13.07.2012

RUD schváleno v Poslanecké sněmovně!

Sněmovna ve 3. čtení schválila kompromisní variantu novely rozpočtového určení, která vychází z vládního návrhu, avšak zohledňuje doporučení Svazu měst a obcí ČR. Svaz na základě schváleného znění nabízí nejen svým členům aktualizovanou kalkulačku daňových příjmů, která obsahuje konkrétní hodnoty výnosu jednotlivých daní pro každou obec.

Sněmovna ve 3. čtení schválila kompromisní variantu novely rozpočtového určení, která vychází z vládního návrhu, avšak zohledňuje doporučení Svazu měst a obcí ČR. Svaz na základě schváleného znění nabízí nejen svým členům aktualizovanou kalkulačku daňových příjmů, která obsahuje konkrétní hodnoty výnosu jednotlivých daní pro každou obec.

Diskuze o nutné úpravě vládního kompromisu se vedly již na jednání příslušného podvýboru a zapojil se do ní také předseda Svazu Dan Jiránek. Ve druhém čtení došlo k načtení pozměňovacích návrhů, které snižují negativní dopady zamýšlené redukce koeficientu výměry. Na základě doporučení Svazu došlo k navýšení na limit, návrh poslance Vladislava Vilímce (ODS) obsahuje hodnotu 10 ha, což řeší situaci většiny obcí. V souladu s usnesením předsednictva Svaz usiluje nadále o to, aby pro obce, které zaznamenají meziročně podstatnou ztrátu, byla v návrhu státního rozpočtu připravena kompenzace. Pro každou obec znamená více než třetinový výpadek problém.

Poslanci rovněž přistoupili k provázání tisků 694 a 695, jehož opomenutí by představovalo ohrožení jakéhokoliv přírůstku zdrojů pro samosprávu. Vzhledem k nejistotě ohledně tisku 695 (daňový balíček) zůstávají i nadále odhady skutečného přínosu pro obce nejisté. A ještě větší nejistotu přináší zřejmě nadhodnocené inkaso celkových daňových příjmů, které slouží jako základna pro výpočty. V souvislosti se změnou došlo k aktualizaci hodnot v kalkulačce, která nyní již obsahuje teoretické výnosy všech daní v roce 2013.

Svaz dále dlouhodobě upozorňoval na nutnost provázat zavedení nového kritéria počtu žáků se současnou povinností hradit neinvestiční příspěvky za dojíždějící žáky. Příslušnou změnu obsahuje tisk č. 732, který by měl být rovněž projednán na červencové schůzi. Jestliže na rok 2013 počítá důvodová zpráva k návrhu novely zákona č. 243/2000 Sb. dle predikcí s 129,5 mld. Kč, pak podle kritéria počtu dětí a žáků by bylo rozděleno obcím zřizujícím mateřské a základní školy 9,065 mld. Kč. Přibližná částka na dítě a žáka by (s využitím statistických dat ze školních matrik pro školní rok 2011/2012) činila 8297 Kč. Obce, které zřizují školu, i ty, které školu nezřizují, musí přínos či nepřínos novely zvažovat také s ohledem na tuto novelu, k jejímuž schválení do konce roku rovněž dojde. Upozorňujeme však, že se objevují snahy převést v této souvislosti na obce financování nepedagogických pracovníků....bez dalšího navýšení zdrojů.

Do prostředků zahrnutých do sdílených daní obcí vstupují rokem 2013 také prostředky ve výši 1,5 mld. Kč, které byly dosud poskytovány obcím z kapitoly Všeobecná pokladní správa jako tzv. „příspěvek na školství“. Příspěvek pro rok 2012 činí 1401 Kč na žáka a nadále se nebudou vyplácet. Čistý přínos změny pro každou jednotlivou obec závisí na současných průměrných neinvestičních výdajích, poměru dojíždějících žáků, stavu úhrad od okolních obcí a také na celkovém daňovém inkasu. A zkušenosti posledních let ukazují, že výběr daní určitě nebude takový, jaký MF ČR slibuje.

Schválená verze posiluje rozpočty především menších spádových měst, graficky tedy vyrovnává tzv. U-křivku, čímž došlo ke splnění dlouhodobého cíle Svazu. Věřme, že téma RUD se stane nyní méně politicky zajímavým, což může být první krok k nové diskuzi o budoucnosti financování samospráv.