12.01.2017
Plnění rozpočtů za rok 2016
Připravili jsme přehled plnění rozpočtů za uplynulý rok.
V roce 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 1 281,6 mld. Kč, celkové výdaje 1 219,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 61,8 mld. Kč.
K přebytkovému hospodaření přispěly úspory na straně výdajů státního rozpočtu, které byly proti schválenému rozpočtu nižší o 31,0 mld. Kč. Na úspoře se podílely zejména běžné výdaje s čerpáním nižším o 37,2 mld. Kč. Díky přebytkovému hospodaření a nízkým úrokovým sazbám došlo k významné úspoře úrokových výdajů souvisejících s obsluhou státního dluhu oproti schválenému rozpočtu o 11,6 mld. Kč. Provozní výdaje státu byly proti schválenému rozpočtu nižší o 15,5 mld. Kč.
Na pozitivním výsledku se podílely i vyšší příjmy o 100,8 mld. Kč oproti příjmům původně plánovaným. Důvodem překročení bylo vyšší inkaso daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 28,8 mld. Kč, které bylo způsobené efektivnějším výběrem daní, pokračujícím ekonomickým růstem doprovázeným vysokou zaměstnaností a rostoucími platy v podnikatelském i veřejném sektoru. Další významný faktor dosaženého přebytku představovaly prostředky přijaté z EU. Ty převýšily rozpočtovanou výši o 64,8 mld. Kč.
Při srovnání skutečnosti roku 2016 oproti skutečnosti dosažené v roce 2015 se zvýšily celkové rozpočtové příjmy o 47,1 mld. Kč. Na tom se podílely zejména daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 44,7 mld. Kč, tj. o 7,5 %.
Celostátní daňové příjmy
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 68,96 mld. Kč. Ke konci roku 2016 činily 887,72 mld. Kč.
Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci prosince 2016 ve výši 349,72 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 17,89 mld. Kč, tj. o 5,4 %. K růstu inkasa DPH v prosinci kromě růstu spotřeby přispělo dle Ministerstva financí i kontrolní hlášení. Zatímco plánovaný přínos kontrolního hlášení byl 9 mld. Kč, skutečný efekt podle analýz Ministerstva financí představoval 10-12 mld. Kč.
Inkaso daně z příjmu fyzických osob dosáhlo 172,38 mld. Kč, což znamená oproti prosinci 2015 nárůst o 18,03 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, navýšením platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a dosažením nejvyšší úrovně zaměstnanosti od roku 1993. Naproti tomu negativně se na celoročním inkasu projevilo další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě.
Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob za 12 měsíců roku 2016 dosáhlo 164,72 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 17,21 mld. Kč, tj. o 11,7 %. Dosavadní vývoj odráží nejen pokračující dynamiku ekonomiky, ale také efektivnější výběr daní.
Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - XII. 2015 a 2016 (v mld. Kč)
v mld. Kč | I – XII. 2015 | I – XII. 2016 | 2016/2015 |
---|---|---|---|
Daň z přidané hodnoty | 331,84 | 349,72 | 105,4 |
Daň z příjmů právnických osob | 147,51 | 164,72 | 111,7 |
Daň z příjmů fyzických osob | 154,35 | 172,38 | 111,7 |
- vybírané srážkou | 15,73 | 16,14 | 102,6 |
- závislá činnost | 136,12 | 149,39 | 109,7 |
- z přiznání | 2,50 | 6,85 | - |
Daň z nemovitých věcí | 10,31 | 10,58 | 102,6 |
Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové) | 174,74 | 190,31 | 108,9 |
Daňové příjmy celostátně celkem | 818,75 | 887,71 | 108,42 |
Výdaje
Celkové výdaje za rok 2016 dosáhly objemu 1 219,8 mld. Kč, což oproti skutečnosti roku 2015 představovalo meziroční pokles o 77,5 mld. Kč, tj. o 6,0 %.
Meziroční pokles celkových výdajů ovlivnily zejména výdaje na financování společných programů EU a ČR, které v roce 2016 dosáhly 54,3 mld. Kč, což bylo meziročně o 118,0 mld. Kč méně. Tato skutečnost, která měla dopad zejména na kapitálové výdaje, byla ovlivněna mimořádně vysokým čerpáním prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 v druhé polovině roku 2015.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ty dosáhly 513,2 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 6,8 mld. Kč, tj. o 1,3 %. Meziroční růst byl dán z velké části růstem výdajů na důchody (o 3,8 mld. Kč, včetně únorového jednorázového příspěvku k důchodům ve výši 1 200 Kč). Podíl sociálních dávek na celkových výdajích činil 42,1 % (v roce 2015 to bylo 39,0 %).
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 122,9 mld. Kč, meziročně vzrostly o 5,4 mld. Kč. Na jejich růstu se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 92,2 mld. Kč. Šlo o zálohy regionálnímu školství ve výši 87,7 mld. Kč (meziroční růst o 5,8 mld. Kč) a o zálohy soukromému školství ve výši 4,5 mld. Kč (meziroční růst o 0,3 mld. Kč). Uvedená částka již zahrnuje i vyplacení prostředků krajům určených na zvyšování platů pracovníkům pedagogickým o 8 % a nepedagogickým o 5 % od 1. září 2016.
Zdroj:
Na základě údajů z Ministerstva financí
Zpracoval:
Ing. Jana Chládková