28.06.2012

Rozpočtová odpovědnost: proč s kanónem na komára?

Více než 250 připomínek obdrželo Ministerstvo financí ČR k návrhu ústavního zákona, který by měl stanovit pravidla pro předcházení či řešení nadměrného zadlužení veřejných rozpočtů. Připomínky Svazu byly částečně vypořádány, přesto zásadní rozpor zůstává.

Více než 250 připomínek obdrželo Ministerstvo financí ČR k návrhu ústavního zákona, který by měl stanovit pravidla pro předcházení či řešení nadměrného zadlužení veřejných rozpočtů. Připomínky Svazu byly částečně vypořádány, přesto zásadní rozpor zůstává.

Do konce června mělo Ministerstvo financí ČR předložit návrh stanovení obdoby paktu finanční stability. Nemá smysl diskutovat širší vazby tohoto návrhu, ale překotnost přípravy a neustálé odkazování se na „politické zadání“ vzbuzuje obavy. Svaz k návrhu své připomínky vyjádřil, tématem se zabývalo také jeho Předsednictvo. Při vypořádání se však nepodařilo odstranit hlavní problém – kolektivní vinu. Pokud totiž veřejný dluh, jenž je z 95 % tvořen dluhem státním, přesáhne určité procento hrubého domácího produktu, měly by obce mít povinnost schvalovat pouze rozpočty vyrovnané nebo přebytkové. Návrh počítá se 48 % HDP, v současné době se pohybujeme na úrovni 42 %. Zatím není stanoveno, jak se bude přistupovat ke třídě financování, neboť zapojení zdrojů uspořených v minulých letech znamená fakticky schodkový rozpočet. A právě nejasnosti, praktické problémy a očekávané další administrativní zatížení (návrat příspěvkových organizací k výkazům FIN) vyvolávají obavy a nesouhlas nejen Svazu, ale také krajů.

Je otázkou, zda při „politickém zadávání“ došlo k zohlednění faktu, že sestavení a schválení rozpočtu či jeho plnění podléhá na úrovni obcí a krajů mnohem větší kontrole než v případě rozpočtu státního. Škoda, že není vůle ke sjednocení pravidel ve smyslu, že státní rozpočet může být schválen jako schodkový pouze v případě smluvně zajištěného úvěru nebo zapojení zdrojů z minulých let…

Svaz i kraje navrhovaly, aby byl princip kolektivní viny odstraněn. Mělo by dojít k dopracování způsobů, jak řešit individuální problémy obcí, včetně možností oddlužení. Svaz ve spolupráci s Ministerstvem financí ČR a Ministerstvem vnitra ČR v roce 2010 na tomto tématu velmi intenzivně spolupracoval a zdálo se, že zásadní rozpory nejsou.

V prostředí České republiky mohou hrozit individuální problémy obcí, avšak představa, že by zadlužení krajů a obcí mohlo ohrozit stabilitu veřejného sektoru zůstává, naštěstí, nereálné. Také proto, že státní dluh nestabilitu dokáže zajistit sám. V případě samosprávy představuje ústavní zákon řešení ve smyslu odstraňování malého problém složitými postupy. Svaz věří, že se v průběhu projednávání podaří autory „politického zadání“ přesvědčit o zbytečnosti až zmatečnosti některých částí textu.