13.11.2009

Správa místních poplatků obcí

Na Svaz se obrátila členská obec se žádostí, jak postupovat proti poplatníkovi místního poplatku z ubytovací kapacity, který odmítá součinnost při správě poplatku. Přinášíme vyjádření Ministerstva financí, které jsme obdrželi 9. listopadu 2009.

Na Svaz se obrátila členská obec se žádostí, jak postupovat proti poplatníkovi místního poplatku z ubytovací kapacity, který odmítá součinnost při správě poplatku. Přinášíme vyjádření Ministerstva financí, které jsme obdrželi 9. listopadu 2009.

Při správě místních poplatků má správce poplatku právo činit veškerá opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění poplatkových povinností. Uvedené právo uskutečňuje správce poplatku prostřednictvím nástrojů a institutů, které mu dává zákon o správě daní a poplatků s odlišnostmi podle zákona o místních poplatcích. V této souvislosti je vhodné  připomenout zejména zásadu součinnosti, která mj. vyjadřuje povinnost poplatníka se správcem poplatku spolupracovat a povinnost správce  součinnost s poplatkovým subjektem zajistit. Poplatkový subjekt má především, v souladu s příslušnou obecně závaznou vyhláškou, splnit svou ohlašovací povinnost. Splnění této povinnosti může správce poplatku vymáhat nepřímo především uložením pokuty podle § 37 zákona o správě daní a poplatků, neboť se jedná o nesplnění povinnosti nepeněžité povahy. V případě poplatníka, který odmítá vpustit pracovníky správce poplatku na kontrolu a odmítá s obcí komunikovat, lze podle konkrétních okolností dále využít ustanovení § 29 zákona o správě daní a poplatků, které umožňuje  předvolání či předvedení. Správce poplatku  je rovněž oprávněn, v případě nesoučinnosti poplatkového subjektu, zjistit základ poplatku a poplatek podle pomůcek, které si opatří (zejména § 31, § 44 zákona o správě daní a poplatků).