19.09.2016
Plnění rozpočtů ke konci srpna roku 2016
Ke konci srpna 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 859,3 mld. Kč, celkové výdaje 778,1 mld. Kč a přebytek hospodaření 81,2 mld. Kč (v srpnu 2015 vykázán přebytek 19,0 mld. Kč a je tedy vyšší od 62,2 mld. Kč oproti minulému roku). Meziroční růst celkových příjmů o 43,0 mld. Kč, tj. o 5,3 %
Ke konci srpna 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 859,3 mld. Kč, celkové výdaje 778,1 mld. Kč a přebytek hospodaření 81,2 mld. Kč (v srpnu 2015 vykázán přebytek 19,0 mld. Kč a je tedy vyšší od 62,2 mld. Kč oproti minulému roku).
Meziroční růst celkových příjmů o 43,0 mld. Kč, tj. o 5,3 % ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 25,1 mld. Kč, tj. o 6,6 %. Příjmy z rozpočtu EU meziročně vzrostly o 3,1 mld. Kč.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 37,42 mld. Kč. Ke konci srpna 2016 činily 555,5 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci srpna 2016 ve výši 218,37 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 6,21 mld. Kč, tj. o 2,9 %. K růstu inkasa přispěl zejména meziročně vyšší růst spotřeby domácností a vlády a pokles nadměrných odpočtů. Dočasné zpomalení meziročního růstu je způsobeno porovnáním se silným inkasem loňského srpna.
Inkaso daně z příjmu fyzických osob dosáhlo 107,74 mld. Kč, což znamená oproti srpnu 2015 nárůst o 12,4 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, které je odrazem růstu ziskovosti podniků, tj. podílu hrubého provozního přebytku k hrubé přidané hodnotě, která roste již od 1. čtvrtletí 2015. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a nárůst zaměstnanosti. Rovněž i inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání na rozdíl od stejného období minulého roku vykazuje kladnou hodnotu.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob za prvních 8 měsíců roku 2016 dosáhlo 96,12 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 9,66 mld. Kč, tj. 11,2 %. Dosavadní vývoj odráží efektivnější výběr daní a pokračující dynamiku ekonomiky.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - VIII. 2015 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | I – VIII. 2015 | I – VIII. 2016 | 2016/2015 |
Daň z přidané hodnoty | 212,16 | 218,37 | 102,9 |
Daň z příjmů právnických osob | 86,47 | 96,12 | 111,2 |
Daň z příjmů fyzických osob | 95,34 | 107,74 | 113,0 |
- vybírané srážkou | 10,83 | 11,03 | 101,8 |
- závislá činnost | 86,57 | 94,98 | 109,7 |
- z přiznání | -2,05 | 1,73 | ---- |
Daň z nemovitých věcí | 7,60 | 7,77 | 102,3 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 116,52 | 125,48 | 107,68 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 518,09 | 555,48 | 107,2 |
Výdaje
Celkové výdaje za prvních 8 měsíců roku 2016 dosáhly 778,1 mld. Kč a byly o 19,2 mld. Kč, tj. o 2,4 % pod úrovní stejného období roku 2015. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 30,6 mld. Kč. Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Výdaje na sociální dávky ke konci srpna 2016 činily 340,1 mld. Kč, což je o 10,6 mld. Kč více než na konci srpna 2015. Na tom se nejvíce podílely výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 9,1 mld. Kč, tj. o 3,6 %.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 82,8 mld. Kč, což je o 0,4 mld. Kč více než v srpna 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 60,4 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v srpnu roku 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,4 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková