25.04.2012

Vládní novela RUD v připomínkovém řízení

Vláda navrhuje změnu rozpočtového určení daní. Jde však o úpravy, s nimiž patrně žádná obec nemůže souhlasit. Opětovně se totiž upravují, tedy snižují, podíly na sdílených daních. Kromě DPH má být postižen také podíl na dani z příjmů ze závislé činnosti.

Vláda navrhuje změnu rozpočtového určení daní. Jde však o úpravy, s nimiž patrně žádná obec nemůže souhlasit. Opětovně se totiž upravují, tedy snižují, podíly na sdílených daních. Kromě DPH má být postižen také podíl na dani z příjmů ze závislé činnosti.

Veřejné rozpočty České republiky vykazují strukturální schodek. Vzhledem k tomu, že nekontrolovaný růst veřejného dluhu, který by vedl k nárůstu výdajů spojeným s jeho obsluhou, by mohl uvrhnout českou ekonomiku do vážné krize, je snižování schodku prvořadým úkolem současné vlády,“ uvádí se v důvodové zprávě k návrhu souhrnného zákona, který byl předložen do vnějšího připomínkového řízení. Dodejme, že na projednání stanovil předkladatel nejkratší možnou lhůtu, tedy pět pracovních dní.

Pro zdaňovací období let 2013 až 2015 bude zavedeno solidární zvýšení daně z příjmů fyzických osob (dále též „DPFO“) ve výši 7 % z nadlimitního příjmu. Daň se bude zvyšovat, pokud v příslušném zdaňovacím období součet příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně ze závislé činnosti a funkčních požitků a dílčího základu daně z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti  přesáhne v tomto zdaňovacím období 48násobek průměrné mzdy.

U činností spadajících do paušálů ve výši 40 %, resp. 30 % bude absolutní výše odpočtu prostřednictvím paušálu omezena 800 tis. Kč, resp. 600 tis. Kč. U paušálů ve výši 80 % a 60 % se žádný strop výdajů nenavrhuje, proto lze o přínosu tohoto opatření vyjádřit jemné pochybnosti.

Návrh dále obsahuje zvýšení obou sazeb DPH o 1 %, tedy na 15 % a 21 %, myšlenka sjednocení sazby na 17,5 % se odsouvá. Dále by mělo dojít k navýšení sazeb některých spotřebních daní a úpravám v pojistném. Upravuje se rovněž sazba daně z převodu nemovitostí.

Novela tedy obsahuje několik týdnů avizované úpravy, jejichž prostřednictvím vláda usiluje o snížení schodku. Je však třeba zdůraznit, že se řeší jen a pouze schodek státního rozpočtu, a to výhradně na úkor jiné složky veřejných financí – samosprávy.

Důvodová zpráva obsahuje zcela jasné rozhodnutí: „Rozpočtové určení daní bude změněno tak, že klesnou podíly místních rozpočtů na výnosech daně z přidané hodnoty a daně z příjmů fyzických osob tak, aby odhadované zvýšení příjmů veřejných rozpočtů mělo za následek zvýšení příjmů pouze státního rozpočtu.“ Tentokrát žádné schovávání za potřeby financování důchodového účtu.

Koeficienty sdílení výnosů daní budou pro roky 2013 až 2015 stanoveny takto.

Obce - daň z přidané hodnoty:18,9 % z celostátního hrubého výnosu,
             daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti: 20,75 % z celostátního hrubého výnosu,

Kraje - daň z přidané hodnoty: 7,86 % z celostátního hrubého výnosu
             daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti: 8,65 % z celostátního hrubého výnosu

Svaz vyjádřil zásadní nesouhlas, neboť již první čtvrtletí letošního roku ukazuje, že podíly byly nastaveny špatně, resp. že přínos letošních změny sazeb DPH byl nadhodnocen. Nyní se Ministerstvo financí navíc snaží zasahovat do výnosu poslední relativně stabilní daně, tedy zdrojů ze zdanění mezd a platů. Návrh podstatným způsobem podvazuje diskuzi o skutečné změně RUD, kterou projednává Poslanecká sněmovna. Záměr nebo jen „opominutí“?