05.08.2015

Plnění rozpočtů ke konci července 2015

Ke konci července 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 731,5 mld. Kč, celkové výdaje pak 705,8 mld. Kč a přebytek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 25,7 mld. Kč (na konci července 2014 vykázán přebytek ve výši 4,5 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden

Ke konci července 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 731,5 mld. Kč, celkové výdaje pak 705,8 mld. Kč a přebytek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 25,7 mld. Kč (na konci července 2014 vykázán přebytek ve výši 4,5 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až červenec roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází přírůstek o 61,2 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména EU příjmy (zvýšení o 49,0 mld. Kč), vyšším inkasem pojistného na sociální zabezpečení o 12,4 mld. Kč a inkasem daně z příjmů právnických osob o 5,3 mld. Kč. V důsledku koaličních dohod a dalších vlivů dochází v roce 2015 ke snížení daňových příjmů z následujících důvodů: Zavedení druhé, snížené sazby DPH o 3,6 mld. Kč (celoroční dopad v dalších letech bude 4,2 mld. Kč), posílením daňového zvýhodnění na druhé a další dítě o 1,6 mld. Kč, zavedením školkovného o 1 mld. Kč, znovuzavedením základní slevy pro pracující důchodce ve výši 5,3 mld. Kč (celoroční rozpočtový dopad v roce 2015 jednorázově zahrnuje i dojezd za roky 2013 a 2014) a z důvodu snížení cen pohonných hmot o 1,5 mld. Kč.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vrostly o 6,42 mld. Kč, tj. o 1,4 %. Růst byl způsoben zejména EU příjmy, vyšším inkasem pojistného na sociální zabezpečení a inkasem daně z příjmů právnických osob.

 

Celostátní inkaso DPH bylo ke konci července 2015 ve výši 189,42 mld. Kč a meziročně pokleslo o 3,34 mld. Kč, tj. o 1,7 %, což je způsobeno vysokou skutečností roku 2014, kdy nedošlo k vyplácení nadměrných odpočtů. Snižování tohoto negativního vlivu je již po několik měsíců zřejmé, neboť inkaso DPH na úrovni veřejných rozpočtů vykazuje meziroční růst již pátý měsíc po sobě – za březen až červenec vykázalo růst o 10,6 mld. Kč. Výše měsíčního inkasa za červenec je jedna z nejvyšších za poslední roky.

 

U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 81,54 mld. Kč, což znamená oproti lednu až červenci roku 2014 nárůst o 0,01 mld. Kč. To signalizuje rostoucí příjmy obyvatelstva i zvyšující se úroveň zaměstnanosti. Přitom v roce 2015 se do inkasa této daně negativně promítlo zvýšení slevy na druhé a další dítě o 1,6 mld. Kč, zavedení slevy na umístění dítěte (školkovné) o 1 mld. Kč, a také obnovení slevy u pracujících důchodců, které znamená snížení příjmů o 5,3 mld. Kč.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za první polovinu roku 83,33 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 7,89 mld. Kč.

 

Tabulka: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I – VII. 2014 a 2015 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I - VII. 2014

I – VII. 2015

2015/2014

Daň z přidané hodnoty

192,76

189,42

98,3

Daň z příjmů právnických osob

75,45

83,33

110,5

Daň z příjmů fyzických osob

81,53

81,54

100

- vybírané srážkou

8,69

9,22

106,1

- závislá činnost

73,25

74,51

101,7

- z přiznání

- 0,41

- 2,19

538,0

Daň z nemovitosti

6,79

7,19

105,9

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

99,09

100,55

101,47

Daňové příjmy celostátně celkem

455,62

462,03

101,5

 

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly v lednu až červenci 705,8 mld. Kč, což znamená nárůst o 40,0 mld. Kč, tj. o 6,0 % nad úrovní stejného období roku 2014. Největší vliv na meziroční růst výdajů měly kapitálové výdaje (o 23,2 mld. Kč), vyšší neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně (o 8,8 mld. Kč - změna vlivu transferů na základě zákona o sociálních službách a výdajů na platy učitelů), vyšší sociální dávky (o 5,5 mld. Kč) a vyšší neinvestiční transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (o 4,2 mld. Kč).

 

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 79,9 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 58,2 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na prvních 8 měsíců roku ve výši 55,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 52,4 mld. Kč) a 3 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 0,1 mld. Kč).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková