12.11.2010

Jak odhadnout daňové příjmy nejen v roce 2011

Nově zvolená zastupitelstva budou již velmi brzy schvalovat rozpočet na rok 2011. V případě daňových příjmů, které tvoří více než polovinu zdrojů a jejichž vývoj je v poslední době hůře odhadnutelný, mohou napomoci údaje publikované ministerstvem financí. Je však třeba tak trochu číst mezi řádky.

Nově zvolená zastupitelstva budou již velmi brzy schvalovat rozpočet na rok 2011. V případě daňových příjmů, které tvoří více než polovinu zdrojů a jejichž vývoj je v poslední době hůře odhadnutelný, mohou napomoci údaje publikované ministerstvem financí. Je však třeba tak trochu číst mezi řádky.

Dvakrát ročně zveřejňuje ministerstvo financí ČR podrobný rozbor současnosti a budoucnosti veřejných rozpočtů. Listopadový fiskální výhled nabízí odhad daňových příjmů na následující tři roky. Fiskální výhled vychází a navazuje na údaje publikované v makroekonomické predikci, která byla zveřejněna ve stejný den. Text fiskálního výhledu se zaměřuje zejména na sledování salda veřejných rozpočtů, a to prostřednictvím odhadu budoucího vývoje příjmů a výdajů.

Výpočty a predikce vycházejí z tzv. aktuální metodiky ESA 95, což v případě daňových příjmů obcí činí trochu potíže, neboť celé rozpočtové určení se naopak odvíjí od hotovostního inkasa daní. Zjednodušeně řečeno, v metodice ESA 95 se výnos daně přiřazuje období, kterému fakticky náleží, a nikoliv tomu, kdy došlo k inkasu. Největší časové posuny se dotýkají daní z příjmů, kde se přiznání podává a daň hradí až v následujícím roce. Razantní pokles výnosu daně z příjmů fyzických osob z přiznání, který zaznamenaly obce v loňském roce z titulu neplacení záloh, tak v metodice ESA 95 po zahrnutí informací z daňových přiznání vypadá méně dramaticky.

Střednědobý fiskální výhled obsahuje souhrn všech zamýšlených úsporných opatření na příjmové i výdajové straně. Pro přípravu rozpočtu obce nebo rozpočtového výhledu mohou být některá data využitelná. Z tabulky na str. 26 lze pro rok 2011 vyčíst jen nepatrný nárůst inkasa daně z přidané hodnoty, a to v důsledku omezené spotřeby domácností, tento vliv byl letos kompenzován zvýšením obou daňových sazeb. S ohledem na fakt, že mezi hotovostními a aktuálními údaji není v případě DPH tak velký rozdíl, neměly by obce spoléhat na podstatné meziroční zvýšení příjmů této největší sdílené daně.

V případě daně z příjmů právnických osob se ministerstvo obává započítávání ztrát z let 2008 a 2009, takže výhled na rok 2011 je také spíše střídmý. Závažná informace, která se může dotknout spíše jiných než daňových příjmů, se objevuje na str. 23. „Od roku 2012 se také počítá s novou daní z loterií. Tato daň bude příjmem SR a její výnos je odhadován na 5,5 mld. Kč“.

Daň z příjmů fyzických osob představuje v příštím roce hotovostně i aktuálně jednoznačně nejdynamičtější daň. Parlamentem schválené poloviční snížení podpory stavebnímu spoření ve formě 50 % daně však může být chápáno jako sdílený daňový příjem pouze jediný rok. Od roku 2012 již půjde o snížení výdajů státního rozpočtu. Obce by příští rok měly na přírůstek této daně nahlížet jako na mimořádný a neopakovatelný.

Při přípravě rozpočtu na rok 2011 mohou obce vycházet také z oficiálních odhadů publikovaných v rámci návrhu státního rozpočtu (viz tabulkové přílohy k sešitu G). Kancelář Svazu každý měsíc shrnuje informace o pokladním plnění daňových příjmů. Podstatné pro přípravu rozpočtu jsou rovněž záměry v oblasti sdílení daní, tedy rozpočtového určení daní. V roce 2011 určitě k žádným změnám nedojde, další budoucnost RUD je zatím pouze nastíněna – viz vyjádření zde.

Informace o financování obcí a sestavování rozpočtu jsou rovněž obsahem Příručky zastupitele, jejíž aktualizované vydání je právě v tisku. Účastníci XIII. celostátní finanční konference, která se koná ve dnech 2. – 3. prosince v Praze příručku obdrží v předstihu.