01.04.2016
Plnění rozpočtů za 1. čtvrtletí roku 2016
Ke konci března 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 342,0 mld. Kč, celkové výdaje 298,4 mld. Kč a přebytek hospodaření 43,6 mld. Kč (v březnu 2015 vykázán přebytek 19,9 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 27,5 mld. Kč, tj. o 8,7 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného
Ke konci března 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 342,0 mld. Kč, celkové výdaje 298,4 mld. Kč a přebytek hospodaření 43,6 mld. Kč (v březnu 2015 vykázán přebytek 19,9 mld. Kč).
Meziroční růst celkových příjmů o 27,5 mld. Kč, tj. o 8,7 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst 14,2 mld. Kč, tj. o 6,0 %. O 12,7 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 14,18 mld. Kč. Ke konci února 2016 činily 199,92 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci března 2016 ve výši 75,38 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 3,03 mld. Kč, tj. o 4,2 %. Meziroční tempo růstu DPH přitom bylo ke konci března negativně ovlivněno snížením objemu zadržovaných odpočtů. V březnu 2015 dosahovala jejich výše 7,1 mld. Kč, v letošním březnu se snížily na 6,3 mld. Kč. Inkaso DPH pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad negativního dopadu na SR je 3,7 mld. Kč). Růst inkasa byl pozitivně ovlivněn růstem výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí. Dále lze očekávat, že v průběhu roku pozitivně ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení. Prvotní výsledky zavedení kontrolního hlášení lze nejdříve očekávat až po prvním čtvrtletí tohoto roku, tj., v dubnu 2016, kdy již budou k dispozici kontrolní hlášení od všech plátců DPH (měsíční i kvartální plátci).
U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 44,77 mld. Kč, což znamená oproti březnu 2015 nárůst o 4,2 mld. Kč. Meziroční růst inkasa proti skutečnosti 2015 je způsoben navýšením platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, a dále i o nižší mírou nezaměstnanosti. Stejně jako v roce 2015 bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Také další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (pro rok 2016) bude mít negativní dodatečný dopad.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob za 1. čtvrtletí roku 2016 dosáhlo 35,03 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 3,91 mld. Kč, tj. 12,6 %. Růst inkasa potvrzuje pokračující dynamiku ekonomiky.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za III. 2015 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | III. 2015 | III. 2016 | 2016/2015 |
Daň z přidané hodnoty | 72,35 | 75,38 | 104,2 |
Daň z příjmů právnických osob | 31,11 | 35,03 | 112,6 |
Daň z příjmů fyzických osob | 40,57 | 44,77 | 110,4 |
- vybírané srážkou | 3,93 | 3,73 | 94,9 |
- závislá činnost | 32,15 | 34,80 | 108,3 |
- z přiznání | 4,49 | 6,24 | 138,9 |
Daň z nemovitosti | 0,24 | 0,21 | 87,4 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 41,48 | 44,53 | 107,4 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 185,75 | 199,92 | 107,6 |
Výdaje
Celkové výdaje dosáhly za první tři měsíce roku 2016 298,4 mld. Kč a byly o 3,8 mld. Kč, tj. o 1,3 % nad úrovní stejného období roku 2015. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziroční růst měly vliv zejména výdaje na důchody (růst o 7,3 mld. Kč). Výdaje na sociální dávky činily ke konci března 2016 126,7 mld. Kč a jsou meziročně vyšší o 7,7 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 39,3 mld. Kč, což je o 0,7 mld. Kč více než v březnu 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 29,6 mld. Kč. Šlo o 2 zálohy regionálnímu školství na první 4 měsíce roku ve výši 28,5 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo 28,7 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková