03.09.2015

Plnění rozpočtů ke konci srpna 2015

Ke konci srpna 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 816,3 mld. Kč, celkové výdaje pak 797,3 mld. Kč a přebytek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 19,0 mld. Kč (na konci srpna 2014 vykázán přebytek ve výši 14,8 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až

Ke konci srpna 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 816,3 mld. Kč, celkové výdaje pak 797,3 mld. Kč a přebytek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 19,0 mld. Kč (na konci srpna 2014 vykázán přebytek ve výši 14,8 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až srpen roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází přírůstek o 77,0 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména EU příjmy (zvýšení o 52,9 mld. Kč) a daňovými příjmy včetně vyššího inkasa pojistného na sociální zabezpečení o 26,9 mld. Kč. Meziročně vyšší inkaso daňových příjmů bylo zaznamenáno i přes to, že příjmy státního rozpočtu roku 2015 jsou v důsledku koaličních dohod a dalších vlivů snižovány o cca 9 mld. Kč (celoroční dopad). Patří sem zejména zavedení druhé, snížené sazby DPH, snižující inkaso státního rozpočtu o 3,0 mld. Kč, posílení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě s vlivem -0,9 mld. Kč, zavedení školkovného s dopadem -0,6 mld. Kč, znovuzavedení základní slevy pro pracující důchodce s dopadem -3,2 mld. Kč a z důvodu snížení cen pohonných hmot snižující daňové inkaso o 1,1 mld. Kč.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vrostly o 17,25 mld. Kč, tj. o 3,4 %. Růst byl způsoben zejména EU příjmy, vyšším inkasem pojistného na sociální zabezpečení a daňových příjmů.

 

Celostátní inkaso DPH bylo ke konci srpna 2015 ve výši 212,16 mld. Kč a meziročně pokleslo o 0,70 mld. Kč, tj. o 0,3 %, což je způsobeno uměle navýšenou srovnávací základnou roku 2014, kdy nedošlo k vyplácení nadměrných odpočtů. Snižování tohoto negativního vlivu je již po několik měsíců zřejmé, neboť inkaso DPH na úrovni veřejných rozpočtů vykazuje meziroční růst již šestý měsíc po sobě – za březen až srpen vykázalo růst o 13,2 mld. Kč. Objem měsíčního inkasa DPH za srpen je jeden z nejvyšších za poslední roky. U inkasa DPH, které je současně i hlavním zdrojem daňových příjmů náležejících dle platného rozpočtového určení daní obcím a krajům, lze na konci roku očekávat minimálně dosažení rozpočtované částky (92,3 mld. Kč), která náleží obcím a krajům (platí např. i pro inkaso DPPO). Dle aktuální predikce daňových příjmů ministerstvo financí očekává mírný meziroční nárůst inkasa DPH náležející obcím a krajům (92,6 mld. Kč).

 

U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 95,34 mld. Kč, což znamená oproti lednu až srpnu roku 2014 nárůst o 0,97 mld. Kč. To signalizuje rostoucí příjmy obyvatelstva i zvyšující se úroveň zaměstnanosti. Přitom v roce 2015 se do inkasa této daně negativně promítlo zvýšení slevy na druhé a další dítě, zavedení slevy na umístění dítěte (školkovné) a také obnovení slevy u pracujících důchodců.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo ke konci srpna 86,47 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 10,98 mld. Kč.

 

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I – VIII. 2014 a 2015 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I - VIII. 2014

I – VIII. 2015

2015/2014

Daň z přidané hodnoty

212,86

212,16

99,7

Daň z příjmů právnických osob

75,49

86,47

114,5

Daň z příjmů fyzických osob

94,38

95,34

101,0

- vybírané srážkou

9,96

10,83

108,8

- závislá činnost

84,69

86,57

102,2

- z přiznání

-0,27

-2,05

752,9

Daň z nemovitosti

7,16

7,60

106,2

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

110,92

116,5

105,0

Daňové příjmy celostátně celkem

500,81

518,07

103,45

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly v lednu až srpnu 797,4 mld. Kč, což znamená nárůst o 43,3 mld. Kč, tj. o 5,7 % nad úrovní stejného období roku 2014. Největší vliv na meziroční růst výdajů měly výdaje na investice (o 26,3 mld. Kč), vyšší neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně (o 8,9 mld. Kč - změna vlivu transferů na základě zákona o sociálních službách a výdajů na platy učitelů), vyšší sociální dávky (o 7,2 mld. Kč) a vyšší neinvestiční transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (o 4,5 mld. Kč). 

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 82,5 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 58,2 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na prvních 8 měsíců roku ve výši 55,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 52,4 mld. Kč) a 3 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 0,1 mld. Kč).

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková