04.06.2015
Plnění rozpočtů ke konci května 2015
Ke konci května 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 482,8 mld. Kč, celkové výdaje pak 504,9 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 22,1 mld. Kč (na konci května 2014 vykázán schodek ve výši 9,5 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až květen
Ke konci května 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 482,8 mld. Kč, celkové výdaje pak 504,9 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 22,1 mld. Kč (na konci května 2014 vykázán schodek ve výši 9,5 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až květen roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází zvýšení o 6,5 mld. Kč. Meziroční srovnání je stále ovlivněno nižším inkasem spotřebních daní z důvodu předzásobení tabákovými výrobky a zadrženými odpočty DPH, které uměle navýšily inkaso na začátku roku 2014. Výdajová stránka vzrostla ke konci května roku 2015 o 19,1 mld. Kč, tedy o 3,9 % oproti stejnému období roku 2014.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně poklesly o 15,07 mld. Kč, tj. o 5 %. Hlavním zdrojem tohoto poklesu bylo nižší inkaso spotřební daně z tabákových výrobků a DPH.
Celostátní inkaso DPH bylo ke konci května 2015 ve výši 125,94 mld. Kč a meziročně pokleslo o 10,04 mld. Kč, tj. o 7,4 %, což je způsobeno vysokou skutečností roku 2014, kdy nedošlo k vyplácení nadměrných odpočtů. V období od března do května 2015 inkaso DPH vykazuje pozitivní trend. V samotném březnu to bylo o 2,0 mld. Kč, v dubnu o 1,0 mld. Kč a v květnu také o 1,0 mld. Kč. Na meziroční pokles inkasa působí i výrazný pokles cen pohonných hmot z počátku roku 2015 a zavedení druhé snížené sazby DPH ve výši 10 %.
U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 50,03 mld. Kč, což znamená oproti lednu až dubnu roku 2014 pokles o 1,99 mld. Kč. Tento ukazatel souvisí se zvýšením slevy na druhé a třetí dítě, s obnovením slevy u pracujících důchodců a se zúčtováním záloh na základě daňových přiznání.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za první čtyři měsíce roku 33,62 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 2,24 mld. Kč.
Tabulka: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I – V. 2014 a 2015 (v mld. Kč)
v mld. Kč | I - IV. 2014 | I – IV. 2015 | 2015/2014 |
Daň z přidané hodnoty | 135,97 | 125,94 | 92,6 |
Daň z příjmů právnických osob | 31,38 | 33,62 | 107,1 |
Daň z příjmů fyzických osob | 52,02 | 50,03 | 96,2 |
- vybírané srážkou | 5,96 | 6,12 | 102,8 |
- závislá činnost | 50,38 | 50,52 | 100,3 |
- z přiznání | - 4,31 | - 6,61 | 153,2 |
Daň z nemovitosti | 5,14 | 5,55 | 107,9 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 76,39 | 70,68 | 92,52 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 300,9 | 285,83 | 94,99 |
Výdaje
Celkové výdaje dosáhly v lednu až květnu 504,9 mld. Kč, což znamená nárůst o 19,14 mld. Kč, tj. o 3,9 % nad úrovní stejného období roku 2014. Největší vliv na meziroční růst výdajů měly kapitálové výdaje (o 13,6 mld. Kč), vyšší neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně (o 4,9 mld. Kč – zejména vliv transferů na základě zákona o sociálních službách a výdajů na platy učitelů), vyšší neinvestiční transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (o 3,9 mld. Kč) či vyšší sociální dávky (o 3,2 mld. Kč).
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 56,3 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 44,0 mld. Kč. Šlo o 3 zálohy regionálnímu školství na první pololetí roku ve výši 41,9 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 39,3 mld. Kč) a 2 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 2,0 mld. Kč).
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Ing. Jana Chládková