19.08.2009

Připomínkové řízení - účetnictví státu s výrazným dopadem na činnost obcí

Ministerstvo financí předložilo do vnějšího připomínkového řízení tzv. technickou vyhlášku, která má stanovit způsob předávání účetních dat. Skutečný dopad vyhlášky je však mnohem širší, neboť se zásadně rozšiřuje struktura předávaných dat. SMO ČR uplatňuje množství zásadních připomínek.

Ministerstvo financí předložilo do vnějšího připomínkového řízení tzv. technickou vyhlášku, která má stanovit způsob předávání účetních dat. Skutečný dopad vyhlášky je však mnohem širší, neboť se zásadně rozšiřuje struktura předávaných dat. SMO ČR uplatňuje množství zásadních připomínek.

Svaz měst a obcí ČR chápe nutnost zlepšení účetnictví státu, zároveň však vyjadřuje zásadní nesouhlas s realizovaným časovým harmonogramem. Předložený návrh první prováděcí vyhlášky byl do připomínkového řízení postoupen více než rok poté, kdy došlo k novelizaci zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Účinnost vyhlášky se navrhuje od 1. ledna 2010 pouze s částečnými přechodnými ustanoveními. Pro plné zajištění funkčnosti přenosu účetních dat je třeba novelizace dalších důležitých vyhlášek, které zatím nebyly do připomínkového řízení předloženy.

Rovněž pro odpovědné zhodnocení dopadu navrhované vyhlášky na činnost obcí a měst je třeba znát návrh novely vyhlášku 16/2001 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů a rozpočtů územních samosprávných celků, vyhlášku 505/2002 Sb. kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu.

Navrhovanou úpravu nelze ani z technického hlediska plně posoudit bez vazby na v textu několikrát zmiňovaný technický manuál či avizovanou konsolidační vyhlášku. Dle vyjádření poskytovatelů účetního software není možné bez všech potřebných informací garantovat připravenost účetních programů tak, aby mohly od roku 2010 probíhat přenosy dat v požadované struktuře a kvalitě.

Mnoho účetních jednotek má smluvně zajištěny úpravy účetního softwaru vyplývající ze změn legislativy a díky tomu se skutečně nemusejí finanční náklady na úpravu projevit. Odůvodnění k návrhu vyhlášky však dle našeho názoru opomíjí finanční náklady spojené se zvýšenými požadavky na servis, konzultace, metodické vedení atd., které běžně dodavatelé software provádějí a které v tomto případě zpravidla nebudou smlouvou kryty. Zároveň se domníváme, že nelze opomíjet finanční dopady v dalších oblastech – obecná školení, úpravy směrnic, technické vybavení (technická a smíšená forma účetních dokladů).

Svaz měst a obcí České republiky respektuje nutnost zajištění průkazného účetnictví státu ve struktuře požadované orgány Evropské unie. Zároveň však předpokládá, že Ministerstvo financí až dosud bylo schopno plnit požadavky ze strany Eurostatu a odložením účinnosti zpracování pomocného statistického výkazu od roku 2011 a stanovením testovacích přenosů by bylo možné docílit kvalitního výkaznictví. Vyjadřujeme obavu, že za současné situace obce nejsou schopny dostát povinnostem stanoveným zákonem a vyhláškou.