07.03.2016
Plnění rozpočtů ke konci února 2016
Ke konci února 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 216,9 mld. Kč, celkové výdaje pak 189,2 mld. Kč a přebytek hospodaření 27,7 mld. Kč (v lednu 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 11,5 mld. Kč, tj. o 5,6 %, nejvíce ovlivnily daňové příjmy včetně pojistného
Ke konci února 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 216,9 mld. Kč, celkové výdaje pak 189,2 mld. Kč a přebytek hospodaření 27,7 mld. Kč (v lednu 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč).
Meziroční růst celkových příjmů o 11,5 mld. Kč, tj. o 5,6 %, nejvíce ovlivnily daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst 7,7 mld. Kč, tj. o 5,3 %. Vyšší příjmy ovlivnily prostředky přijaté z EU, které rostly o 5,0 mld. Kč.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 5,83 mld. Kč. Ke konci února 2016 činí 113,69 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci února 2016 ve výši 51,8 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 0,61 mld. Kč, tj. o 1,2 %. Meziroční tempo růstu DPH bylo ke konci února negativně ovlivněno snížením objemu zadržovaných odpočtů. V únoru 2015 dosahovala jejich výše 7,4 mld. Kč, v letošním únoru už jen 4,5 mld. Kč. Inkaso pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad negativního dopadu na SR je 3,7 mld. Kč). Na inkaso této daně by měl pozitivně působit růst výdajů domácností a vládních institucí na spotřebu. Lze očekávat, že v průběhu roku ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení a posléze i elektronická evidence tržeb.
U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 28,52 mld. Kč, což znamená oproti únoru 2015 nárůst o 1,67 mld. Kč. U daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti se očekává meziroční růst inkasa oproti skutečnosti 2015. Tento růst se opírá především o makroekonomické odhady průměrných mezd, do kterých se pozitivně promítlo i navýšení platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, dále odhad zahrnoval i míru růstu nezaměstnanosti. Relativně nízké inkaso daně z příjmů fyzických osob z přiznání (0,59 mld. Kč) souvisí, stejně tak jako i v minulém roce, s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně je placena na konci kalendářního čtvrtletí. Na inkaso této daně bude mít i v tomto roce pozitivní vliv zastropování výdajových paušálů pro OSVČ (60 % a 80 %) na výši 2 mil. Kč. Stejně jako v roce 2015 bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Také další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (pro rok 2016) bude mít negativní dodatečný dopad. Oproti tomu pozitivní dopad na výši celkového inkasa bude mít, solidární zvýšení daně.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí právnické osoby až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. Inkaso dosáhlo ke konci února 2,22 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 0,31 mld. Kč, tj. 16,4 %. Na růst inkasa by měl mít vliv zejména pozitivní vývoj ekonomiky v roce 2015.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za II. 2015 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | II. 2015 | II. 2016 | 2016/2015 |
Daň z přidané hodnoty | 51,19 | 51,80 | 101,2 |
Daň z příjmů právnických osob | 1,90 | 2,22 | 116,4 |
Daň z příjmů fyzických osob | 26,85 | 28,52 | 106,2 |
- vybírané srážkou | 3,05 | 2,68 | 87,7 |
- závislá činnost | 23,87 | 25,25 | 105,8 |
- z přiznání | - 0,07 | 0,59 | - 824,2 |
Daň z nemovitosti | 0,17 | 0,16 | 90,9 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 27,74 | 31 | 111,75 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 107,85 | 113,7 | 105,42 |
Výdaje
Celkové výdaje dosáhly v únoru 2016 189,2 mld. Kč a byly o 6,4 mld. Kč, tj. o 3,5 % nad úrovní stejného období roku 2015. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziroční růst měly vliv zejména vyšší sociální dávky o 5,0 mld. Kč a také vyšší čerpání nároků z nespotřebovaných výdajů o 4,4 mld. Kč související zejména se snahou dočerpat prostředky určené na spolufinancování společných programů EU a ČR programového období 2007-2013 s dopadem hlavně do investičních výdajů.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. K 29. 2. 2016 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 82,1 mld. Kč, což je o 5,0 mld. Kč více než v únoru 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 4,7 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 18,5 mld. Kč, což je o 0,7 mld. Kč méně než v únoru 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 15,4 mld. Kč. Šlo o zálohu regionálnímu školství na první 2 měsíce roku ve výši 14,2 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo 15,5 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková