813 410 tis. Kč

822.871 tis. Kč

 

 

 V roce 2013 dochází u obcí se základní působností, obcí s matričním úřadem, stavebním úřadem a obcí s pověřeným obecním úřadem ke změnám ve výpočtu (konstrukci) příspěvku. Z důvodu potřeby vyčíslit náklady na přenesenou působnost za tyto kategorie obcí se bude výše příspěvku počítat tzv. kumulovaným způsobem – tzn. příspěvek již nebude počítán jako jedna částka, ale jako součet částek za každou správní působnost. Tento způsob výpočtu se již používal v roce 2009.

V případě obcí s rozšířenou působností se kumulovaný způsob výpočtu již v předchozích letech používal, tudíž se princip propočtu příspěvku u ORP v roce 2013 nemění, pouze návrh SR na rok 2013 počítá s navýšením příspěvku o 3 950 tis. Kč pro ORP z důvodu nárůstu výdajů na druhé pracoviště obecního úřadu, které musí tyto obce dle zákona zřídit (jde o Brandýs n.L. – Stará Boleslav, Černošce, Nýřany a Šlapanice). 

U většiny obcí, které představují zejména 5000 obcí se základní působností, dojde v roce 2013 k poklesu výše příspěvku. Důvodem jsou jednak přechod ve způsobu výpočtu na kumulovaný (u obcí I. a II. typu) a částečně také z důvodu změn v počtu obyvatel ve správních obvodech. U základní působnosti příspěvek v roce 2013 představuje cca 90% výše z roku 2012. U obcí s matričním úřadem, stavebním úřadem a obcí s pověřeným obecním úřadem také dochází ke změnám ve výši poskytovaného příspěvku, jelikož se v roce 2012 do výpočtu zahrnovala pouze velikost správního obvodu s nejvyšší správní funkcí. Např. u obcí s pověřeným obecním úřadem tak nebyla zohledňována velikost správního obvodu pro výkon matričního a stavebního úřadu, ani samotného centra pro výkon základní působnosti. Kumulovaný způsob výpočtu příspěvku je tak dle návrhu státního rozpočtu na rok 2013 transparentnější a spravedlivější, neboť zohledňuje změny ve velikosti správních obvodů úřadů s nižší správní funkcí.

Postavení hl. m. Prahy je specifické, neboť Praha vykonává jak státní správu, která je dle zákona přenesená na obce, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Pro rok 2013 objem příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu zohledňuje meziroční nárůst počtu obyvatel dle údajů ČSÚ k 1. 1. 2012.

Na stránkách Ministerstva vnitra byla 17. 12. 2012 zveřejněna kalkulačka výše příspěvku pro rok 2013 pro jednotlivé obce. Zatím výši svého příspěvku obce zjistí pouze po postupném zadávání velikostí jednotlivých správních obvodů, což není úplně vyhovující. Dle informací z MV, přehled aktualizovaných velikostí správních obvodů k 1. 1. 2012 bude zveřejněn po schválení zákona o státním rozpočtu na rok 2013, které je netrpělivě očekáváno. Jakmile budou tato data zveřejněna, Svaz připraví přehled jednotlivých obcí a jejich příspěvků na výkon státní správy na rok 2013 i ve srovnání s rokem 2012, proto doporučujeme sledovat naše webové stránky.     

 Zdroj: návrh zákona státního rozpočtu pro rok 2013

3.         Zrušení příspěvku na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím od roku 2013

Návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2013 nepočítá s dotací na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím. Z tohoto dotačního titulu byly hrazeny provozní výdaje vybraných organizací působících v odvětví kultury (knihovny, divadla apod.) Jak uvedlo MF, tato dotace již není ve státním rozpočtu zahrnuta ve vazbě na úsporná opatření. Ačkoli státní rozpočet na rok 2013 zatím finálně schválen nebyl, nepředpokládá se, že by se od zrušení této dotace upustilo.

 

4.         Aktualizace kalkulačky RUD 2013

Dne 17. 12. 2012 nabyla platnosti vyhláška č. 449/2012 Sb., kterou se stanoví procentní podíly jednotlivých obcí na celostátním výnosu sdílených daní. Tato vyhláška je účinná od 1. 1. 2013. Z tohoto důvodu byla aktualizována kalkulačka RUD, která je již téměř rok vyvěšena na webových stránkách Svazu.

V roce 2013 bude kalkulačka Svazem pravidelně každé čtvrtletí aktualizována dle skutečného plnění státního rozpočtu – resp. dle vývoje inkasa daňových příjmů u sdílených daní a dle zveřejňovaných predikcí makroekonomických ukazatelů.

 

5.          Účty u ČNB

V těchto dnech je na programu jednání Poslanecké sněmovny novela zákona č. 218/2000 Sb. (velkých rozpočtových pravidel) - sněmovní tisk č. 660, který byl vrácen Senátem (usnesení č. 752) spolu s pozměňovacími návrhy zpět k projednání Poslanecké sněmovně. Tato novela mimo jiné upravuje povinné vedení obecních účtů u České národní banky, na které budou zasílány i příjmy ze sdílených daní. Svazu se podařilo po značném úsilí prosadit do návrhu zákona variantu, kdy obce budou moci vyloučit tuto možnost písemným oznámením ministerstvu a správci daně. Po očekávaném schválení této novely bude ze strany ministerstva všem primátorům a starostům zaslán dopis obsahující informace o schválení novely spolu s pokyny a kontakty potřebnými k zaslání písemného oznámení, že obec nechce příjmy z výnosu daní nebo podílů na nich, převáděných podle zákona o rozpočtovém určení daní, zasílat na účet u ČNB. Konkrétní postup, který by měly územní samosprávné celky po schválení této novely dodržet, je v současné době na MF ještě v řešení. Předpokládané datum je okolo 20. 12. 2012, proto doporučujeme sledovat datovou schránku, aby nedošlo k přehlédnutí těchto informací. V této souvislosti upozorňujeme, že pro zřízení účtů u ČNB návrh zákona počítá s 3měsíčním obdobím (počítáno ode dne nabytí účinnosti), takže obce budou mít dostatečný časový prostor, aby se novele přizpůsobily. V každém případě po schválení novely a jejím vyhlášení ve Sbírce zákonů, bude na stránkách Svazu k dispozici vzor dopisu, a proto sledujte naše webové stránky.

 

6.          Školství – zrušení úhrady NIV školy mezi obcemi

Od roku 2013 bylo zařazeno nové kritérium do sdílených daní a to 7 % z celkového podílu sdílených daní pro obce děleno počtem žáků, naproti tomu byla zrušena úhrada NIV za dojíždějící žáky, protože nyní jejich ekvivalent dostanou obce zřizující školu podle počtu dětí a žáků přímo v RUD.  Od roku 2013 již také není rozpočtován příspěvek na školství. O odpovídající objem prostředků (1,5 mld. Kč) budou posíleny příjmy ze sdílené daní, které plynou do obecních rozpočtů. Povinnou úhradu NIV školy můžete tedy požadovat naposledy za rok 2012, ale vyúčtovat ji můžete ještě i v roce 2013. Upozorňujeme, že tam kde obce uzavřely dohody, které řešily úhradu NIV školy s konkrétním odkazem na ustanovení  § 178 odst. 6 zákona č. 561/2004Sb., (školský zákon) a vedle toho částečnou úhradu nákladů na investice nebo nákladů na  školská zařízení – tedy školní jídelny, družiny a školní kluby, nepozbývají dohody automaticky účinnosti k 31. 12. 2012 celé, ale pouze v části, která upravuje úhradu NIV školy, protože v zákoně se vypustilo znění § 178 odst. 6 a povinná úhrada NIV se tak zrušila. Není třeba dohody měnit.

 

Ing. Markéta Horníčková
Mgr. Ludmila Němcová