06.12.2011

Přetahovaná o loterie pokračuje

Senát vrací zpět do Sněmovny tzv. JIMa, který obsahuje také novelu zákona o loteriích. Odesílá jej s pozměňovacími návrhy, které mají omezit vliv loterních společností na rozdělování veřejných prostředků. Zároveň se od příštího roku mění správa všech prostředků pocházejících ze sázkových her a loterií.
 

Senát vrací zpět do Sněmovny tzv. JIMa, který obsahuje také novelu zákona o loteriích. Odesílá jej s pozměňovacími návrhy, které mají omezit vliv loterních společností na rozdělování veřejných prostředků. Zároveň se od příštího roku mění správa všech prostředků pocházejících ze sázkových her a loterií.

Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu v úterý 6. listopadu dopoledne projednával návrh zákona o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů. Z novel několika desítek zákonů se nakonec hovoří pouze o řešení zdanění loterií. Verze schválená na začátku listopadu Poslaneckou sněmovnou vykazuje dle ministerstva financí zásadní vady. Ředitel odboru Daňová legislativa shrnul problém, který souvisí se změnou charakteru současného odvodu z výtěžku na platbu daňového charakteru. Povýšení na daň, byť pod označením odvod, předpokládá precizní stanovení základu a možnost aplikace daňového řádu. V případě, že by nově zaváděná „daň“ porušovala některý z obecně respektovaných a vyžadovaných principů, hrozí prohra v očekávaných soudních sporech. Loterní společnost by tedy platbu odvedla, následně mohla zpochybnit a po několika letech by měla nárok na vrácení částky včetně zajímavých úroků.

Z tohoto důvodu je pro ministerstvo financí hlavním cílem mít především možnost daň vybrat, což (bez ohledu na politické souvislosti) patrně třetinový způsob s výběrem daně prostřednictvím subjektu vně veřejnou správu neumožňuje.

Boj o zdroje
Je to však právě dělení výnosu, které na jednání senátních výborů přivedlo zástupce sportovců a organizací zdravotně postižených. Ministr mládeže, školství a tělovýchovy upozornil na podfinancování sportu, stejně hovořil také zástupce Českého olympijského výboru. Obava ze ztráty zdrojů v případě, že bude přijat pozměňující návrh, který ruší třetinové dělení, je pochopitelná. Z tohoto důvodu i Svaz ve svém stanovisku senátorům zdůraznil, že změny ve způsobu zdaňování musí být doplněny závazným přidělením prostředků v rámci státního rozpočtu. Obce a města by totiž mohly být od ledna vystaveny mediálnímu tlaku, aby poskytovaly dotace např. olympionikům nebo národním týmům s odkazem, že mají přeci nyní „jejich“ peníze.

Financování sportu pro rok 2012 by měl vyřešit pozměňovací návrh ministra financí Kalouska k zákonu o státním rozpočtu. Ministr Kalousek načetl tento pozměňovací návrh dnes při druhém čtení státního rozpočtu. Pro sport by tak mělo být vyčleněno 800 milionů, 100 milionů pro sociální oblast a 100 milionů na kulturu. Tyto peníze by měly jít z objemu peněz schváleného pro realizaci jednoho inkasního místa. Bohužel by však tyto prostředky mohly být schváleny na úkor peněz, které požadoval Svaz pro posílení rozpočtů obcí na dně tzv. U křivky.

Zdanění loterií se projednávalo také ve Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí Senátu. Zde byl jednoznačně podpořen pozměňovací návrh senátora Víchy, který by měl napravit legislativní chyby vzniklé v průběhu projednávání tohoto materiálu Poslaneckou sněmovnou. Tento pozměňovací návrh by měl přinést obcím 80 % z výnosu dílčího odvodu za výherní hrací přístroj. Obce by dále měly dostat 30 % z výnosu ostatních dílčích odvodů. Absence místního poplatku je řešena sazbou 55 Kč na den za jednotlivé herní místo.

Otázky zůstávají
Z diskuze v Ústavněprávním výboru Senátu však vyvstaly další otázky týkající se především účinnosti zdanění loterií. Po projednání návrhu zákona v Senátu musí tento projednat znovu Poslanecká sněmovna, ta však musí počkat na uplynutí desetidenní lhůty. Po opětovném schválení Sněmovnou pak návrh zákona podepisuje prezident, který má lhůtu patnáctidenní. Teprve pak může zákon vyjít ve Sbírce zákonů, a poté nabýt účinnosti. Vzhledem k termínu tedy existuje velké riziko, že by zákon mohl nabýt účinnosti později, než 1. ledna 2012.

Pro odvod (daň) z loterií je však odvodovým obdobím kalendářní rok. Pokud by předpis nebyl účinný od 1. ledna 2012 a odvodové období by nezačalo tímto datem, pak by se odvod mohl vybírat až z následujícího odvodového období, tedy od začátku roku 2013. Při jednání na plénu Senátu ČR by měl být načten pozměňovací návrh právě Ústavněprávního výboru, který pro rok 2012 odvodové období pro odvody z loterií upravuje a váže je na účinnost zákona. Vzhledem ke skutečnosti, že na vyúčtování roku 2011 se bude vztahovat dosavadní legislativa, „dobro“ rozdělované loterními společnostmi stejně v roce 2012 nezmizí. Zároveň však již dojde k aplikaci nových ustanovení (zálohy, ale také zrušení místního poplatku).

Kancelář Svazu nyní připravuje formulář žádosti o informace o celkovém nároku obce z výnosů "z hazardu", kterou by obce měly mít možnost adresovat příslušnému finančnímu úřadu.