01.12.2014

Pracovní skupina k rozpočtovému určení daní je obnovena

Po určité časové prodlevě se na Ministerstvu financí opětovně sešla pracovní skupina k problematice rozpočtového určení daní. Pracovního jednání se účastnili zástupci Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv, Spolku pro obnovu venkova, Asociace krajů. Ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství a hl. města Prahy

Po určité časové prodlevě se na Ministerstvu financí opětovně sešla pracovní skupina k problematice rozpočtového určení daní. Pracovního jednání se účastnili zástupci Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv, Spolku pro obnovu venkova, Asociace krajů. Ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství a hl. města Prahy.

Na úvod jednání se zrekapitulovaly změny, které v systému RUDu nastaly od 1. ledna 2013. jedná se zejména o posílení daňových příjmů obcí, celkově si obce polepšily zhruba o 10,5 mld. Kč. Došlo rovněž ke změně koeficientu pro výpočet podílu jednotlivých obcí. Nově byl zařazen parametr počtu žáků s vahou 7 % a parametr prostého počtu obyvatel s vahou 10 %.  Podle meziročního indexu příjmu obcí z RUD si nejvíce polepšily obce ve velikostní kategorii 2 – 5 tis. obyvatel (+ 33,8 %),  1 -2 tis. obyv. (29,5 %). Naopak nejméně si polepšila města nad 100 tis. obyvatel, o pouhé 1 %. Průměr za všechny velikostní kategorie obcí a měst je 11,2 %. Došlo tak k narovnání pověstné U-křivky, ze které dnes pouze vyčnívají 4 největší města. To se podařilo i díky aktivitě Svazu v minulých letech. I přes očekávaný pokles příjmů u Prahy, Brna, Ostravy a Plzně, se nakonec propad mezi roky 2012 a 2013 odehrál v případě Ostravy a Plzně. Celkově lze tedy říci, že si většina obcí změnou RUDu polepšila.

Se systémem financování RUDu došlo ke změně financování výdajů souvisejících s provozem škol. Dotace ze státního rozpočtu nahradily právě zvýšené daňové příjmy. Tyto prostředky ovšem nemají krýt investiční potřeby škol, ani pokrýt celkové provozní náklady na provoz škol, jelikož základní školy jsou zřizovány obcemi, tudíž se jedná pouze o jakýsi příspěvek. V souvislosti s touto změnou byla zrušena povinnost vzájemné úhrady neinvestičních výdajů za dojíždějící žáky. Skutečný objem prostředků, které obce dostanou jako příspěvek na žáky závisí od celorepublikového počtu žáků, ale také od celkového inkasa sdílených daní. Tento příspěvek by měl být v roce 2014 zhruba 7,89 tis. Kč, celostátně se jedná o zhruba 9,09 mld. Kč.

Problémem, kteří účastníci diskuse v současném modelu je motivační složka u daně z přiznaní. V současné době jsou obce podle místa trvalého pobytu příjemci 30 % inkasa daně z příjmu fyzických osob podaných přiznáním. V této kategorii jsou jednak živnostníci, ale také zaměstnanci, kteří mají např. hypotéky, nebo si z jiného důvodu podávají daňové přiznání sami. Oproti minulým letům je inkaso z této daně zlomkové a řada obcí se může dokonce dostat do záporného inkasa z této daně.  Takováto součást systému sdílených daní tedy neplní žádnou motivační úlohu, vedle toho obtížná predikovatelnost snižuje možnost plánování rozpočtu.

Pro rok 2015 se v rozpočtovém určení daní nic nemění, systém zůstává jak pro obce, tak pro kraje zachován. Od začátku roku 2016 by ovšem mělo dojít k tomu, že podíl krajů u výnosu daně z přidané hodnoty se zvýší. Dojde k jeho návratu na původních 8,92 % na úkor výnosu státního rozpočtu. Do budoucna se tak otvírá také otázka, jestli nezvýšit výnos z DPH pro obce na 23,58 % z dnešních 20,83%, aby došlo ke srovnání s ostatními podíly na zbylých sdílených daní. Jednalo by se také o narovnání původně slíbeného stavu, neboť k nižšímu procentu se přistoupilo z důvodu plánované penzijní reformy, která se konat nebude.

Kraje otevřely na jednání problematiku financování silnic II. a III. tříd, které jsou ve špatném stavu. Na druhou stranu Státní fond dopravní infrastruktury má v rozpočtu prostředky, které nedokáže utratit z důvodu nízké připravenosti staveb. Kraje tedy budou požadovat podíl na výnosu spotřební daně z minerálních olejů. Část daně z nafty by tedy šla přímo do krajských rozpočtů, které by nemusely žádat ad hoc o příspěvky. Situace se bude do budoucna zhoršovat, neboť v novém programovém období bude menší možnost financovat opravy silnic II. a III. tříd z evropských prostředků. Ze strukturálních fondů bude moci být podpořeny pouze vybrané silnice nižších kategorií, které mají vazbu na komunikace TEN-T.

Tématem do diskuse je také problematika financování svazkových škol, kterou jsou v současné době asi 3 a financovány napřímo. Vedle sdílených daní by bylo možné otevřít diskusi i na téma daně z nemovitosti, kde by obce přivítaly její větší možnost diferenciace podle typů objektů či způsobu využití. Na pracovní skupině tedy byla otevřena celá řada témat a možného budoucího směrování rozpočtového určení daní. Je patrné, že jakékoli změny budou během na dlouhou trať a všechny zainteresované čeká budoucí velká práce a řada náročných jednání při hájení svých postojů. Další posilování obecních rozpočtů je i prioritou Svazu měst a obcí.