03.09.2010

Daňové příjmy nemají sloužit k úhradě nákladů na státní správu

Svaz měst a obcí obdržel predikci daňových příjmů na rok 2011, která je základem pro přípravu státního rozpočtu. Předpokládaný mírný meziroční nárůst daňových příjmů však není důvodem pro současné snížení příspěvku na výkon přenesené státní správy.

Svaz měst a obcí obdržel predikci daňových příjmů na rok 2011, která je základem pro přípravu státního rozpočtu. Předpokládaný mírný meziroční nárůst daňových příjmů však není důvodem pro současné snížení příspěvku na výkon přenesené státní správy. 

Ministerstvo financí zaslalo Svazu odhad daňových příjmů, který zohledňuje i dopady opatření připravovaných vládou. Jde tedy o legislativní úpravu, k jejímuž schválení by mělo dojít v druhé polovině letošního roku. Z tohoto pohledu jde o velmi vstřícný krok ze strany ministerstva, neboť případné odhady dle aktuální legislativy by poskytovaly nepřesné informace. Meziroční srovnání uvádí následující tabulka, která vychází z celostátního inkasa a podílů ze zákona o rozpočtovém určení daní.

 Srovnání daňových příjmů obcí (mld. Kč)

 

Daňový příjemSkutečnost 2009Rozpočet 2010Očekávaná skutečnost 2010Výhled 2011Index 10/09 (v %)Index 11/10 (v %)
DPH 54,258,058,0 59,6 107,0102,8
DPPO celkem32,736,634,5 31,6 105,591,6
v tom:DPPO26,930,828,7 25,8 106,789,9
 DPPO plac. obcemi a kraji5,85,85,8 5,8 100,0100,0
DPFO celkem29,134,632,4 36,4 111,3112,3
v tom:DPFO-zvl.sazba2,12,12,2 4,1 104,8186,4
 DPFO-z přiznání celkem4,18,44,4 4,6 107,3104,5
 DPFO-z přiznání sdíl. část1,22,51,3 1,4 106,0107,7
 DPFO-z přiznání 30 %2,95,93,1 3,2 107,9103,2
 DPFO-závislá celkem24,824,125,8 27,7 104,0107,4
 DPFO-závislá sdíl. část23,222,524,1 25,9 103,9107,5
 DPFO-závislá 1,5 % motiv.1,61,61,7 1,8 105,7105,9
Daň z nemovitostí6,39,69,6 9,7 152,4101,0
Místní a správní poplatky8,27,87,4 7,4 90,2100,0
Poplatky za znečišťování život. prostř.6,16,26,2 6,2 101,6100,0
Celkem daňové příjmy136,6152,8148,1 150,9 108,4101,9

 

Zdroj: Dle podkladu MF ČR zpracovala Kancelář Svazu

 Z tabulky vyplývá několik podstatných skutečností. Za pozitivní lze označit skutečnost, že obce by v letošním roce neměly čelit propadu daňových příjmů, a to zejména díky meziročnímu růstu daně z přidané hodnoty. Méně pozitivní je pak fakt, že oproti rozpočtu na rok 2010 by ve skutečnosti měly být celkové daňové příjmy nižší o více než 4 mld. Kč. 

Pro rok 2011 očekává ministerstvo meziroční růst o necelá 2 %, tedy téměř 3 mld. Kč. Právě předpokládaným přírůstkem zdrojů z daňových příjmů odůvodňuje ministerstvo prostor pro snížení příspěvku na přenesený výkon státní správy. Připomeňme, že do roku 2009 představoval dle analýz Ministerstva vnitra i vysokoškolských škol zmíněný příspěvek pro malé obce pouze zhruba 20 % výdajů. Obce tak z prostředků určených na samostatnou působnost financovaly služby, které vykonávají namísto státu. Situace se na základě dlouholetého úsilí Svazu zlepšila v letošním roce a v průměry by obce I. a II. typu měly získávat 95 % výdajů. 

Myšlenka nahrazení příspěvku na výkon přenesené státní správy nejistými daňovými příjmy navíc s ohledem na rozdíl mezi rozpočtem a skutečností letošního roku nemá ani reálnou oporu v číselných hodnotách.