01.06.2011

Bude od příštího roku DPH neuznatelným výdajem?

Od ledna 2012 se při zdaňování stavebních prací přechází na tzv. reverse-charge, v zákoně o DPH se hovoří o režimu přenesené daňové povinnosti. Svaz již několik měsíců upozorňuje, že v případě územních samosprávných celků či příspěvkových organizací vzniká vážný problém s dotacemi, neboť u nich je zpravidla prokazování čerpání uznatelných nákladů vázáno na došlé faktury od dodavatele. Od příštího roku totiž budou fakturované částky bez DPH.
 

Od ledna 2012 se při zdaňování stavebních prací přechází na tzv. reverse-charge, v zákoně o DPH se hovoří o režimu přenesené daňové povinnosti. Svaz již několik měsíců upozorňuje, že v případě územních samosprávných celků či příspěvkových organizací vzniká vážný problém s dotacemi, neboť u nich je zpravidla prokazování čerpání uznatelných nákladů vázáno na došlé faktury od dodavatele. Od příštího roku totiž budou fakturované částky bez DPH.
V lednu při projednávání novely zákona o dani z přidané hodnoty, která nakonec nabyla účinnosti 1. dubna 2011, uvedl ministr financí v Senátu: „Chtěl jsem samozřejmě přislíbit, že tyto problémy, které se mohly rýsovat, víme o nich, také proto jsme tam odložili účinnost, kterou jsme předpokládali od 1. 1. 2011, jsme odložili na 1. 1. 2012, aby byla možná příprava nejenom obcí a neziskových organizací, ale také při tvorbě státního rozpočtu a příslušných dotací a timingy těch dotací musí tomuto režimu své dotace přizpůsobit. Jsme přesvědčeni, že to je řešitelné na výdajové straně, nemusí to být řešeno v tomto zákoně.“ Svaz od té doby několikrát kontaktoval ministerstvo financí s žádostí o vydání závazné metodiky či jiného pokynu směrem k poskytovatelům dotací a také o nezbytnou úpravu finančního výkaznictví.
Téma se objevilo mezi příspěvky také na uplynulém XII. Sněmu ve Zlíně, ředitel odboru J. Zikl uvedl, že se připravují vzorové příklady. Existuje však obava, že závaznost vzorových příkladů nemusí být pro jednotlivé poskytovatele dotací dostatečně významná.
Svaz proto v rámci standardního připomínkového řízení k další novele zákona o DPH bude opětovně prosazovat úpravu, která by umožnila těmto problémům předejít. Připravujeme rovněž další seminář určený starostům zaměřený na problematiku DPH a účetnictví. Doporučujeme všem členským obcím, aby kontaktovaly poskytovatele dotací s dotazem, jak budou na změnu ve zdaňování reagovat. Uvítáme Vaše zkušenosti na kypetova@smocr.cz.

Pro představu o možných dopadech uveďme příklad:
Obec v rámci projektu EU staví komunikaci. Nemůže uplatnit nárok na odpočet a DPH je způsobilý výdaj v rámci projektu. Je vystavena dílčí faktura na 30 mil. Kč. Obec fakturu zaplatí a zaúčtuje výdaj na položku rozpočtové skladby 6121 (budovy, haly stavby). K této faktuře bude přímo finančnímu úřadu platit DPH ve výši 6 mil.
Již zde vzniká nejistota, zda nepoužít pro daň položku 5362 (platby daní a poplatků). Podle současných pravidel klasifikace rozpočtové skladby se platba daně klasifikuje na položku 5362 jako provozní výdaj, nicméně dané dotace jsou vesměs striktně definovány jako investiční, v čemž vzniká první rozpor.
Může se dokonce stát, že k výdaji uznatelné DPH ve vztahu k dotaci vůbec nemusí dojít, tedy ani přes položku 5362. Jedná se o případ, kdy obci vznikne nárok na odpočet z jiné akce mimo vztah k dotaci, např. ve výši 10 mil. Kč. Nadměrný odpočet v daném období bude činit 4 mil. Kč (10 - 6 mil.). Způsobilý výdaj ve formě skutečné úhrady daně se ale nerealizuje, dojde jen k daňovému zápočtu.
Pravidla kontroly dotací jsou však obvykle nastavena tak, aby byla prokázána skutečná úhrada za dodané zboží/služby a to formou proplacení faktury. V případě odvodu DPH finančnímu úřadu by bylo potenciálně prokazatelné toto prostřednictvím záznamní povinnosti podle §92a – nicméně zde by bylo nutno upravit původní dotační podmínky. Kontrolní vazby navíc mohou být rovněž nastaveny v účetnictví na účet dodavatelů, který nyní nebude obsahovat úplné hodnoty o dodávce.