03.07.2015
Plnění rozpočtů ke konci června 2015
Ke konci června 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 640,8 mld. Kč, celkové výdaje pak 618,2 mld. Kč a přebytek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 22,6 mld. Kč (na konci června 2014 vykázán přebytek ve výši 1,5 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až
Ke konci června 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 640,8 mld. Kč, celkové výdaje pak 618,2 mld. Kč a přebytek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 22,6 mld. Kč (na konci června 2014 vykázán přebytek ve výši 1,5 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až červen roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází přírůstek o 51,7 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména EU příjmy (zvýšení o 49,0 mld. Kč), vyšším inkasem pojistného na sociální zabezpečení o 10 mld. Kč a inkasem daně z příjmů právnických osob o 4,3 mld. Kč.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně poklesly o 3,32 mld. Kč, tj. o 0,9 %. Hlavním zdrojem tohoto poklesu je nižší inkaso DPH a spotřební daně z tabákových výrobků.
Celostátní inkaso DPH bylo ke konci června 2015 ve výši 148,61 mld. Kč a meziročně pokleslo o 7,54 mld. Kč, tj. o 4,8 %, což je způsobeno vysokou skutečností roku 2014, kdy nedošlo k vyplácení nadměrných odpočtů. V období od března do června 2015 inkaso DPH vykázalo růst o 6,5 mld. Kč. Na meziroční pokles inkasa působí zavedení druhé snížené sazby DPH ve výši 10 %.
U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 67,22 mld. Kč, což znamená oproti lednu až červnu roku 2014 pokles o 1,07 mld. Kč. Tento ukazatel souvisí se zvýšením slevy na druhé a třetí dítě, zavedení slevy na umístění dítěte (školkovné) a obnovení slevy u pracujících důchodců.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za první polovinu roku 77,81 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 6,03 mld. Kč.
Tabulka: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I – VI. 2014 a 2015 (v mld. Kč)
v mld. Kč | I - VI. 2014 | I – VI. 2015 | 2015/2014 |
Daň z přidané hodnoty | 156,15 | 148,61 | 95,2 |
Daň z příjmů právnických osob | 71,79 | 77,81 | 108,4 |
Daň z příjmů fyzických osob | 68,30 | 67,22 | 98,4 |
- vybírané srážkou | 7,23 | 7,49 | 101,0 |
- závislá činnost | 61,85 | 62,50 | 99,6 |
- z přiznání | - 0,78 | - 2,77 | 353,5 |
Daň z nemovitosti | 6,65 | 7,07 | 106,2 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 86,76 | 85,61 | 98,67 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 389,65 | 386,32 | 99,15 |
Výdaje
Celkové výdaje dosáhly v lednu až červnu 618,2 mld. Kč, což znamená nárůst o 30,5 mld. Kč, tj. o 5,2 % nad úrovní stejného období roku 2014. Největší vliv na meziroční růst výdajů měly kapitálové výdaje (o 19,1 mld. Kč), vyšší neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně (o 7,9 mld. Kč), vyšší sociální dávky (o 6,5 mld. Kč) a vyšší neinvestiční transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (o 3,6 mld. Kč).
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 75,7 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 57,2 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na prvních 8 měsíců roku ve výši 55,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 52,4 mld. Kč) a 2 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 2,0 mld. Kč).
Zdroj:
Ministerstvo financí ČR
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková