12.11.2010
Jak odhadnout daňové příjmy nejen v roce 2011
Nově zvolená zastupitelstva budou již velmi brzy schvalovat rozpočet na rok 2011. V případě daňových příjmů, které tvoří více než polovinu zdrojů a jejichž vývoj je v poslední době hůře odhadnutelný, mohou napomoci údaje publikované ministerstvem financí. Je však třeba tak trochu číst mezi řádky.
Nově zvolená zastupitelstva budou již velmi brzy schvalovat rozpočet na rok 2011. V případě daňových příjmů, které tvoří více než polovinu zdrojů a jejichž vývoj je v poslední době hůře odhadnutelný, mohou napomoci údaje publikované ministerstvem financí. Je však třeba tak trochu číst mezi řádky.
Dvakrát ročně zveřejňuje ministerstvo financí ČR podrobný rozbor současnosti a budoucnosti veřejných rozpočtů. Listopadový fiskální výhled nabízí odhad daňových příjmů na následující tři roky. Fiskální výhled vychází a navazuje na údaje publikované v makroekonomické predikci, která byla zveřejněna ve stejný den. Text fiskálního výhledu se zaměřuje zejména na sledování salda veřejných rozpočtů, a to prostřednictvím odhadu budoucího vývoje příjmů a výdajů.
Výpočty a predikce vycházejí z tzv. aktuální metodiky ESA 95, což v případě daňových příjmů obcí činí trochu potíže, neboť celé rozpočtové určení se naopak odvíjí od hotovostního inkasa daní. Zjednodušeně řečeno, v metodice ESA 95 se výnos daně přiřazuje období, kterému fakticky náleží, a nikoliv tomu, kdy došlo k inkasu. Největší časové posuny se dotýkají daní z příjmů, kde se přiznání podává a daň hradí až v následujícím roce. Razantní pokles výnosu daně z příjmů fyzických osob z přiznání, který zaznamenaly obce v loňském roce z titulu neplacení záloh, tak v metodice ESA 95 po zahrnutí informací z daňových přiznání vypadá méně dramaticky.
Střednědobý fiskální výhled obsahuje souhrn všech zamýšlených úsporných opatření na příjmové i výdajové straně. Pro přípravu rozpočtu obce nebo rozpočtového výhledu mohou být některá data využitelná. Z tabulky na str. 26 lze pro rok 2011 vyčíst jen nepatrný nárůst inkasa daně z přidané hodnoty, a to v důsledku omezené spotřeby domácností, tento vliv byl letos kompenzován zvýšením obou daňových sazeb. S ohledem na fakt, že mezi hotovostními a aktuálními údaji není v případě DPH tak velký rozdíl, neměly by obce spoléhat na podstatné meziroční zvýšení příjmů této největší sdílené daně.
V případě daně z příjmů právnických osob se ministerstvo obává započítávání ztrát z let
Daň z příjmů fyzických osob představuje v příštím roce hotovostně i aktuálně jednoznačně nejdynamičtější daň. Parlamentem schválené poloviční snížení podpory stavebnímu spoření ve formě 50 % daně však může být chápáno jako sdílený daňový příjem pouze jediný rok. Od roku 2012 již půjde o snížení výdajů státního rozpočtu. Obce by příští rok měly na přírůstek této daně nahlížet jako na mimořádný a neopakovatelný.
Při přípravě rozpočtu na rok 2011 mohou obce vycházet také z oficiálních odhadů publikovaných v rámci návrhu státního rozpočtu (viz tabulkové přílohy k sešitu G). Kancelář Svazu každý měsíc shrnuje informace o pokladním plnění daňových příjmů. Podstatné pro přípravu rozpočtu jsou rovněž záměry v oblasti sdílení daní, tedy rozpočtového určení daní. V roce 2011 určitě k žádným změnám nedojde, další budoucnost RUD je zatím pouze nastíněna – viz vyjádření zde.
Informace o financování obcí a sestavování rozpočtu jsou rovněž obsahem Příručky zastupitele, jejíž aktualizované vydání je právě v tisku. Účastníci XIII. celostátní finanční konference, která se koná ve dnech 2. – 3. prosince v Praze příručku obdrží v předstihu.