08.07.2016
Plnění rozpočtů ke konci června roku 2016
Ke konci června 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 655,4 mld. Kč, celkové výdaje 614,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 40,6 mld. Kč (v červnu 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 14,6 mld. Kč, tj. o 2,3 % ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 35,47 mld. Kč. Ke konci června 2016 činily 421,79 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci června 2016 ve výši 157,53 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 8,9 mld. Kč, tj. o 6,0 %. Na celkovém meziročním nárůstu inkasa DPH se podílely zejména tyto faktory: vyšší efektivita výběru daně (v důsledku zavedení kontrolního hlášení a rozšíření mechanismu přenesené daňové povinnosti) a rostoucí spotřeba domácností a vlády. Vyšší efektivita výběru daně přispěla k nárůstu inkasa zhruba jednou polovinou a druhá polovina růstu inkasa byla generována růstem spotřeby.
U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 77,71 mld. Kč, což znamená oproti červnu 2015 nárůst o 10,49 mld. Kč. Na vývoj inkasa má zásadní vliv navýšení mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, ale i navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a velmi nízká nezaměstnanost. Inkaso daně z příjmu fyzických osob z přiznání již na rozdíl od června minulého roku dosáhlo kladné hodnoty. Na úrovni státního rozpočtu dosáhlo inkaso této daně meziročního růstu o 3,7 mld. Kč. Pozitivní vývoj inkasa této daně je jednak odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015-2016, ale také nižší srovnávací základnou srovnatelného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob za prvních 6 měsíců roku 2016 dosáhlo 86,7 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 8,89 mld. Kč, tj. 11,4 %. Dosavadní vývoj odráží efektivnější výběr daní a pokračující dynamiku ekonomiky.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - VI. 2015 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | I – VI. 2015 | I – VI. 2016 | 2016/2015 |
Daň z přidané hodnoty | 148,61 | 157,53 | 106,0 |
Daň z příjmů právnických osob | 77,81 | 86,70 | 111,4 |
Daň z příjmů fyzických osob | 67,22 | 77,71 | 115,6 |
- vybírané srážkou | 7,49 | 7,60 | 101,4 |
- závislá činnost | 62,50 | 69,19 | 110,7 |
- z přiznání | -2,77 | 0,93 | ---- |
Daň z nemovitých věcí | 7,07 | 7,23 | 102,3 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 85,61 | 92,63 | 108,2 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 386,32 | 421,8 | 109,2 |
Výdaje
Celkové výdaje za prvních 6 měsíců roku 2016 dosáhly 614,8 mld. Kč a byly o 3,4 mld. Kč, tj. o 0,5 % pod úrovní stejného období roku 2015. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 14,9 mld. Kč. Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Výdaje na sociální dávky ke konci června 2016 činily 256,1 mld. Kč, což je o 10,1 mld. Kč více než na konci června 2015. Na tom se nejvíce podílely výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 9,0 mld. Kč, tj. o 4,8 %.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 78,5 mld. Kč, což je o 2,8 mld. Kč více než v červnu 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 59,2 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v červnu roku 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková