04.07.2017
Plnění rozpočtů ke konci června 2017
Ke konci června 2017 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 634,5 mld. Kč, celkové výdaje pak 629,9 mld. Kč a přebytek hospodaření 4,6 mld. Kč (v červnu 2016 vykázán přebytek 40,6 mld. Kč). Meziročně horší výsledek výrazně ovlivnily prostředky přijaté z EU a finančních mechanismů (FM), které byly za
Ke konci června 2017 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 634,5 mld. Kč, celkové výdaje pak 629,9 mld. Kč a přebytek hospodaření 4,6 mld. Kč (v červnu 2016 vykázán přebytek 40,6 mld. Kč). Meziročně horší výsledek výrazně ovlivnily prostředky přijaté z EU a finančních mechanismů (FM), které byly za prvních 6 měsíců roku 2017 nižší o 69,0 mld. Kč.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 39,51 mld. Kč. Ke konci června 2017 činí 461,3 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci června 2017 ve výši 179,68 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 22,2 mld. Kč, tj. o 14,1 %. Za poslední tři měsíce roste inkaso DPH dvojciferným tempem, a to i přesto, že růst výdajů na konečnou spotřebu vlády a domácností, které zásadně ovlivňují vývoj inkasa DPH, se dle posledních odhadů za první kvartál roku 2017 pohybuje okolo 6 procent. Rozdíl mezi vyšším tempem růstu inkasa DPH a odhadovaným tempem růstu konečné spotřeby je důsledkem zavedení kontrolního hlášení a také vlivem zavedení elektronické evidence tržeb (EET), do které se od prosince 2016 v první fázi zapojili podnikatelé v oblasti stravovacích a ubytovacích služeb a ve druhé fázi od 1. března 2017 také maloobchod a velkoobchod. Výše zmíněný meziroční nárůst inkasa byl zaznamenán i přesto, že negativně se na inkasu projevilo vládou zavedené snížení sazby DPH na stravovací služby z 21 % na 15 % v souvislosti se zavedením EET a také od začátku měsíce března došlo ke snížení sazby DPH z 15 % na 10 % u novin a časopisů.
U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 86,55 mld. Kč, což znamená oproti červnu 2016 nárůst o 8,84 mld. Kč. Na meziroční růst inkasa měla vliv zejména vysoká úroveň zaměstnanosti, vyšší růst mezd v podnikatelském sektoru, navýšení platů zaměstnanců v rozpočtové sféře a zvýšení minimální mzdy, která je pro rok 2017 stanovena na 11 tis. Kč a nepřímo i zavedením EET. Negativní dopad na výši inkasa má v průběhu roku 2017 legislativní úprava ve věci navýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě.
Inkaso daní z příjmů právnických osob, které dosáhlo za 6 měsíců roku 93,27 mld. Kč, meziročně vzrostlo o 6,57 mld. Kč, tj. o 7,6 %, což dokumentuje pokračující dynamiku ekonomiky a dobré výsledky hospodaření firem. Inkaso této daně nebudou v roce 2017 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za VI. 2017 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | VI. 2016 | VI. 2017 | 2017/2016 |
Daň z přidané hodnoty | 157,53 | 179,68 | 114,1 |
Daň z příjmů právnických osob | 86,70 | 93,27 | 107,6 |
Daň z příjmů fyzických osob | 77,71 | 86,55 | 111,4 |
- vybírané srážkou | 7,60 | 7,33 | 96,4 |
- závislá činnost | 69,19 | 77,88 | 112,6 |
- z přiznání | 0,93 | 1,35 | 145,2 |
Daň z nemovitých věcí | 7,23 | 7,38 | 102,1 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 92,63 | 94,41 | 101,92 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 421,8 | 461,29 | 109,36 |
Výdaje
Celkové výdaje v červnu 2017 dosáhly 629,9 mld. Kč a byly o 15,1 mld. Kč, tj. o 2,5 % nad úrovní stejného období roku 2016. Růst celkových výdajů ovlivnily zejména meziročně vyšší běžné výdaje o 34,0 mld. Kč, na což působily nejvíce vyšší sociální dávky o 13,5 mld. Kč a vyšší neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně o 7,1 mld. Kč (zejména vliv vyšších platů ve školství). Naopak kapitálové výdaje zatím vykazují nižší čerpání o 18,9 mld. Kč. Výdaje na financování společných programů EU a ČR zatím dosáhly 34,0 mld. Kč, což je o 15,7 mld. Kč méně než ve stejném období roku 2016.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 530,5 mld. Kč, což představuje o 3,4 % více než skutečnost dosažená v roce 2016 (z toho plánovaný meziroční růst důchodů činí 3,1 %). K 30. 6. 2017 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 268,3 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 13,5 mld. Kč. Na tom se podílely zejména výdaje na důchody s růstem o 11,8 mld. Kč, tj. o 6,0 %.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 85,7 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,1 mld. Kč. Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 64,9 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 62,4 mld. Kč (v červnu 2016 to bylo 57,0 mld. Kč) a 2 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,5 mld. Kč (v červnu 2016 to bylo 2,2 mld. Kč). V meziročním nárůstu se plně promítá zvýšení platů pracovníkům pedagogickým o 8 % a nepedagogickým o 5 %, ke kterému došlo od 1. září 2016.
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková, Legislativní a právní sekce Svazu měst a obcí ČR