05.11.2015

Plnění rozpočtů ke konci října 2015

Ke konci října 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 997,2 mld. Kč, celkové výdaje 1 026,3 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 29,1 mld. Kč (na konci října 2014 vykázán schodek ve výši 45,4 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až říjen

Ke konci října 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 997,2 mld. Kč, celkové výdaje 1 026,3 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 29,1 mld. Kč (na konci října 2014 vykázán schodek ve výši 45,4 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až říjen roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází přírůstek o 86,4 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména EU příjmy (zvýšení o 53,4 mld. Kč) a daňovými příjmy včetně vyššího inkasa pojistného na sociální zabezpečení o 35,2 mld. Kč. 

 

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 24,3 mld. Kč, a to i přes řadu legislativních změn snižujících daňové příjmy (jako např. 10 % sazba DPH, slevy na dani pro pracující důchodce atd., které v souhrnu snižují rozpočtové příjmy o cca 20 mld. Kč).

 

Celostátní inkaso DPH bylo ke konci října 2015 ve výši 275,11 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 1,42 mld. Kč, tj. o 0,5 %. Pokud by byly vyloučeny všechny výše uvedené vlivy snižující inkaso DPH, potom by její inkaso bylo meziročně vyšší nejméně o 9 mld. Kč (na úrovni veřejných rozpočtů pak o 14 mld. Kč). Vyšší inkaso DPH posílí také příjmy obcí a krajů, neboť DPH pro ně představuje hlavní zdroj příjmů. Na konci letošního roku tak budou daňové příjmy pro obce a kraje vyšší než předpokládal schválený rozpočet.

U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 122,17 mld. Kč, což znamená oproti lednu až říjnu roku 2014 nárůst o 2,46 mld. Kč. To signalizuje jak rostoucí příjmy obyvatelstva, tak i zvyšující se úroveň zaměstnanosti. Přitom v roce 2015 se do inkasa této daně negativně promítlo zvýšení slevy na druhé a další dítě, zavedení školkovného a také obnovení slevy u pracujících důchodců.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo ke konci října 116,4 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 11,68 mld. Kč.

 

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I – X. 2014 a 2015 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I - X. 2014

I – X. 2015

2015/2014

Daň z přidané hodnoty

273,69

275,11

100,5

Daň z příjmů právnických osob

104,72

116,40

111,2

Daň z příjmů fyzických osob

119,71

122,17

102,1

- vybírané srážkou

12,54

13,38

106,6

- závislá činnost

106,1

109,08

102,9

- z přiznání

1,15

-0,28

-24,6

Daň z nemovitosti

7,44

7,88

106,0

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

137,8

146,11

106,0

Daňové příjmy celostátně celkem

643,36

667,67

103,78

 

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly v lednu až říjnu 1 026,3 mld. Kč, což znamená nárůst o 70,0 mld. Kč, tj. o 7,3 % nad úrovní stejného období roku 2014.

 

Největší vliv na meziroční růst výdajů měly výdaje na investice o 40,5 mld. Kč, vyšší neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně o 6,2 mld. Kč (včetně výdajů na platy učitelů), vyšší sociální dávky o 9,2 mld. Kč a vyšší neinvestiční transfery Státnímu fondu dopravní infrastruktury o 3,4 mld. Kč.

 

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 112,6 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 84,6 mld. Kč. Šlo o 6 záloh regionálnímu školství vyplacených v předstihu již na celý rok ve výši 81,5 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo jen 5 záloh ve výši 65,4 mld. Kč) a 3 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková