14.06.2005

Připomínky Svazu měst a obcí ČR k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony na úseku cestovních dokladů

K Důvodové zprávě – Obecná část, VI. Předpokládané ekonomické dopady

 

Pro resort MV ČR je v roce 2006 vyčleněno 227.000.000,- Kč jako nezúčtovatelný příspěvek obecním úřadům obcí s rozšířenou působností na zabezpečení stavební připravenosti. Z takto stručně popsané vyčleněné sumy není patrné, jak se k její výši dospělo a v jaké výši pokryje náklady obcí III. na stavební připravenost a zda nebudou v dalších letech vznikat další náklady. V důvodové zprávě se vyčleněné sumy počítají na roky 2006 až 2010.

 

Není stanoven způsob poskytování prostředků obcím, podle pracovních jednání v Liberci dne 31.5.2005, jsou příspěvky přislíbeny později. Znamená to tedy, že obce III. budou muset přestavbu uhradit samy a pak dostanou příspěvky v zatím neznámé výši?

 

Důvodová zpráva nereflektuje navýšení počtu funkčních míst v roce 2006 a dalších letech, které v souvislosti s touto agendou vzniknou. Z pracovního jednání v Liberci vyplynulo, že bude potřeba navýšit počet pracovních míst i několikanásobně. Stát proto musí obcím III. refundovat náklady na pracovníky, jestliže chce uvést tak nákladnou záležitost do provozu.

 

V důvodové zprávě je uvedeno, že výše správních poplatků není ještě stanovena, stejně tak příjemce těchto poplatků. Není možné, aby stát ukrajoval z poplatku, který by částečně měl pokrýt náklady obcí, aniž by předtím tyto náklady uhradil !!!

 

Tato připomínka je zásadní.

 

K bodu 5.

 

Z návrhu novelizace zákona není zřejmé, o jaké další údaje, jež jsou stanovené přímo aplikovatelnými právními předpisy ES, se jedná.

 

Toto je doporučující připomínka.

 

K bodu 20

 

Ze znění nově vkládaného odst 2 a 3 není jasné, jestli žádost celou zpracovává orgán příslušný k vydání cestovního dokladu, z textu vyplývá, že jednu a tu samou žádost občan de facto podepisuje dvakrát.

 

Toto je doporučující připomínka.

 

K bodu 33

 

Z textu nového odstavce 4 není jasné, od kdy se počítá lhůta 60ti dnů k likvidaci biometrických údajů. Ode dne, kdy je cestovní doklad převzat občanem nebo ode dne , kdy je doklad vyrobený ministerstvem převzat příslušným orgánem? Jaký časový údaj znamená dle tohoto zákona “neprodleně”? Není stanoven kontrolní mechanismus nad likvidací biometrických údajů, ani způsob likvidace těchto údajů, což musí být v zákoně stanoveno určitým způsobem, jedná –li se právě o tyto údaje.

 

Tato připomínka je zásadní.

 

K bodu 39

 

Specifikovat, jakým způsobem bude ověření funkčnosti nosiče dat a správnosti v něm zpracovaných údajů probíhat. Vzhledem k likvidaci biometrických údajů dle § 29 odst. 4 se vede pouze digitalizovaná podoba obličeje držitele cestovního dokladu, jak se ověří biometrický údaj, zejména otisky prstů? Znamená to nové sejmutí otisků prstů ?

 

Tato připomínka je zásadní.

 

 

Mgr. Němcová Ludmila, legislativní oddělení SMO ČR

tel: 241 733 589, e-mail: nemcova@smocr.cz