25.07.2013

Státní závěrečný účet za rok 2012 I - Příjmy obcí a DSO v roce 2012

Veřejné finance v roce 2012 se potýkaly s celkovým poklesem výkonu hospádřství, jak se toto projevilo ve financích obcí, konrétně na jejich příjmové stránce?

 

 

Návrh státního závěrečného účtu za rok 2012 byl schválen v dubnu 2013 Vládou, v současné době je v Poslanecké sněmovně, na Rozpočtovém výboru byl projednáván 6. června 2013.

Základním makroekonomickým údajem je pokles hrubého domácího produktu za rok 2012 o 1,2 %, hlavní podíl na tomto výsledku má nižší spotřeba domácností, naopak zahraniční obchod vykázal růst oproti roku 2011. Veřejné rozpočty skončily v deficitu 105,7 mld. Kč, celkový dluh dosáhl výše 45,8 % HDP. Státní rozpočet skončil s deficitem 2,7 % vzhledem k HDP a Česká republika tak splnila jedno z Maastrichtských kritérií. V oblasti zaměstnanost nejsou výsledky roku 2012 také příliš lichotivé, nezaměstnanost byla 7 % a ke konci roku 2012 bylo 544 tis. registrovaných nezaměstnaných a průměrná reálná mzda poklesla oproti roku 2011 o 0,6 %. Oproti předchozím letům byla vyšší také inflace, která měřeno růstem spotřebitelských cen, dosáhla výše 3,3 %.

 

Příjmy obcí a dobrovolných svazků obcí (DSO)

Celkové příjmy obcí a DSO dosáhly v roce 2012 246,6 mld. Kč, což oproti roku 2011 znamená pokles o 27,5 mld. Kč a plnění předpokladu činilo 92,9 %. Nejvíce se na poklesu podílel propad v transferech a změna výplatního místa sociálních dávek (z obcí na ÚP). Tento pokles znamenal zvýšení relativního podílu daňových příjmů obcí z 65,8 % v roce 2011 na 74,7 % v roce 2012. Přehledně zobrazuje porovnání jednotlivých druhů příjmů v roce 2011 a 2012 graf č. 1. 

Graf. č. 1: Vývoj jednotlivých druhů příjmů obcí a DSO v letech 2011 a 2012 (v mld. Kč)

 

Vlastní příjmy obcí jsou tvořeny daňovými, nedaňovými a kapitálovými příjmy, za rok 2012 dosáhly výše 184,1 mld. Kč, což je o 3,8 mld. Kč více než v předchozím roce, přičemž největší nárůst je způsoben růstem inkasa přímých daní. Jednotlivé daně se v loňském roce vyvíjely vesměs v korelaci se schváleným rozpočtem. Jedinou výjimkou je inkaso daně z přidané hodnoty, objemově nejvýznamnější daně, které se naplnilo pouze z 94,9 % očekávané hodnoty. Důvodem tohoto poklesu je útlum spotřebitelské poptávky, což se projevilo i v celkové dynamice HDP, které v roce 2012 meziročně pokleslo o 1,2 %. Rozpočet původně počítal s příjmem pro obce ve výši 62,3 mld. Kč, nakonec bylo uskutečněno plnění pouze ve výši 89,5 %, tedy 55,76 mld. Kč, což znamenalo pro obce citelný propad v příjmech ze sdílených daní. Tento fakt se odrazil rovněž na podílu daňových příjmů obcí, který se mezi lety 2011 a 2012 snížil ze 41,4 % na 38.3 %. Výběr daně z příjmu právnických osob vzrostl o 2,4 mld. na 33,2 mld. Kč v roce 2012, což svědčí o vyšším kapitálovém výnosu a ziscích. V případě daně z příjmů právnických osob placených obcemi došlo k poklesu o 0,4 mld. Kč na 5,4 mld. Kč – obce tuto daň neplatí, jedná se pouze o účetní záležitost, nicméně značí drobný pokles podnikatelských aktivit obcí. Další položkou jsou daně a poplatky z vybraných činností a služeb, tato položka zahrnuje např. příjmy z hazardu, poplatky za uložení odpadu, místní poplatky apod. Celkově se tato položka zvýšila meziročně o 2,2 mld. Kč na 14,1 mld. Kč. Z hazardu obce vybraly v loňském roce 4,5 mld. Na místních poplatcích utržily obce celkově 4,8 mld. Kč, přičemž 3,1 mld. je za sběr komunálního odpadu. Poslední zmíněnou daní je daň z nemovitosti, jejíž inkaso dosáhlo o 1 mld. Kč více než v roce 2011 na 9,6 mld. Kč. Nárůst byl mimo jiné způsoben změnou zákona, díky které se předmětem daně staly i zpevněné plochy užívané k podnikatelské činnosti. Obce mohou výši daně z nemovitosti změnit na základě OZV, kterou určí koeficienty pro různé typy nemovitostí.

 

Nedaňové příjmy

Nedaňové příjmy obcí jako celku, které zahrnují příjmy z pronájmů, příjmy z vlastní činnosti a výnosy z finančního majetku, byly v roce 2012 na téměř identické výši jako v roce 2011 ve výši 29,5 mld. Kč. Kapitálové příjmy z prodeje obecního majetku dosáhly loni 9,1 mld. Kč. Vedle daňových příjmů jsou druhým nejvýznamnějším příjmem obcí transfery plynoucí ze státního rozpočtu, státních fondů, krajských rozpočtů a regionálních rad, v roce 2012 poklesla jejich výše o jednu třetinu oproti roku 2011 na 62,5 mld. Kč., což bylo způsobeno již zmíněným přesunem výplat sociálních dávek z obcí na Úřady práce. Podíl jednotlivých typů transferů zobrazuje následující graf č. 2. Největší část transferů jde ze státního rozpočtu (38,9 mld. Kč) – zahrnuje prostředky ze Všeobecné pokladní správy, což jsou prostředky na platbu za výkon státní správy (10 mld.), transfery na školství (10,5 mld. Kč), dále transfery v oblasti životního prostředí 9,2 mld. Kč. (ČOV, kanalizace, nakládání s odpady). V sociální oblasti došlo k prudkému snížení dotací, v roce 2012 činily pouze 1,1 mld. Kč a byly určeny na politiku zaměstnanosti a příspěvek na financování sociálních služeb. Další prostředky ze státního rozpočtu plynuly do oblasti kultury, požární ochrany či dopravy. Obce v roce 2012 přijaly dotace 3,5 mld. Kč od krajů, jednalo se zejména o prostředky na výstavbu a obnovu vodohospodářské a dopravní infrastruktury, podporu rozvoje venkova, dále na kulturní a školské aktivity. Poslední skupinou příjmů jsou prostředky obdržené z regionálních rad soudržnosti – ty byly v roce 2012 ve výši 4,4 mld. Kč, což je méně oproti předešlému roku, kdy dosáhly výše 6,9 mld. Kč.

 

Graf č. 2: Zdroje jednotlivých transferů do obecních rozpočtů