02.02.2012
Výpočty dopadů RUD musí být aktualizovány
Na jednání Poslanecké sněmovny prošel prvním čtením návrh novely rozpočtového určení daní. Jde o poslanecký návrh, k němuž vláda vydala negativní stanovisko. Výpočty dopadů tohoto i dalších návrhů by vždy měly zohledňovat skutečný vývoj celostátního daňového inkasa.
Na jednání Poslanecké sněmovny prošel prvním čtením návrh novely rozpočtového určení daní. Jde o poslanecký návrh, k němuž vláda vydala negativní stanovisko. Výpočty dopadů tohoto i dalších návrhů by vždy měly zohledňovat skutečný vývoj celostátního daňového inkasa.
Má-li záměr novely rozpočtového určení daní skutečně přispět k řešení finanční situace obcí, pak musí mít šanci důstojně projít projednáváním v Parlamentu. Důstojně zde znamená bez rizika změny na x-tém desetinném místě, které vždy povedou k ještě méně odhadnutelným dopadům. Z tohoto důvodu je třeba, aby vznikl kompromisní návrh se širokou podporou.
Skutečné hodnoty daňového inkasa za rok 2011 a již mnohokrát avizovaná změna v rozpočtu na rok 2012, kterou ministerstvo předpokládá předložit v únoru, musí mít nutně vliv na odhadované dopady přínosu novely rozpočtového určení daní. Jestliže se celkové daňové příjmy odchylují v řádech desítek miliard, pak marketingové akce slibující obcím přínos vypočítaný na tisícikoruny nejsou korektní.
Jen z titulu změn ve sdílení DPH (pokles podílu pro obce ve prospěch důchodového účtu) a nižšího inkasa se celková původně předpokládaná výchozí úroveň sdílených daní z července 2011 snižuje minimálně o 3 mld. Kč. Při vyjádření daňového výnosu na obyvatele klesá vypočtená hodnota pro každou obec v průměru o 0,4 tis. Kč.
Kancelář Svazu na základě dostupných údajů sestavila srovnání pro obce a města, která jsou zastoupena v Předsednictvu. Tradičně sledovaný ukazatel daňového výnosu na jednoho obyvatele v tisících korun srovnáváme ve vztahu k původním a aktualizovaným hodnotám. Ve výpočtech byly provedeny úpravy, které vzhledem k částečně odlišným parametrům všech návrhů zaručují jejich srovnatelnost. Návrh „TOP09“ má již paragrafovanou podobu a včera prošel prvním čtením. Parametry návrhu „ODS“ vycházejí z různých programových dokumentů strany. Je možné, že tyto výpočty mohou být základem určité kompromisní varianty.
Ve všech návrzích se počítá s rozšířením kritérií o počet žáků, součástí návrhu MF měl být také úkol pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy upravit povinnost úhrady neinvestičních výdajů. Návrh ODS počítá s posílením motivace ve formě navýšení dnešního podílu 1,5 % ze závislé činnosti. Tím se navyšuje celkový objem sdílených daní oproti oběma dalším návrhům.
Rozsah dotací, které by se měly v RUD „rozpustit“, činil dle původního návrhu 7 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že nikdy žádný seznam dotací určených ke zrušení neexistoval, jde prostě o navýšení daňového inkasa pro obce prostřednictvím zvýšení procenta sdílení. Zatím se objevuje nejčastěji číslo 22,96 % vzniklé prostou trojčlenkou, resp. 21,34 % u DPH. Měly-li by být zachovány výpočty MF z července loňského roku, musely by se oba podíly zvýšit alespoň o 1 %.
Je otázkou, zda při výpočtech dopadů změn v RUD použít berličku výnosů z dílčího odvodu z loterií ve výši desetin, která se nově dělí mezi všechny obce. Celkový výnos z této složky hazardního odvodu by obcím jako celku měl přinést zhruba 0,5 mld. Kč bez ohledu na skutečnost, zda na svém území loterie provozují či nikoliv. Výnosy z loterií však patrně mají jiný charakter než například daň ze závislé činnosti.
Srovnání návrhů (tis. Kč/obyvatele)
aktualizované daňové inkaso - prosinec 2011 | Nereálné hodnoty - rozpočet 2011 | ||||
Současnost | Návrh TOP09 | Návrh ODS | Současnost | Návrh MF | |
Kladno | 9,0 | 9,1 | 9,9 | 9,4 | 9,7 |
Chomutov | 8,6 | 9,0 | 9,7 | 9,0 | 9,6 |
Hradec Králové | 9,3 | 9,3 | 10,5 | 9,7 | 9,7 |
Strakonice | 7,6 | 8,7 | 9,3 | 8,0 | 9,2 |
Horní Slavkov | 6,6 | 8,7 | 9,0 | 6,9 | 9,3 |
Rychnov u Jablonce | 6,3 | 8,3 | 8,4 | 6,6 | 9,0 |
Kyjov | 7,2 | 8,9 | 9,6 | 7,6 | 9,3 |
Vítkov | 6,9 | 8,9 | 9,2 | 7,2 | 9,3 |
Čermná nad Orlicí | 6,5 | 8,0 | 8,0 | 6,8 | 8,6 |
Příšovice | 6,3 | 8,0 | 8,3 | 6,6 | 8,6 |
Hl. m. Praha | 28,4 | 25,9 | 25,9 | 29,6 | 27,8 |