18.05.2012

Půjdou dopady změny RUD vůbec spočítat?

Vláda bude ve středu projednávat návrh Ministerstva financí na změnu rozpočtového určení daní. Zdá se však, že odhady celkového daňového inkasa, které je podstatné pro posouzení dopadů změn, trpí opět nadměrným optimismem… nebo chybami v součtech?

Vláda bude ve středu projednávat návrh Ministerstva financí na změnu rozpočtového určení daní. Zdá se však, že odhady celkového daňového inkasa, které je podstatné pro posouzení dopadů změn, trpí opět nadměrným optimismem… nebo početními chybami?

V knihovně připravované legislativy vlády ČR se objevila důvodová zpráva k návrhu zákona o změně daňových a pojistných zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů. Součástí je rovněž zásah do podílů sdílení pro obce a kraje, s čímž Svaz vyjádřil samozřejmě nesouhlas. Připomínka nebyla akceptována, předkladatel alespoň doplnil do důvodové zprávy srovnávací tabulku, která napovídá následující:

  1. Po necelých pěti měsících se odhad celostátního inkasa DPH pro letošní rok snižuje o 10 mld. Kč.
  2. Korekce ještě zhruba o 2 mld. Kč již pro obce v důsledku snížení koeficientu sdílení znamená reálný pokles zdrojů.
  3. Z textu důvodové zprávy je zřejmé, že navýšení sazeb o 1 % bod by mělo do veřejných rozpočtů přinést 16,3 mld. Kč, což zhruba odpovídá přínosu posledního shodného navýšení v roce 2010 (z 9 % na 10 % a z 19 % na 20 %).
  4. Není však jasné, proč se tato hodnota přičítá k již nereálnému odhadu roku 2012 a vytváří stejně nereálné celkové inkaso v roce 2013.
  5. V případě, že se jakýkoliv zásah do systému RUD bude provádět na nereálných hodnotách celkového inkasa, musí logicky přinést nereálné výsledky, které nikdy pro obce nebudou ve skutečnosti příznivé.
  6. Necháme na čtenáři, aby s využitím důvodové zprávy a tabulky, které jsou umístněny pod textem, srovnal dopady na obce v případě různých jiných hodnot celostátního daňového inkasa sdílených daní….