04.08.2016
Plnění rozpočtů ke konci července roku 2016
Ke konci července 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 762,4 mld. Kč, celkové výdaje 686,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 75,6 mld. Kč (v červenci 2015 vykázán přebytek 25,7 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 30,9 mld. Kč, tj. o 4,2 % ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 25,7 mld
Ke konci července 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 762,4 mld. Kč, celkové výdaje 686,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 75,6 mld. Kč (v červenci 2015 vykázán přebytek 25,7 mld. Kč).
Meziroční růst celkových příjmů o 30,9 mld. Kč, tj. o 4,2 % ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 25,7 mld. Kč, tj. o 7,7 %. O 21,6 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 37,96 mld. Kč. Ke konci července 2016 činily 499,99 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci července 2016 ve výši 197,62 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 8,21 mld. Kč, tj. o 4,3 %. K růstu inkasa přispěl zejména meziročně vyšší růst spotřeby domácností a vlády a pokles nadměrných odpočtů v důsledku zavedení kontrolního hlášení a rozšiřování mechanismů reverse charge.
Inkaso daně z příjmu fyzických osob dosáhlo 93,09 mld. Kč, což znamená oproti červenci 2015 nárůst o 11,55 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, které je odrazem růstu ziskovosti podniků, tj. podílu hrubého provozního přebytku k hrubé přidané hodnotě, která roste již od 1. čtvrtletí 2015. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a snižující se míra nezaměstnanosti. Rovněž i inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání na rozdíl od července minulého roku vykazuje kladnou hodnotu.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob za prvních 7 měsíců roku 2016 dosáhlo 93,66 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 10,33 mld. Kč, tj. 12,4 %. Dosavadní vývoj odráží efektivnější výběr daní a pokračující dynamiku ekonomiky.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - VII. 2015 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | I – VII. 2015 | I – VII. 2016 | 2016/2015 |
Daň z přidané hodnoty | 189,42 | 197,62 | 104,3 |
Daň z příjmů právnických osob | 83,33 | 93,66 | 112,4 |
Daň z příjmů fyzických osob | 81,54 | 93,09 | 114,2 |
- vybírané srážkou | 9,22 | 9,23 | 100,1 |
- závislá činnost | 74,51 | 82,23 | 110,4 |
- z přiznání | -2,19 | 1,62 | ---- |
Daň z nemovitých věcí | 7,19 | 7,35 | 102,2 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 100,55 | 108,26 | 107,7 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 462,03 | 499,98 | 108,2 |
Výdaje
Celkové výdaje za prvních 7 měsíců roku 2016 dosáhly 686,8 mld. Kč a byly o 19,0 mld. Kč, tj. o 2,7 % pod úrovní stejného období roku 2015. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 24,0 mld. Kč. Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Výdaje na sociální dávky ke konci července 2016 činily 294,8 mld. Kč, což je o 5,7 mld. Kč více než na konci července 2015. Na tom se nejvíce podílely výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 4,7 mld. Kč, tj. o 2,1 %.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 81,3 mld. Kč, což je o 1,3 mld. Kč více než v červenci 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 60,4 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v červenci roku 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,4 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková