21.10.2009

Reforma účetnictví se výrazně dotkne také samosprávy

Svaz měst a obcí ČR v uplynulých dvou měsících velmi intenzivně vyjednával s Ministerstvem financí a podařilo se prosadit určitý kompromis. Novela zákona o účetnictví a související prováděcí vyhlášky však vstoupí v účinnosti již 1. ledna 2010, což přinese zvýšené nároky nejen na účetní či pracovníky finančních oddělení, ale také na představitele obcí a měst.

Svaz měst a obcí ČR v uplynulých dvou měsících velmi intenzivně vyjednával s Ministerstvem financí a podařilo se prosadit určitý kompromis. Novela zákona o účetnictví a související prováděcí vyhlášky však vstoupí v účinnosti již 1. ledna 2010, což přinese zvýšené nároky nejen na účetní či pracovníky finančních oddělení, ale také na představitele obcí a měst.

Zákon 563/1991 Sb., o účetnictví, byl novelizován zákonem 304/2008 Sb. již v loňském roce, avšak s účinností odloženou na rok 2010. Měl tak být zajištěn dostatek času pro přípravu prováděcích vyhlášek, proškolení krajských metodiků i rozšíření informací do obcí. Prováděcí vyhlášky se však do vnějšího připomínkového řízení dostaly až srpnu letošního roku. Na nedostatečný časový prostor upozorňoval Svaz v rámci meziresortního připomínkového řízení. Neochota ministerstva financí akceptovat připomínky vyplývající z praktických zkušeností měst a obcí vedly Svaz k vyvolání jednání Podvýboru pro finanční hospodaření územních samospráv a pro využívání fondů Evropské unie Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se konalo 7. října tohoto roku.

Podpora poslanců návrhům Svazu vedla ke kompromisu, který spočívá ve vyjmutí obsáhlého statistického výkazu a v posunutí prvních přenosů účetních záznamů na pololetí 2010. Zároveň však ministr financí i při vědomí možných negativních dopadů na obce a města rozhodl o účinnosti prováděcí vyhlášky, která výrazně mění postupy účtování, již od 1. ledna 2010. Dopis ministra financí z 15. října t.r. naleznete zde.

Zcela nová prováděcí vyhláška sbližuje účetnictví samosprávných celků s účetnictvím podnikatelů a do jisté míry přináší zjednodušení. Ruší se např. současné oddělování nákladů z hlavní a hospodářské činnosti ve formě odlišných účtových tříd, mizí také většina účtů, na kterých se zachycovaly finanční vztahy k jiným rozpočtům. Nově se objevuje kategorie „jmění“, jež by měla charakterem i začleněním odpovídat účetnictví podnikatelských subjektů. Nové je rovněž chápání příjmů z daní (sdílených i ostatních) jako výnosů. Zásadní změna spočívá v zavedení odepisování také v hlavní činnosti, s nímž by se mělo začít v roce 2011. Územní samosprávné celky budou muset tvořit opravné položky ke všem druhům aktiv nebo vytvářet rezervy. Obce budou muset od roku 2011 rovněž vyplňovat rozsáhlejší podrozvahové výkazy.

V souvislosti s reformou účetnictví si Vám dovolujeme doporučit provést v nejbližší době následující kroky:
  1. Kontaktovat dodavatele Vašeho účetního softwarového programu a zjistit, jak se na reformu připravuje. Co nejdříve se snažit otestovat přenos dat.
  2. Kontaktovat krajský úřad, zjistit způsob, jakým bude zajišťovat přenos účetních výkazů. Požadovat co nejvíce metodických podkladů a zajistit účast pracovníků Vašeho úřadu na školeních pořádaných krajským úřadem.
  3. Sledovat speciální webové stránky Ministerstva financí, na kterých by měly být zveřejňovány zobecněné metodické pokyny http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/dc_ok_ucetni_reforma_vf_50092.html
  4. Sledovat stránky Svazu měst a obcí ČR (www.smocr.cz). V současné době dojednáváme podrobnosti školení k reformě účetnictví.
Přenos účetních výkazů bude částečně odlišný od současného odesílání finančních výkazů (dnešních FIN-12). Tzv. technická vyhláška nechává na rozhodnutí kraje, zda bude výkazy od obcí přebírat a následně je postupovat do centrálního systému účetních informací státu (ministerstvo financí) nebo zda ponechá přímou vazbu obec – ministerstvo. Účetní záznamy se budou odevzdávat čtvrtletně a ročně.