30.11.2011

Proč poslanci nechtějí pomoci obcím v "účku"?

Rozpočtový výbor dnes nepřijal pozměňovací návrh, který měl v příštím roce posílit zdroje obcí na dně tzv. „U-křivky“. Svazu měst a obcí ČR nezbývá než vyjádřit hluboké nepochopení pro hlasování poslanců, kteří zřejmě nemají zkušenosti z komunální politiky. Nebo, a to je možná ještě horší, poslanci zájmy obcí obětovali svému latentnímu přetahování o zásluhy.

Rozpočtový výbor dnes nepřijal pozměňovací návrh, který měl v příštím roce posílit zdroje obcí na dně tzv. „U-křivky“. Svazu měst a obcí ČR nezbývá než vyjádřit hluboké nepochopení pro hlasování poslanců, kteří zřejmě nemají zkušenosti z komunální politiky. Nebo, a to je možná ještě horší, poslanci zájmy obcí opět obětovali svému latentnímu přetahování o zásluhy.

Rok 2012 znamená pro rozpočty obcí velmi nepříznivé vyhlídky – sdílené daňové příjmy v ideálním případě pouze neporostou, spíše však dojde k meziročnímu poklesu, výdaje se v důsledku změny sazby DPH zvýší, příspěvek na přenesený výkon státní správy se snižuje, připravuje se nesmyslné rozšíření výkaznictví, národní dotace klesají a zajímavé dotační tituly pozvolna končí. Bez přehnaného pesimismu lze říci, že lépe už opravdu bylo.

Pro obce s nejnižšími daňovými příjmy, což jsou nezřídka spádové obce či města, které ze svých rozpočtů hradí služby pro širší okruh obyvatel, může být rok 2012 až kritický. Svaz se proto v průběhu celého letošního roku snažil dosáhnout jednorázového posílení rozpočtů obcí na dně tzv. „U-křivky“. Vzhledem k omezeným možnostem státního rozpočtu měla být vyčleněna částka max. 300 mil. Kč v kapitole Všeobecná pokladní správa určená obcím s počtem obyvatel 1001 – 10 000. Podvýbor pro financování územních samospráv a využívání prostředků Evropské unie na svém jednání dne 12. října, v rámci kterého měli možnost vystoupit zástupci všech komor Svazu, tuto jednorázovou pomoc doporučil. Pro návrh hlasovali poslanci všech politických stran, včetně předsedů klubů některých z nich.

Návrh pana poslance Vilímce (ODS) vycházel z údajů o výši daňových příjmů na obyvatele zjišťovaných Ministerstvem financí a respektoval hranici minimální výše na úrovni 7 tis. Kč na obyvatele. Vzhledem k maximální souhrnné částce muselo dojít ke krácení nároku, neboť potřebný celkový objem dotace pro dosažení této úrovně je více než dvojnásobný. Z doprovodných výpočtů vyplývá, že dotace měla směřovat do 860 obcí a největší (již krácený) nárok přesahoval 1,5 mil. Kč.

Podkladové výpočty zřetelně dokumentují slabiny dnešního systému rozpočtového určení daní. Plná kompenzace jen do úrovně 7 tis. Kč na obyvatele představuje pro některá města téměř 10 % výnosu jejich sdílených daní. Vzhledem k očekávanému poklesu celkového daňového inkasa roste počet obcí s výnosy na obyvatele pod výše uvedenou hranicí, což je podstatné také pro diskuzi o změnách v RUD, resp. pro potřebu aktualizace zamýšlených dopadů. Dodejme, že ministerstvo financí odmítlo v rámci vypořádání připomínek k novele RUD myšlenku Svazu na stanovení určitého životního minima obce. Zmiňovaný návrh se snažil tento požadavek obcí v limitech daných kondicí státního rozpočtu vyslyšet.

Svaz měst a obcí České republiky již od roku 2008 upozorňuje na zřejmou chybu v systému sdílených daní, která vedla ke známé „U-křivce“. Z dosud proběhlé diskuze o novele rozpočtového určení daní se zdá, že existuje shoda na řešení tohoto problému, proto dnešní výsledek není z odborného hlediska pochopitelný. Také proto, že ani zástupce ministerstva nebyl zásadně proti přesunu prostředků v rozpočtu původně určených na odložený projekt jednoho inkasního místa ve prospěch obcí.

Z přítomných poslanců Rozpočtového výboru pro návrh hlasovali pouze poslanci ODS. Ostatní se zdrželi s odkazem na neprojednání návrhu v koalici, jeden poslanec hlasoval proti s odůvodněním, že „obce mají šetřit, aby systém veřejné správy byl více efektivní“. Svaz navzdory výsledku v Rozpočtovém výboru vyvine úsilí, aby při konečném schvalování rozpočtu byly potřeby obcí zohledněny. Ve světle dnešního hlasování se však šance, že vznikne návrh novely RUD, jehož cílem je skutečná snaha změnu ve financování obcí, významně snižují. A tím se také snižuje pravděpodobnost jeho důstojného projednání.