18.09.2009

Předsednictvo Svazu odmítá překotnou reformu účetnictví

Novela zákona o účetnictví byla ve Sbírce zákonů vyhlášena již před rokem. Až v průběhu srpna letošního roku se však do vnějšího připomínkového řízení dostaly prováděcí vyhlášky, jejichž účinnost se předpokládá od ledna 2010. Předsednictvo Svazu vyjádřilo na svém zasedání v Kyjově dne 18. září nesouhlas s tímto postupem.

Novela zákona o účetnictví byla ve Sbírce zákonů vyhlášena již před rokem. Až v průběhu srpna letošního roku se však do vnějšího připomínkového řízení dostaly prováděcí vyhlášky, jejichž účinnost se předpokládá od ledna 2010. Předsednictvo Svazu vyjádřilo na svém zasedání v Kyjově dne 18. září nesouhlas s tímto postupem.
Zcela nová prováděcí vyhláška, která mění dnešní č. 505/2002 Sb., výrazně přibližuje účetnictví obcí podnikatelské sféře. Ruší se např. současné oddělování nákladů z hlavní a hospodářské činnosti ve formě odlišných účtových tříd, mizí také většina účtů, na kterých se zachycovaly finanční vztahy k jiným rozpočtům. Nově se objevuje kategorie „jmění“, zcela odlišně se bude nahlížet na dotace či výnosy ze sdílených daní, předpokládá se rovněž odepisování veškerého majetku, povinná tvorba rezerv a opravných položek. Z pohledu obcí přináší nová vyhláška řadu zlepšení a zjednodušení, která však mění současný stav účtování zhruba z 50 %.
Reforma si vyžádá nejen změnu na úrovni účetních, novému chápání závazků bude třeba přizpůsobit vnitřní směrnice pro oběh dokladů, nezbytná budou školení a časté konzultace. Metodici krajských úřadů však dnes (konec září) nemají k dispozici schválenou verzi vyhlášky ani žádné jiné podklady. Přelom roku představuje pro finanční odbory či účetní nejnáročnější období, v letošním roce se navíc velká část obcí stala plátci DPH, což znamená další nárůst administrativy. V období významné redukce výdajů nelze předpokládat, že obce budou schopny vyčlenit dodatečné pracovníky a finance na uspokojivou implementaci reformy.
Zcela se také mění způsob přenosu účetních dat, který však rovněž není zatím legislativně ošetřen, neboť vláda zatím tzv. technickou vyhlášku neschválila. Z tohoto důvodu nemohou softwarové společnosti provést testovací přenosy dat. Hrozí tedy reálné nebezpečí, že většina obcí nebude schopna do pololetí (a možná i déle) vykázat žádná data. Stane se tak v roce, kdy se možná bude hospodařit dle rozpočtového provizoria a kdy význam informací o plnění příjmů a výdajů veřejných rozpočtů bude mít mnohem větší význam než kdykoliv předtím.
Ačkoliv z dlouhodobého hlediska je třeba posilovat význam účetnictví veřejného sektoru, naprosté opomíjení dnes předávaných informací ve výkazech FIN se jeví jako velmi nevhodné. V celém navrhovaném systému účetnictví chybí alespoň přechodná vazba na finanční výkazy postupované do systému ARIS, který spravuje jiný odbor Ministerstva financí. Například náplň některých povinných příloh lze z větší části automaticky vyfiltrovat z dnešních měsíčních finančních výkazů. Z jednání pracovníků odboru účetnictví je však zřejmý konflikt, pravděpodobně rovněž osobní, s odborem státního rozpočtu.
Svaz měst a obcí České republiky několikrát žádal ministerstvo financí o odložení účinnosti prováděcích vyhlášek o rok, během něhož by bylo možné dostatečně připravit jak pracovníky, tak rovněž softwarové vybavení. Naprosto shodnou připomínku uplatňovali rovněž zástupci všech krajů. Z odborného hlediska nepochopitelných důvodů odbor účetnictví odmítá jakékoliv argumenty vycházející z praxe, čímž vystavuje systém výkaznictví veřejných rozpočtů hrozbě naprostého zhroucení.