05.08.2010

Analýza programového prohlášení vlády aneb úspory, veřejné zakázky a RUD

Programové prohlášení vlády vychází z koaliční smlouvy, kterou tři parlamentní strany sepsaly v polovině července. V textu se objevuje nemálo návrhů, které mají vliv také na samosprávu. Nabízíme proto stručnou analýzu dokumentu z pohledu obcí a měst.

Programové prohlášení vlády vychází z koaliční smlouvy, kterou tři parlamentní strany sepsaly v polovině července. V textu se objevuje nemálo návrhů, které mají vliv také na samosprávu. Nabízíme proto stručnou analýzu dokumentu z pohledu obcí a měst. 

V programovém prohlášení je uveden dlouholetý požadavek Svazu na zpřehlednění systému dotací a posílení zdrojů ze sdílených daní. Za pozitivní považujeme možnost zpřísnění postihu neplatičů, závazek řešení tzv. církevních restitucí, snahu o přechod na průběžné financování projektů podpořených z evropských fondů, budoucí snížení počtu operačních programů nebo stanovení funkčního období ředitelů základních škol. Podstatné je rovněž úsilí o standardní zdanění hazardu a posílení možnosti regulace ze strany obcí. V této souvislosti předpokládáme, že odvedená daň z příjmů právnických osob se bude sdílet ve standardním poměru také s dalšími rozpočtovými úrovněmi.

 Všeobecný důraz na úsporu veřejných prostředků se obcí patrně dotkne v podobě krácení dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa, věříme však, že závazek předchozí vlády dokončit úhradu nákladů na výkon přenesené působnosti bude splněn. Doufáme rovněž, že nově navrhovaná Národní rozpočtová rada bude schopna zohlednit dopady legislativních změna na různé druhy rozpočtů. Neměl by se tak opakovat neočekávaný a dramatický výpadek zdrojů z daně z příjmů fyzických osob.

 Některé představy úpravy v oblasti veřejných zakázek lze z pohledu obcí a měst hodnotit jako problematické. Předpokládané zveřejňování všech údajů o veřejné zakázce na internetu bude administrativně velmi náročné (rozsáhlý obsah dat). Snížení limitu pro veřejné zakázky malého rozsahu může být náročné pro menší obce, které nemají zkušenosti s „velkými“ zakázkami.

 V oblasti eGovernmentu opomíjí prohlášení dřívější závazek zajistit propojení na regionální, místní a státní úrovni nebo vybudovat kompetenční a znalostní centra. Oproti koaliční smlouvě se v prohlášení počítá s aktivní rolí dosud nezřízené agentury pro sociální začleňování. Dosavadní kroky v této oblasti však nejsou zcela v souladu s potřebami obcí a měst. Z textu není zcela zřejmé, jak by měl fungovat dotační systém v případě sociálních služeb, kde se uvažuje o převodu dotačního řízení na úroveň krajů. Existuje obava nerovného postavení poskytovatelů zřizovaných obcemi a kraji.

 Podstatné riziko představuje cíl rozšířit pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu. Poslanecký návrh změny Ústavy, který byl předložen na konci loňského roku a proti kterému měl Svaz měst a obcí ČR podstatné výhrady, se tak může objevit v podobě vládního textu. Diskutabilní je dále snaha o přímou volbu starostů v „malých“ obcích, neboť dle Ústavy se obce na malé a velké nedělí. Za problematický lze rovněž považovat institut metropolitní policie a vymezení její činnosti vůči Policii ČR a ostatním obecním policiím. 

 Svaz měst a obcí ČR jako povinné připomínkové místo bude i nadále sledovat všechny legislativní návrhy a postupovat tak, aby zájmy obcí a měst nebyly ohroženy. V této souvislosti proto předseda Svazu Oldřich Vlasák oslovil předsedu vlády a všechny nové ministry s žádostí o osobní schůzku. První schůzky jsou naplánovány již na druhou polovinu měsíce srpna.

 Celý text programového prohlášení je dostupný zde.