21.07.2009

Pozice Svazu k novele zákona o místních poplatcích

Senát Parlamentu ČR bude na své schůzi projednávat novelu zákona o místních poplatcích. Svaz měst a obcí ČR oslovil všechny senátory dopisem, v němž vyjádřil podporu novele, která se týká poplatku z ubytovací kapacity.

Senát Parlamentu ČR bude na své schůzi projednávat novelu zákona o místních poplatcích. Svaz měst a obcí ČR oslovil všechny senátory dopisem, v němž vyjádřil podporu novele, která se týká poplatku z ubytovací kapacity.

Senátní tisk č. 112 je jedním z bodů programu aktuální schůze Senátu. Jde o novelu zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, která řeší úpravu poplatku z ubytovací kapacity. Svaz měst a obcí České republiky respektuje zamítavý postoj Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, přesto existuje několik důvodů, proč by novela měla být schválena.

Místní poplatky představují prakticky jediný finanční zdroj, který volení zastupitelé obcí a měst mohou ovlivňovat svým rozhodnutím. Svaz měst a obcí České republiky dlouhodobě usiluje o celkovou změnu zákona pocházejícího z počátku 90. let. S ohledem na skutečnost, že oblast místních poplatků nepatří obvykle mezi vládní priority, je nutné postupovat prostřednictvím dílčích změn.

Předložená novela především vyjasňuje předmět místního poplatku z ubytovací kapacity, čímž reaguje na praktické problémy spojené s definicí místa soustředěného turistického ruchu. Zastupitelstvo obce, jehož členové znají nejlépe místní podmínky, může samozřejmě rozhodnout, že tento poplatek vůbec nezavede. Rovněž tak se může samostatně rozhodnout, že poplatku nebudou podléhat zařízení určená k ubytování pracovníků, neboť obec má zájem podporovat daného zaměstnavatele. Místní poplatky mají kromě fiskální funkce také svoji regulační funkci. Existují případy, kdy v zájmu obce není provoz obdobného zařízení na jejím území. Zpoplatnění lze tak chápat jako určitou náhradu, která neměla být obcím a městům již předem zákonem odpírána.

Zvýšení maximální sazby ze 4 Kč na 6 Kč lze považovat za odpovídající změnu s vzhledem k tomu, že se sazba neměnila od roku 2004, konkrétní výše sazby však opět závisí na rozhodnutí zastupitelstva. Návrh nepracuje se slovem „využité“ lůžko, což by mohlo vést k dohadům o předmětu zpoplatnění. Ponechání povinnosti vést evidenční knihu však umožňuje dovodit, že zpoplatněna není celá kapacita zařízení, ale pouze skutečně využitá. V zákoně je ponechána možnost dohody mezi poplatníkem a obcí na paušální úhradě, kterou již obsahuje současné znění.

Svaz měst a obcí České republiky inicioval vznik pracovní skupiny, v rámci níž se projednávají detaily právní úpravy jednotlivých poplatků. Objevují se samozřejmě některé odlišné pohledy, avšak existuje shoda, že zákon by měl obsahovat co nejméně výjimek či osvobození a měl by ponechávat zastupitelstvům dostatečný prostor pro aktivní využívání místních poplatků. Je zřejmé, že navrhovaná novela sleduje právě takový cíl.

Jedním z hlavních důvodů zamítavého stanoviska Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí byla patrně účinnost, kterou návrh stanovuje retroaktivně k 1. lednu 2009. Zde jde velmi pravděpodobně o opominutí navrhovatele, neboť poslanecký návrh byl předložen již v roce 2008. Svaz měst a obcí České republiky samozřejmě nepodporuje retroaktivní účinnost legislativních předpisů a doporučuje posunout účinnost na rok 2010.