14.02.2017

Rozpočtová odpovědnost - odpovědi MF na některé otázky starostů

Zveřejňujeme zatím jenom několik odpovědí na dotazy starostů obcí, které zaslali k vyjádření na Ministerstvo financí. Otázky se týkají zejména zveřejňovacích povinností příspěvkových organizací územně samosprávných celků a výpočtu dluhového pravidla.

Zveřejňujeme zatím jenom několik odpovědí na dotazy starostů obcí, které zaslali k vyjádření na Ministerstvo financí. Otázky se týkají zejména zveřejňovacích povinností příspěvkových organizací územně samosprávných celků (ÚSC) a výpočtu dluhového pravidla.

Jak je to s povinností u příspěvkových organizací (např. škol) zřizovaných ÚSC. Odkdy pro ně platí střednědobý rozpočtový výhled a schvalování rozpočtů u zřizovatele? Platí to až od roku 2018 nebo i pro rok 2017? Je nutné schválit rozpočet a rozpočtový výhled, když dosud tato povinnost nebyla?

První rozpočtový výhled budou příspěvkové organizace (PO) zpracovávat při přípravě svých rozpočtů na rok 2018, tj. do 31/12/2017. Rozpočet PO se sestavuje v návaznosti na její rozpočtový výhled. Z toho plyne, že při přípravě rozpočtu (plánu výnosů a nákladů) na rok 2018, připraví PO i návrh střednědobého výhledu na roky 2019-2020 (případně delší). Zřizovatel bude tudíž schvalovat rozpočet 2018 a rozpočtový výhled 2019-20 (případně delší).

Pochopil jsem dobře, že do 30-ti dnů od schválení v zastupitelstvu je nutné zveřejnit na internetu  u školy a zřizovatele rozpočtový výhled příspěvkové organizace včetně schválení rozpočtu?

Roli zřizovatele plní Rada obce, tudíž ta bude schvalovat rozpočet a výhled PO. Pokud není rada zřízena, může zastupitelstvo pověřit starostu k plnění role zřizovatele. Pak by dokumenty PO schvaloval on. PO má alternativní možnost zveřejňování dokumentů: buď na svém webu, nebo na webu zřizovatele, nebo v místě obvyklém (např. nástěnka školy). Z toho plyne, že tyto dokumenty nemusejí být zveřejněny elektronicky, záleží na rozhodnutí, resp. dohodě PO a zřizovatele. Musí být vybrán alespoň jeden z uvedených způsobů. Zveřejnění je do 30 dnů od schválení dokumentů zřizovatelem.

A také, že do 30-ti dnů od schválení rozpočtového opatření je nutné zveřejnit toto na internetu?

PO rozpočtová opatření nezveřejňují. Tato povinnost se týká pouze obcí a krajů, DSO a regionálních rad. Rozpočtová opatření se zveřejňují na internetu do 30 dnů od jejich schválení. Na stacionární úřední desce postačí informace o tom, že bylo schváleno RO, které je zveřejněno na internetu.

A pokud se obec zadluží o více jak 60 % průměru příjmů za poslední 4 roky a další rok nesníží zadlužení aspoň o 5 %, tak přijde o část daňových příjmů?

Tento výklad není správný. Za prvé, ÚSC má povinnost snížit v následujícím roce svůj dluh z předchozího roku alespoň o 5 % z rozdílu mezi výši dluhu a průměrem celkových příjmů za poslední 4 roky. Není tudíž nutné snižovat dluh o 5 %. Za druhé, rovněž neplatí, že pokud dluh není snížen o zákonné minimum, obec přijde o část daňových příjmů – nic takového zákon nestanoví. Pokud obec nesplatí část minulých dluhů, pak bude Finanční správa vést tuto část na zvláštním účtu obce a prostředky uvolní pouze na splacení předchozího dluhu obce.

Znamená to, že když máme roční příjem 6 milionů, vezmeme si třeba 20 milionů úvěr na kanalizaci, tak můžeme být kráceni na sdílených daních, pokud nesplatíme aspoň 5 % úvěru v daném roce?

Viz odpověď na předchozí otázku. Za prvé, pravidlo říká, že je třeba snižovat předchozí dluh o 5 % z rozdílu. Pokud má tedy např. obec celkové průměrné příjmy 8 mil. Kč a dluh 1 mil. Kč, pak je hodnota fiskálního pravidla 12,5 % (1/8). Pokud by si obec vzala v r. 2017 úvěr na 20 mil. Kč, pak by hodnota dluhu byla např. 21 mil. a hodnota pravidla k 31/12/2017 by dosáhla hodnoty (při stejném průměrném příjmu) 263 %. Obec by pak musela do 31/12/2018 snížit svůj dluh min. o 810 tis. Kč. (60 % z příjmů je 4,8 mil. Kč; rozdíl je pak 21 mil. – 4,8 mil. Kč a z toho 5 % je 810 tis. Kč). Pokud by obec dluh z roku 2017 nesnížila o 810 tis. Kč, teprve pak by ji byla tato částka dočasně zadržena. Pro úplnost dodávám, že v r. 2018 by si mohla obec klidně vzít další úvěr, pokud by ho v roce 2019 opět snížila o povinné minimum.

Je vůbec možné, aby zákon vyšel ve Sbírce dne 6.2. a platil od 1.1., když povinnost zveřejňování některých věcí je 30 dnů od účinnosti zákona?

To možné opravdu není. Zákon nabývá účinnosti 15 dnů po zveřejnění ve Sbírce, tj. 21/02/2017, přičemž fiskální pravidlo má odloženou účinnost k 1/1/2018.